Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Familjen Valentin

Startat av Anders M Olsson, 19 juni 2018 kl. 19:31:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

#45
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2019 kl. 18:49:33
Jag sökte Valentins 2017 TV-series och Valentins 2018 TV-series på både Google och YpuTube och Wikipedia men jag verkar inte hitta just den Valentin jag letar efter...

Det finns vad jag kan se ingen engelsk artikel på Wikipedia, bara en portugisisk:
https://pt.wikipedia.org/wiki/Valentins

Det finns en sida på IMDb här:
https://www.imdb.com/title/tt7013126/

Över huvud taget verkar serien inte vara speciellt känd i engelsktalande länder. Jag vet faktiskt inte ens om det har gjorts någon engelsk dubbning. Någon som vet?

En av få engelska sidor jag har hittat på nätet. Där finns ett klipp som är textat på engelska, inte dubbat.
https://www.c21media.net/screenings/gloob/valentins/10565/

På Youtube finns faktiskt ganska många klipp, de flesta (alla?) med portugisiskt tal.
Här är en trailer / utdrag ur andra säsongens första avsnitt:

https://youtu.be/NWMvYRwW-Lk

Anders M Olsson

SVT startar en ny reprisomgång av första säsongen den 12 maj och fortsätter med ett avsnitt om dagen.

Men var är andra säsongen... ?

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 maj 2020 kl. 19:16:39
SVT startar en ny reprisomgång av första säsongen den 12 maj och fortsätter med ett avsnitt om dagen.

Men var är andra säsongen... ?
SVT brukar ofta köpa in serier men inte visa färdigt dem antagligen det som har hänt här också

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 maj 2020 kl. 19:35:28
SVT brukar ofta köpa in serier men inte visa färdigt dem antagligen det som har hänt här också

Jo, jag vet. Min fråga var lite retorisk. Men ibland händer det ändå att de vaknar och visar färdigt en serie, som t.ex. med Vargblod alldeles nyligen.

En annan sak som är lite irriterande med SVT är deras slumpmässiga attityd till att lägga upp serier på originalspråk på SVT Play. Jag tycker det borde vara en självklarhet att tillhandahålla även originalspråket när man visar dubbade program, i alla fall när det gäller live action.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet  2 maj 2020 kl. 20:07:37
Finns denna serier kvar ?
Läs Anders M Olsson inlägg
Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 maj 2020 kl. 19:16:39
SVT startar en ny reprisomgång av första säsongen den 12 maj och fortsätter med ett avsnitt om dagen.


clara liljeberg

anders nilsson gör många röster i filmer som t.ex i timon och pumbaa och som katten i hatten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 maj 2020 kl. 19:16:39
SVT startar en ny reprisomgång av första säsongen den 12 maj och fortsätter med ett avsnitt om dagen.

Men var är andra säsongen... ?
Vi kan ju alltid hoppas att den nya reprisomgången innebär att den andra säsongen av Familjen Valentin är i antågande, precis som de ju som sagt gjorde med Vargblod där den sista säsongen äntligen sänts i Sverige efter lång tids väntan.

Men det verkar ju onekligen lite oroväckande, då man kan tycka att säsong 2 borde ha börjat sändas för minst ett år sedan. Ärligt talat var jag stensäker på att SVT skulle sända säsong 2 av Familjen Valentin som del av Sommarlov förra sommaren, när nu den första säsongen hade premiär som del av Sommarlov året innan (vilket ärligt talat hade varit i senaste laget redan det), men uppenbarligen hade jag fel... :(

Tråkigt, då det är en riktigt bra serie; där man verkligen vill se den andra säsongen. Dessutom är ju originalspråket lite "otillgängligt" (åtminstone för gemene man i Sverige), så att man inte har samma möjlighet som vid engelskspråkiga serier att se dem på annat sätt...

Erika

Verkar som SVT kommer att börja sända säsong 2 10 juni. :)

"Vad hände med Arthur Valentin?" måste ju vara "O Que Aconteceu Com Artur Valentim?" som enligt IMDB är första avsnittet från säsong 2.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 14 maj 2020 kl. 05:33:00
Verkar som SVT kommer att börja sända säsong 2 10 juni. :)

"Vad hände med Arthur Valentin?" måste ju vara "O Que Aconteceu Com Artur Valentim?" som enligt IMDB är första avsnittet från säsong 2.

Mycket trevligt! Visst är det säsong 2 som börjar den 10 juni! Jag mailade SVTs kundkontakt så sent som för två veckor sen och frågade om andra säsongen. Då fick jag svaret att de inte visste något. Svagt!

Jag framförde även önskemålet om att de skulle lägga upp serien på originalspråk (portugisiska) på SVT Play. Tyvärr är det nog inte så stor chans att de gör det.


Daniel Hofverberg

Mycket glädjande att säsong 2 äntligen är på gång, efter alldeles för långt uppehåll. :)

Tydligen ska säsong 2, liksom säsong 1 gjorde för två år sedan, sändas som del av Sommarlov på SVT Barn. SVT skickade ut en pressrelease om Sommarlov idag, där de bland annat skrev:

"Som vanligt gästas Sommarlov av artister på fredagar, och det blir fullt av sommarlekar, underhållning och spänning. Några av de serier som visas är: Skattsökarna, Fåret Shaun och Familjen Valentin."

Anders M Olsson

Bortsett från stavningen av namnet var visst min översättning av den portugisiska titeln på första avsnittet "spot on"! :)
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5083.15

Det ska bli spännande att se hur många av de svenska avsnittstitlarna i andra säsongen jag lyckades gissa i förväg!

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 maj 2020 kl. 10:23:13
Bortsett från stavningen av namnet var visst min översättning av den portugisiska titeln på första avsnittet "spot on"! :)
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5083.15

Det ska bli spännande att se hur många av de svenska avsnittstitlarna i andra säsongen jag lyckades gissa i förväg!
Låter som en rolig utmaning. Lycka till!  :)
Houba !

Anders M Olsson

Censur i andra säsongens första avsnitt?!

Vid 17:50:

Arthur sitter och meckar med sin hjälm. Randolf dyker upp bakom honom med en dödskalle i handen. Han lyfter dödskallen som för att slå den i huvudet på Arthur.

Men man får aldrig se något slag. Det måste ha blivit bortklippt.

Plötsligt sitter Arthur bunden med munkavle och med hjälmen på huvudet.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2020 kl. 20:51:54
Censur i andra säsongens första avsnitt?!

Vid 17:50:

Arthur sitter och meckar med sin hjälm. Randolf dyker upp bakom honom med en dödskalle i handen. Han lyfter dödskallen som för att slå den i huvudet på Arthur.

Men man får aldrig se något slag. Det måste ha blivit bortklippt.

Plötsligt sitter Arthur bunden med munkavle och med hjälmen på huvudet.
Är du säker att det är censur?