Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 december 2020 kl. 20:46:07
Jag är ju inte gstone, men kattens röst i klippet gjordes ju av John Alexander Eriksson och Joes röst av Emma Molin som vi sedan tidigare vet spelar Joe respektive 22...

Okej, det förklarar ju saken...

Daniel Hofverberg

Det var väl inte helt otippat med Själen och Det var en gång en snögubbe som årets Surprise Gifts. Jag hade också gärna sett smakprov ur Raya och den sista draken, men jag hade ärligt talat blivit förvånad om den hade funnits tillgänglig redan nu.

Kruxet är ju att det nuförtiden alltid är samma Surprise Gifts över hela världen, vilket ju alltså förutsätter att filmen dels måste vara färdig och den dels måste vara färdigdubbad i åtminstone de flesta länder - det är trots allt runt 40 - 45 länder i världen som sänder någon variant av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul, så mest troligt vill Disney att åtminstone ett 30-tal av dessa länders dubbningar ska vara färdiga för att ämna till att använda det som nyhet. Med nästan tre månader kvar till beräknad premiär är så sannolikt inte fallet...

Så i brist på andra nya filmer att kunna ta med, så blev väl Det var en gång en snögubbe ett logiskt reservalternativ som förstås är färdigdubbad sedan länge överallt. Eller åtminstone i de länder som har Disney+ - jag vet faktiskt inte på vilket sätt den kortfilmen släppts i de (ganska många) länder som inte har fått Disney+ än...?

Årets program blev i alla fall väldigt mycket reklam för Disney+, då båda nyheterna gäller filmer på Disney+...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2020 kl. 11:03:21
Det var väl inte helt otippat med Själen och Det var en gång en snögubbe som årets Surprise Gifts. Jag hade också gärna sett smakprov ur Raya och den sista draken, men jag hade ärligt talat blivit förvånad om den hade funnits tillgänglig redan nu.

Kruxet är ju att det nuförtiden alltid är samma Surprise Gifts över hela världen, vilket ju alltså förutsätter att filmen dels måste vara färdig och den dels måste vara färdigdubbad i åtminstone de flesta länder - det är trots allt runt 40 - 45 länder i världen som sänder någon variant av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul, så mest troligt vill Disney att åtminstone ett 30-tal av dessa länders dubbningar ska vara färdiga för att ämna till att använda det som nyhet. Med nästan tre månader kvar till beräknad premiär är så sannolikt inte fallet...

Så i brist på andra nya filmer att kunna ta med, så blev väl Det var en gång en snögubbe ett logiskt reservalternativ som förstås är färdigdubbad sedan länge överallt. Eller åtminstone i de länder som har Disney+ - jag vet faktiskt inte på vilket sätt den kortfilmen släppts i de (ganska många) länder som inte har fått Disney+ än...?

Årets program blev i alla fall väldigt mycket reklam för Disney+, då båda nyheterna gäller filmer på Disney+...

Ditt resonemang låter någorlunda rimligt, men "färdigdubbad sedan länge" stämmer ju inte riktigt eftersom Det Var En Gång En Snögubbe bör ha dubbats under hösten eller möjligen rentav redan under sommaren eller kanske en kombination av båda...

Dessutom så var ju Själen påtänkt för bio ursprungligen innan den fördömda pandemin drog igång...

Men förhoppningsvis lugnar det ner sig nästa år, så att jag kan se Raya och Den Sista Draken på bio (samt DreamWorks-filmen Croodarna 2 En Ny Tid, som ju förvisso inte alls har någonting med varesig Disney eller Pixar att göra, men iallafall), samt Luca... (och till nästa år även Encanto, Turning Red och Lightyear, då jag förutsätter att Encanto har Sverigepremiär omkring januari-februari 2022 i och med dess urpremiär i USA november 2021, Turning Red lär förmodligen ha Sverigepremiär under mars 2022 liksom över i princip hela världen, eftersom Lightyear har urpremiär i USA juni 2022 lär den förmodligen ha Sverigepremiär augusti-september nästa år, Luca som har urpremiär på bio i USA juni 2021 lär förmodligen ha Sverigepremiär augusti-september samma år)

Encanto lär säkerligen bli nästa års inslag om allt går som planerat, sedan står det mellan Turning Red och Luca, det finns en liten möjlighet att Turning Red visas, men eftersom den som sagt har biopremiär mars 2022 så kanske det finns en risk att den tyvärr inte lär vara färdigdubbad på julafton, så då kanske Luca (som har urpremiär juni 2021 och Sverigepremiär augusti-september samma år) blir nästa års "nödlösning" (precis som fallet med Superhjältarna 2 under 2018 och Toy Story 4 under 2019)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 december 2020 kl. 11:30:14
Ditt resonemang låter någorlunda rimligt, men "färdigdubbad sedan länge" stämmer ju inte riktigt eftersom Det Var En Gång En Snögubbe bör ha dubbats under hösten eller möjligen rentav redan under sommaren eller kanske en kombination av båda...
Med "färdigdubbat sedan länge" menar jag alltså månader hellre än halvår/år - helt enkelt vad som varit färdigdubbat för "alla" språk i världen runt början/mitten av december, då jag gissar att Disney börjar att klippa ihop årets From All of Us To All of You.

Och utifrån det perspektivet bör det ju ha funnits ganska god marginal för Det var en gång en snögubbe och Själen; men knappast för filmer som ska släppas först i mars månad...

