Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelares första dubbningsroll

Startat av Disneyfantasten, 10 februari 2019 kl. 13:23:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Alexander skrivet 19 februari 2019 kl. 22:44:03
Ja, även serier som Digimon och Sabans Oliver Twist hann Claes Ljungmark vara med i före 2002.   :)

Jo, det stämmer. :) På tal om Sabans "Oliver Twist" så verkar den, enligt Svensk mediedatabas, visats redan 1997 på Canal+.
Den ska ha visats i svenskdubbad version, men jag vet inte om det är samma dubbning som använts vid visningar på bl. a. TV3 och Fox Kids.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 19 februari 2019 kl. 21:22:24
Tillägg: Hmmm... Verkar som tv-serien "Vilda familjen Thornberrys" (där Claes Ljungmark gör rösten till pappa Nigel) visades redan 1999 på nordiska Nickelodeon. Hittade denna information på Svensk mediedatabas, om någon undrar.
Det stämmer att Den vilda familjen Thornberry började sändas på Nickelodeon i februari 1999, så den dubbningen bör ha gjorts under sena hösten 1998 eller möjligen så sent som januari 1999. Det är väl också troligt att Claes Ljungmark var med i andra dubbningar för Nickelodeon under ungefär samma tidsperiod.

Personligen har jag ett vagt minne av att ha hört Claes Ljungmark i Nickelodeon-serien Eureekas drömslott (Eureeka's Castle), som Nickelodeon sände flitigt från 1997 och några år framåt - men det var ju många år sedan, och såvitt jag vet har väl den här serien tyvärr inte sänts alls i Sverige sedan början av 2000-talet, så det är mycket möjligt att det bara är mitt minne som spelar mig ett spratt... Någon annan som minns vilka röster som var med i den serien, och kan bekräfta eller dementera mitt minne?

Citat från: Erika skrivet 20 februari 2019 kl. 05:18:00
Jo, det stämmer. :) På tal om Sabans "Oliver Twist" så verkar den, enligt Svensk mediedatabas, visats redan 1997 på Canal+.
Den ska ha visats i svenskdubbad version, men jag vet inte om det är samma dubbning som använts vid visningar på bl. a. TV3 och Fox Kids.
Jag är faktiskt inte säker på om Canal+ hade samma dubbning som TV3 av Oliver Twist eller inte, men jag kan kolla upp det om du vill. :)

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2019 kl. 09:21:00
Det stämmer att Den vilda familjen Thornberry började sändas på Nickelodeon i februari 1999, så den dubbningen bör ha gjorts under sena hösten 1998 eller möjligen så sent som januari 1999. Det är väl också troligt att Claes Ljungmark var med i andra dubbningar för Nickelodeon under ungefär samma tidsperiod.

Personligen har jag ett vagt minne av att ha hört Claes Ljungmark i Nickelodeon-serien Eureekas drömslott (Eureeka's Castle), som Nickelodeon sände flitigt från 1997 och några år framåt - men det var ju många år sedan, och såvitt jag vet har väl den här serien tyvärr inte sänts alls i Sverige sedan början av 2000-talet, så det är mycket möjligt att det bara är mitt minne som spelar mig ett spratt... Någon annan som minns vilka röster som var med i den serien, och kan bekräfta eller dementera mitt minne?
Jag är faktiskt inte säker på om Canal+ hade samma dubbning som TV3 av Oliver Twist eller inte, men jag kan kolla upp det om du vill. :)
Visserligen ingen film/serie men han var också med i När Karusellerna Sover (spelet) där han dubbade Överkontrollanten. Förmodligen har den nog spelats in i mitten av 1998 eftersom den släpptes samtidigt som julkalendern

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2019 kl. 09:21:00
Jag är faktiskt inte säker på om Canal+ hade samma dubbning som TV3 av Oliver Twist eller inte, men jag kan kolla upp det om du vill. :)
Ja, gärna. :)

E

Nån som vet vilken film/tv-serie som Maria Rydberg dubbade senast i

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 februari 2019 kl. 20:43:53
>Mikael Persbrandt;
Senaste dubbningsroll hittills; någon roll i någon Boog och Elliot film 2008...
Den roll som han gjorde i den filmen var Boog. Och det är i 2:an, bara så att du vet ;)

gstone

Vilken var Sarah Dawn Finers senast dubb roll ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 22 april 2019 kl. 17:53:23
Vilken var Sarah Dawn Finers senast dubb roll ?

Antagligen Vidia i Tingeling och Legenden om Önskedjuret 2014...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 april 2019 kl. 18:00:36
Antagligen Vidia i Tingeling och Legenden om Önskedjuret 2014...

Tror du hon dubbar igen ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 22 april 2019 kl. 17:53:23
Vilken var Sarah Dawn Finers senast dubb roll ?

Som jag utgår ifrån creditslistorna på dubbningshemsidan så tror jag att det var den Tingeling - Legenden om Önskedjuret från slutet på 2014. Ser att både den och Piratfen är släppta samma år. Ganska ovanligt för uppföljare. Dem ända som jag kan komma på och har sätt gjort det är både Matrix-Reloaded och Matrix Revoloution år 2003.  :P

Elios

Oj där var ni snabbare än mig men som Disneyfantasten skrev samma sak.
Jag hoppas gärna hon med dyker upp i framtida dubbningssammanhang.  ::)

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 april 2019 kl. 11:39:27
Nån som vet vilken film/tv-serie som Maria Rydberg dubbade senast i

Nya Ben 10 är där jag senast har hört henne i.

https://m.youtube.com/watch?v=MEr5lE4cz4c

JRL

Louise Raeder, Johan Hedenberg och Andreas Nilsson var alla med i den otecknade "Kim Possible".
Dominique Pålsson Wiklund var med i ett nytt avsnitt av "Shimmer och Shine" så sent som igår.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 13:23:22
>Loa Falkman;
Senaste dubbningsroll; vet ej (skulle tro att han fortfarande är med i dubbningar då och då om han har tid och möjlighet)
Hans senaste dubbroll var Alameda Slim i Kogänget

E

Citat från: Disneyfantasten link=topic=7900.msg41619#msg41619 date=1549801402
>
b]Jonas Bergström[/b];
Senaste dubbningsroll hittills; Joakim Von Anka i kortfilms-serien Musse Pigg 2015-2016
Hans senaste dubbroll var (vad jag vet) Francis E. Francis i Baby-bossen (2017)