Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hans Wahlgren (1937-2024)

Startat av Steffan Rudvall, 10 maj 2024 kl. 14:55:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Hans Wahlgren inom dubbning kanske mest känd som Professor Oak avled i natt efter en tids sjukdom.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Knx7O4/hans-wahlgren-ar-dod-blev-86-ar

A

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 maj 2024 kl. 14:55:46Hans Wahlgren inom dubbning kanske mest känd som Professor Oak avled i natt efter en tids sjukdom.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Knx7O4/hans-wahlgren-ar-dod-blev-86-ar
Herr Rothkvist, borta men inte bortglömd.

Erika

Disneyfantasten

Vila i frid, kommer att minnas honom bäst som Guldgrävare Stinky Pete i Toy Story 2.

Jonas9881

Själv tyckte jag inte att han såg ut som 86 år utan yngre, och visste inte att han var sjuk.

Vad var det han gjorde allra sist? Någon dubbning till nån film?

Då det står att han var aktiv mellan 1945-2024.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 maj 2024 kl. 15:41:25Själv tyckte jag inte att han såg ut som 86 år utan yngre, och visste inte att han var sjuk.

Vad var det han gjorde allra sist? Någon dubbning till nån film?

Då det står att han var aktiv mellan 1945-2024.
Det senaste i dubbnings väg är väl Kung Fu Panda 3, Ratchet & Clank och Skylanders Academy samtliga från 2016.

gstone

Sveriges bästa röstskådespelare är död :-\ :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Vila i frid. :(

Han var grym som Professor Oak, Herman, Guldgrävar'n, Speakern i Sportfånarna, Sickan och Farfar George. 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Det var verkligen tragiskt att höra. Han var visserligen ganska gammal, men inte trodde jag att han skulle tas ifrån världen ännu.

För mig kommer jag alltid minnas honom som Professor Oak i Pokemon, samt Herr Trehorn i de senare Landet för Längesedan-filmerna. Hans var verkligen en skådespelare som både kunde spela snälla, mjuka karaktärer som vägledde andra, och tuffare sådana som kunde vara ett hinder. Och utöver det la han alltid ner sin passion och själ i de karaktärer han fick göra rösten till.

Familjen Wahlgren och Sveriges skådespelarensemble har lidit en stor förlust denna månad, och min sorg går ut till de. Förhoppningsvis kommer han få en fin och stillsam begravning där hans familjemedlemmar får chansen att fullt ta farväl av honom. :'(
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

MOA

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 maj 2024 kl. 15:46:08Det senaste i dubbnings väg är väl Kung Fu Panda 3, Ratchet & Clank och Skylanders Academy samtliga från 2016.
Nu när både Hans och Toersten Wahlund är döda

Får väl titten som Sveriges bästa röstskådespelare gå till Johan Wahlström och eller  Gustav Levin ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Vila i frid :'( Väldigt tråkigt att fler och fler går bort nu förtiden som man växte upp med i dubbningsväg.

Den röst man minns mest kommer för mig också alltid att vara Oak i Pokémon. Men han gjorde också en bra insats i Starla and the Jewel Riders på TV3, som trollkarlen Merlin.Gillade även hans röst som Nicodemus i Brisby och Nimhs Hemlighet.
En varm och behaglig röst att lyssna på. Han hade dessutom ett ungt sinne av det jag sett och full utav hyss och humor.

Skokaka

Jag upptäckte också detta när jag startade datorn, till min skock... 

Han var väldigt bra i många dubbningar. Han var också en mycket bra Kelsey Grammer... 

Jag tycker även synd om familjen Wahlgren, särskilt Pernilla, då Hans var hennes far... :( 

Vila i frid, Hans Wahlgren. Och tack för allt du gav oss i dubbning. :'(

Tintin

Disneyfantasten

Citat från: Tintin skrivet 10 maj 2024 kl. 22:47:18Vila i frid. Jag minns honom bäst som Riddar Kato i Min min Mio.

https://www.svtplay.se/video/Kk9myze/mio-min-mio
Men det är ju ändå Tor Isedal som dubbar Kato?  ???