TrondM

Hvis vi sammenligner med tidligere overraskelser, så tror jeg ikke filmer som skal ha premiere neste mars noensinne har blitt vist som en overraskelse.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 26 december 2020 kl. 00:07:34
Hvis vi sammenligner med tidligere overraskelser, så tror jeg ikke filmer som skal ha premiere neste mars noensinne har blitt vist som en overraskelse.
Det tror inte jag heller - om jag inte minns fel, så är nog filmer med premiär i februari det längsta i förväg som har förekommit.

Steffan Rudvall

Disney och SVT har ju förhandlat om Disneydags, Kan de ha förhandlat om Kalle Anka och hans vänner önskar god jul också?

Disneyfantasten

Kanske lite tidigt att ta upp detta ämne men kan vara bra att vara ute i god tid till kommande jul!

Nästa "Surprise Gifts" tror (och hoppas) jag blir Encanto och Röd, eftersom både Raya och Den Sista Draken och Luca redan är utgivna för längesedan, hoppas att inga lättillgängliga kortfilmer visas som förra året!

Alexander vdp

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2021 kl. 11:58:42
Kanske lite tidigt att ta upp detta ämne men kan vara bra att vara ute i god tid till kommande jul!

Nästa "Surprise Gifts" tror (och hoppas) jag blir Encanto och Röd, eftersom både Raya och Den Sista Draken och Luca redan är utgivna för längesedan, hoppas att inga lättillgängliga kortfilmer visas som förra året!
Jag tror också på dom filmerna
Men Disney+ uppdateras ständigt med nya kortfilmer så bara gud vet
Spoiler
jag är kristen med egna gudar
[close]

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2016 kl. 22:02:59
Nja, det är jag inte riktigt säker på, eftersom Bilar 3 inte kommer förrän 2017-06-16 (så förmodligen kommer den till Sverige 2017-08-25, med tanke på att Insidan Ut kom till Sverige 2015-06-28 och Hitta Doris kom till Sverige 2016-08-26).

Och jag hittar heller ingen information om att det ska komma någon ny utgåva för Bilar, faktiskt verkar det inte ha getts ut några fler nyutgåvor sedan Lejonkungen 1, 2 & 3 juni 2015, så jag tror inte sannolikheten är stor.

Dessutom så skulle det bli ganska irriterande om det dök upp en tidigare film bara för en nyutgåvas skull, detta hände mig veterligen inte sedan Monsters Inc 2012.

Såhär har det sett ut genom åren (är förvisso född 1996 och den tidigaste jag kommer ihåg är 2000, men jag är ändå 100% säker på att detta stämmer):
1969 & 1970: Törnrosa (nypremiärer)
1978: Bernard och Bianca
1979: Pongo och De 101 Dalmatinerna (nypremiär)
1981: Micke och Molle
1985: Taran och Den Magiska Kitteln
1986: Mästerdetektiven Basil Mus
1988: Micke och Molle (nypremiär)
1989: Oliver och Gänget
1990: Den Lilla Sjöjungfrun
1991: Bernard och Bianca i Australien
1992: Skönheten och Odjuret
1993: Aladdin
1994: Lejonkungen
1995: Pocahontas och Pongo och De 101 Dalmatinerna (köpvideopremiär 13 mars 1996, fast den visades på bio med omdubben 17 mars 1995)
1996: Ringaren i Notre Dame och Dumbo (köpvideopremiär 22 januari 1997, med den moderna omdubben, fast det var 1972-års första omdubb som visades i detta inslag)
1997: Herkules och Alice i Underlandet (köpvideopremiär mars 1998 med omdubben, fast det var originaldubben som visades i detta inslag)
1998: Mulan och Lejonkungen 2 Simbas Skatt
1999: Tarzan
2000: Tigers Film och Kejsarens Nya Stil
2001: Atlantis och Ringaren i Notre Dame 2
2002: De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Skattkammarplaneten
2003: Björnbröder och Lejonkungen 3 Hakuna Matata
2004: Bambi (inför Specialutgåvan 2005) och Puhs Film om Heffaklumpen
2005: Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil och Lilla Kycklingen
2006: Peter Pan (inför Specialutgåvan 2007) och Bilar
2007: Pongo och De 101 Dalmatinerna (inför Specialutgåvan 2008) och Råttatouille
2008: Pinocchio (inför Specialutgåvan 2009) och Bolt
2009: Toy Story 2 (inför nyutgåvan på DVD & Bluray 2010) och Prinsessan och Grodan
2010: Bilar (mest för den kommande filmen Bilar 2) och Trassel
2011: Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen och Lejonkungen (för Specialutgåvan 2011)
2012: Röjar-Ralf och Monsters Inc (mest för den kommande filmen Monsters University)
2013: Frost och Flygplan
2014: Big Hero 6, samt ett klipp med låten "Slå dig fri" från Frost
2015: Zootropolis och Den Gode Dinosaurien

Vilka scener var det dom visade från respektive filmer ?

Vet någon det ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TrondM

#430
Nå er det bare to uker til julaften, så da synes jeg det passer bra å dele denne HD remaken av Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul fra 1978

https://archive.org/details/kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul-1978-svt1-remake

Hvis noen vil laste ned videofilen, så må dere velge "Matroska" eller "Torrent". Da får dere originalfilen.
Nedlastingshastigheten fra archive.org er ganske dårlig, så jeg anbefaler å bruke torrent, om dere kan.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

jag hoppas dom visar ett klipp från Röd i år !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten