Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Steve Kratz

Startat av chribbe, 31 maj 2005 kl. 02:30:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chribbe

Vad tycker ni om Steve Kratz som dubbare?

PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Jag tycker att han är en mycket bra skådis - en av de allra bästa dubbningsskådisarna.  :)

Christer


Erika


chribbe

jo jag instämmer totalt.
Jag tycker också att han är en av de bästa.

GaBBe

Inget spec..lite tråkig röst kanske.. :D

Christian Hedlund

Citat från: GaBBe skrivet 31 maj 2005 kl. 22:56:59
Inget spec..lite tråkig röst kanske.. :D

Hålleri nte med.


Träffade Steve på Mix när han var hä och pratade om sin nya film ...

Scooby Doo-battle blev ett begrepp. Jag gjorde Scooby, sen gjorde Steve honom och visade hur det skulle låta .. otroligt kul! :D
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Experten

Svar till Daniel Hofverberg: Kan inte du göra en topp 20 lista över de bästa dubbningsinsatserna, jag fick inspiration när jag såg nostalginordens topp 20 videor på youtube.
Skulle bli mycket tacksam om du gjorde det ;-)

Daniel Hofverberg

Citat från: Experten skrivet 20 april 2012 kl. 18:26:16
Svar till Daniel Hofverberg: Kan inte du göra en topp 20 lista över de bästa dubbningsinsatserna, jag fick inspiration när jag såg nostalginordens topp 20 videor på youtube.
Skulle bli mycket tacksam om du gjorde det ;-)
Nja, jag skulle nog inte klara av att rangordna vem som är bättre än någon annan, och dessutom har jag svårt att kunna peka på enskilda dubbningsinsatser. Jag har många favoriter bland skådespelare, men i de allra flesta fall kan jag inte peka på enskilda rollprestationer på det sättet.

Men om jag måste peka ut en enskild favoritinsats så måste det i så fall bli Tatiana Angelini i originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna 1938. Hon var helt makalös vid både sång och dialog, och det kan nog ärligt talat inte bli speciellt mycket bättre. Eller för att citera Walt Disney: Hon var bättre än den amerikanska originalrösten.

Jag har också alltid varit väldigt förtjust i Steve Kratz som Scooby-Doo, Andreas Nilsson som Kalle Anka, den numera bortgångna Sven-Erik Vikström som Musse Pigg och Hans Lindgren som Långben.

Därutöver kan jag nog inte peka på enskilda dubbningsinsatser i någon större utsträckning, men några av mina favoriter bland dubbningsskådisar är i alla fall (utan inbördes ordning): Andreas Nilsson, Steve Kratz, Per Sandborgh, Staffan Hallerstam, Louise Raeder, Elina Raeder, Annica Smedius, Annelie Berg Bhagavan, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Mikaela Ardai Jennefors, Linda Åslund, Peter Sjöquist, Mattias Knave, Malin Berghagen, Tommy Nilsson, Hans Lindgren, Gunnar Ernblad, Bert-Åke Varg, Molly Sandén, Emma Lewin, Maria Rydberg, Mikaela Tidermark, Amanda Renberg, Ellen Fjaestad, Dan Ekborg, Peter Jöback, Johan Hedenberg, m.fl. Och säkerligen en rad andra som jag för tillfället har glömt bort. Kort sagt; jag har ganska många favoriter...

JRL

Det är ingen som slår Andreas Nilsson, men Steve Kratz är en av dem som är nära :)

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2012 kl. 16:22:32
Nja, jag skulle nog inte klara av att rangordna vem som är bättre än någon annan, och dessutom har jag svårt att kunna peka på enskilda dubbningsinsatser. Jag har många favoriter bland skådespelare, men i de allra flesta fall kan jag inte peka på enskilda rollprestationer på det sättet.

Men om jag måste peka ut en enskild favoritinsats så måste det i så fall bli Tatiana Angelini i originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna 1938. Hon var helt makalös vid både sång och dialog, och det kan nog ärligt talat inte bli speciellt mycket bättre. Eller för att citera Walt Disney: Hon var bättre än den amerikanska originalrösten.

Jag har också alltid varit väldigt förtjust i Steve Kratz som Scooby-Doo, Andreas Nilsson som Kalle Anka, den numera bortgångna Sven-Erik Vikström som Musse Pigg och Hans Lindgren som Långben.

Därutöver kan jag nog inte peka på enskilda dubbningsinsatser i någon större utsträckning, men några av mina favoriter bland dubbningsskådisar är i alla fall (utan inbördes ordning): Andreas Nilsson, Steve Kratz, Per Sandborgh, Staffan Hallerstam, Louise Raeder, Elina Raeder, Annica Smedius, Annelie Berg Bhagavan, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Mikaela Ardai Jennefors, Linda Åslund, Peter Sjöquist, Mattias Knave, Malin Berghagen, Tommy Nilsson, Hans Lindgren, Gunnar Ernblad, Bert-Åke Varg, Molly Sandén, Emma Lewin, Maria Rydberg, Mikaela Tidermark, Amanda Renberg, Ellen Fjaestad, Dan Ekborg, Peter Jöback, Johan Hedenberg, m.fl. Och säkerligen en rad andra som jag för tillfället har glömt bort. Kort sagt; jag har ganska många favoriter...
Jag menar så här: En viss perssons dubbningsinsats ???

Anders M Olsson

Sydsvenskan har en artikel om Steve Kratz som fyller 55 år idag den 26 september!

https://www.sydsvenskan.se/2016-09-26/fick-en-tuff-lektion-i-sjalvkannedom

Anders

Tycker han är en av de absolut bästa dubbarna när det gäller att förställa rösten. Han har ett väldigt brett utbud av olika röster, och det är svårt att höra några likheter mellan många av hans karaktärer.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erik Friman

#14
Steve Kratz firar dessutom 30 år som röstskådespelare. Eftersom han brukar använda dialekter för sina dubbningar så har han även arbetat som dialektcoach.
http://www.gp.se/nöje/film/därför-pratar-pumbaa-i-lejonkungen-den-charmiga-dialekten-1.3851725

Om han då var aktiv röstskådis sedan 1986, hade han inte gjort några enstaka dubbningar under tidigare år? Som ex. tidigare ämne om filmen Puff den förtrollande draken som Steve skulle ha varit med i och som första gången visades i SVT 1979.
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2299.msg19113#msg19113

Elias Prenbo

Jag älskar Steve Kratz, han har gjort jättemånga bra rollinsatser, som Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Tiger i MediaDubbs version av Nya Äventyr med Nalle Puh, Guldivar Flinthjärta i DuckTales, General Mandible i i Antz och Scooby Doo.

Grattis till hans 30 år som dubbare!

Jag undrar vilken som var hans första roll eftersom han började dubba 1986.

fandubbare

Citat från: Elias Prenbo skrivet 10 november 2016 kl. 19:48:18
Jag älskar Steve Kratz, han har gjort jättemånga bra rollinsatser, som Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Tiger i MediaDubbs version av Nya Äventyr med Nalle Puh, Guldivar Flinthjärta i DuckTales, General Mandible i i Antz och Scooby Doo.

Grattis till hans 30 år som dubbare!

Jag undrar vilken som var hans första roll eftersom han började dubba 1986.

undrar också eller om någon har en lista på vilka filmer/serier som Steve Kratz varit medverkande i. Långsökt men letar även efter medverkningslistor för Gunnar Ernblad och Staffan Hallerstam.

Anders

Citat från: Elias Prenbo skrivet 10 november 2016 kl. 19:48:18
Jag älskar Steve Kratz, han har gjort jättemånga bra rollinsatser, som Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Tiger i MediaDubbs version av Nya Äventyr med Nalle Puh, Guldivar Flinthjärta i DuckTales, General Mandible i i Antz och Scooby Doo.
Samt...

Smurfarna:
- Kokettsmurfen
- Buttersmurfen
- Piggsmurfen
- Gargamel

Teenage Mutant Hero Turtles:
- Bebop
- Vernon Fenwick
- Burne Thompson

James Bond Jr:
- Gordon Leiter
- Burton "Buddy" Mitchell
- Reginald Farragut
- Doktor Derange
- Goldfinger
- Doktor No
- Bilge
- Baron Von Skarin
- Maximillion Cortex
- Masken

Aladdin (TV-serien):
- Mekanikles
- Haroud Hazi Bin
- Amin Damoola
- Nefir
- Omar

Och många fler.

Håller med. Han är riktigt bra.  :D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 augusti 2019 kl. 09:51:30
Jag gillar också Steve Kratz

För ett tag sen gjorde jag detta kollage i Paint 3D med några av hans roller


Du är då kreativ, hur gjorde du egentligen?

Hoppas att du kan göra fler sådana framöver...

Sedan förstår jag naturligtvis att du inte kunde få med alla hans roller för han har gjort så många...  ;)

Jag har för mig att du tidigare nämnt här på forumet att du ogillar Hajar som Hajar, eller är jag ute och cyklar? (har för mig att du nämnde det i tråden med filmens titel)

Jabberjaw


Jabberjaw

Steve Kratz första dubbade (tecknad) serie måste vara någon hyrvideo på slutet av 80-talet alternativt någon av serierna Ducktales eller om han medverkade i D'artakan eller Willy Fogg? i början på 1988 när TV3 sände barnprogram. Så någonstans 1987-1988.

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 augusti 2019 kl. 22:22:20
Jag bara klistra in bilder i Paint 3D, det är ganska enkelt

Jo jag tycker inte om Hajar som Hajar men jag valde att ta med Frankie (hans karaktär) iallafall

Jag förstår, senast jag såg Hajar som Hajar var hösten 2017 (första gången sedan biopremiären 2004, har dock för mig att jag såg den i början av 2005 eftersom svenska biopremiären enligt min uppsökning var juldagen) och tyckte att den var helt okej när det begav sig... (den har iallafall bra svenska röster enligt mig)

Jo, jag vet att Steve spelade Frankie (som var hajen som dödades av ankaret), dessutom så spelades Will Smiths fisk Oscar av Daniel "Papa Dee" Wahlgren (aka Mushu i Mulan), Angie spelades av Sara Sommerfelt (aka Kida i Atlantis), hajen Lenny spelas av Kim Sulocki (aka Svampbob Fyrkant, PJ i Janne Långben The Movie, osv.), hans pappa Don Lino spelas av Allan Svensson (aka Sulley i Monsters Inc, Pacha i Kejsarens Nya Stil, Bob Parr/Mr Incredible i Superhjältarna, osv.), Angelina Jolies fisk Lola spelas av Rachel Mohlin, maneterna spelas av två bröder, blåsfisken Sykes spelas av Lars Dejert (aka Al i Toy Story 2, Smulan i Toy Story 3, osv.) och nyhetsankaren spelas av Linda Nyberg...

Enligt Wikipedia ska också Gunnar Ernblad spela Don Ira Feinberg (en haj har jag för mig) medan Andreas Rothlin Svensson spelar Luca, men det kan mycket väl vara felaktigt...

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 augusti 2019 kl. 22:30:42
Jag har också gjort kollage med Adam Fietz, Niclas Ekholm, Anna Engh, Jasmine Heikura, Jennie Jahns och Mikael Persbrandt och dom kanske jag visar vid ett annat tillfälle

Det ser jag framemot...

Bonusfråga: den avatar du har nu med gröna ögon med svart omgivning, var kommer den ifrån?  :)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 augusti 2019 kl. 12:26:04
Jag kan starta ett ämne senare där jag visar dom om du vill

Har nu sett tråden du skapade och den ser fin ut, jag lämnar några kommentarer där strax...

Erik Friman

Ett kort intervjuklipp hemma hos Steve Kratz då han berättar och visar hur han gör rösten till sina karaktärer. Även hans barn intervjuas.

https://www.youtube.com/watch?v=zBch43W8O7Q

Will Siv

#24
En rolig sak ( tycker jag ), han har gjort rösten till två olika sjöfåglar som hjälper ett par möss som måste hjälpa barn  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  6 september 2021 kl. 23:03:26
En rolig sak ( tycker jag ), han har gjort rösten till två olika sjöfåglar som hjälper ett par möss som måste hjälpa barn  ;)

Wilbur (en albatross), men vilka mer?

Hey Arnold på svenska

Jag tycker att han gör överraskande bra jobb som Slade i Teen Titans.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Adam

Jag måste nog också vara tvungen att svara på ämnet, för en gångs skull.

Han må inte tillhöra en av mina favoriter bland svenska dubbare, men nog är han duktig alltid.
Får jag dock välja ut några favoritroller med honom får det nog vara Zurg i Buzz Lightyear, Rymdjägare (i denna roll låter han t.o.m. bättre än originalskådisen Wayne Knight, då Steve har en lite "basigare" och "dånande" stämma, vilket passar kejsaren Zurg bättre i mitt tycke) och Scooby Doo förstås (även om jag har hört mer av Stefan Frelanders insats).

(Uppdaterar kommentaren så fort jag hittar någon ny favoritroll med Kratz)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘


Will Siv

Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.
Varför? Vi har väl alltid vetat att någon dubbat Musse Pigg för TV3...

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2022 kl. 21:07:04
Varför? Vi har väl alltid vetat att någon dubbat Musse Pigg för TV3...
Det var många ( inkl mej ) som inte visste (  i alla fall vem det var.... )

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:25:02
Det var många ( inkl mej ) som inte visste (  i alla fall vem det var.... )
Vem det var tror jag inte man har vetat men att han har dubbats i program för TV3 borde de som såg på TV3 de tidiga åren veta.

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.
Ja de har jag aldrig läst nånstans

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2022 kl. 21:07:04
Varför? Vi har väl alltid vetat att någon dubbat Musse Pigg för TV3...
Sant, men jag har faktiskt alltid trott att det var Sven-Erik Vikström som spelade Musse Pigg i Media Dubbs dubbningar för TV3.

Dock är det ju inte omöjligt att det huvudsakligen var Sven-Erik, och att Steve Kratz bara var inhopp i enstaka kortfilmer. Svårt att säga utan tillgång till fler kortfilmsdubbningar från den här eran...

Skokaka

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.

Fast egentligen var det Anders Öjebo.

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet  3 juni 2022 kl. 21:38:27
Fast egentligen var det Anders Öjebo.
Steve Kratz spelade honom före Anders Öjebo. Vi vet inte om Steve Kratz spelade Musse i alla dubbningar gjorda av Media Dubb men han har iallafall spelat honom.

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2022 kl. 21:41:06
Steve Kratz spelade honom före Anders Öjebo. Vi vet inte om Steve Kratz spelade Musse i alla dubbningar gjorda av Media Dubb men han har iallafall spelat honom.

Jaså? Det var nytt.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.
Röstklipp för de som vill höra.

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2022 kl. 22:34:22
Röstklipp för de som vill höra.

Tack igen. (Det var lite långsamt när jag kom till delen dock, så det här klippet gör mig helt nöjd. :D)

MOA


Daniel Hofverberg

Jag tycker också att Steve Kratz var riktigt bra som Musse Pigg - inte riktigt i klass med Sven-Erik Vikström, men helt klart över förväntan och fullt godkänd.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2022 kl. 21:41:06
Vi vet inte om Steve Kratz spelade Musse i alla dubbningar gjorda av Media Dubb men han har iallafall spelat honom.
Ja, det vore väldigt intressant att få veta om Steve spelade Musse Pigg i alla Media Dubbs dubbningar, eller om det här var en engångsföreteelse och ett tillfälligt inhopp; exempelvis p.g.a. sjukdom (i så fall var väl Sven-Erik Vikström mest troligt ordinarie Musse).

Jag ska ta och fråga Steve Kratz om han kommer ihåg något om det här, och om han i så fall minns var den här dubbningen har sitt ursprung (*) och/eller hur många kortfilmer han spelade Musse Pigg i. :)

Att han ska minnas just den här kortfilmen efter så många år är väl osannolikt, men han borde väl åtminstone komma ihåg om det här var enda fallet eller om han spelade Musse i en större mängd kortfilmer; trots allt bör det väl även för en dubbningsveteran som Steve vara lite speciellt att få äran att spela Musse Pigg...

(*): Det finns väl tre realistiska kandidater - Musse & Kalle, Disney Club eller Disneys julgåva/Disneys julegave. Om det nu inte funnits fler TV-program med Disney-kortfilmer som vi inte känner till...

Lillefot

Han är en av landets mest skickliga dubbare, kort och gott. Och hans breda tonläge gör också att han passar som en handske i många roller. Även om man känner igen hans röst så blir det aldrig påtagligt.

En roll han fått som jag själv vill lyfta fram (som visserligen inte kan klassas som en dubbning då det är svenska filmer) är Skalman i Bamse och Tjuvstaden, fram till Dunderklockan. Det tonläget han använder där fungerar mycket bra ihop med karaktärens personlighet och klokhet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Will Siv

Nånting jag undrar om:

Tror ni han även kunde spela Kalle och/eller Långben?

eller Oswald.....

Lillefot

#45
Citat från: Will Stewart skrivet  2 oktober 2022 kl. 15:24:18Nånting jag undrar om:

Tror ni han även kunde spela Kalle och/eller Långben?

eller Oswald.....
Långben skulle nog Steve kunna göra ett ok jobb som, han är trots allt ganska bra på att förställa rösten.

 Kalle däremot är tvivelsamt, där krävs det att man pratar väldigt hest och på ett speciellt sätt.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Bibeln

Citat från: Will Stewart skrivet  2 oktober 2022 kl. 15:24:18Nånting jag undrar om:

Tror ni han även kunde spela Kalle och/eller Långben?

eller Oswald.....
Jag vet inte om han skulle passa som Kalle Kalle har ju inte dubbats mer än typ två gånger i Sverige

Marcusen

Citat från: Bibeln skrivet  2 oktober 2022 kl. 16:09:10Jag vet inte om han skulle passa som Kalle Kalle har ju inte dubbats mer än typ två gånger i Sverige
Vad menar du? Han dubbas ju hela tiden

Bibeln

Citat från: Marcusen skrivet  2 oktober 2022 kl. 16:20:25Vad menar du? Han dubbas ju hela tiden
Säkert? Jag vet bara att Kalle Kanin dubbats i några Disney spel.

Will Siv

#49
Citat från: Marcusen skrivet  2 oktober 2022 kl. 16:20:25Vad menar du? Han dubbas ju hela tiden
hen menade Oswald.

det här är varför han borde heta Osvald ( eller nåt annat ) på svenska,

så han inte förväxlas med Kalle Anka ::)

gstone

Jag såg Steve Kratz på scen igår.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet  2 oktober 2022 kl. 17:24:02han menade Oswald.

det här är varför han borde heta Osvald ( eller nåt annat ) på svenska,

så han inte förväxlas med Kalle Anka ::)
Jag måste medge att Kalle Kanin är ett konstigt namnval. Då Oswald the Lucky Rabbit till skillnad från Donald Duck och Mickey Mouse inte är allitteration.

Will Siv

eller vad sägs om Klasse Häst.....

gstone

Jag såg Steve Kratz på teater får en vecka sedan !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Will Siv

Är Steve den enda som spelat båda?

Screenshot_20221122-182617~2.png

Christian Hedlund

Fel tråd att posta denna i?

Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Steffan Rudvall

Citat från: Christian Hedlund skrivet 23 november 2022 kl. 22:32:44Fel tråd att posta denna i?

Om Steve går i pension någon gång så är du en mycket värdig ersättare!  :)

Skokaka

Citat från: Will Stewart skrivet 22 november 2022 kl. 18:28:02Är Steve den enda som spelat båda?

Screenshot_20221122-182617~2.png
Åh, detta har jag faktiskt inte tänkt på förut... Tänk om Anders Öjebo och Staffan Hallerstam gjorde båda? ;D

Skokaka

Citat från: Christian Hedlund skrivet 23 november 2022 kl. 22:32:44Fel tråd att posta denna i?

Vilken otrolig insats, tror förresten att du kunde passa som vilken ikonisk figur som helst, då du var bra som Sonic. :D

Christian Hedlund

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 november 2022 kl. 22:44:08Om Steve går i pension någon gång så är du en mycket värdig ersättare!  :)
Haha! Det var snällt sagt.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

srednA

Citat från: Lillefot skrivet  2 oktober 2022 kl. 15:48:12Långben skulle nog Steve kunna göra ett ok jobb som, han är trots allt ganska bra på att förställa rösten.

 Kalle däremot är tvivelsamt, där krävs det att man pratar väldigt hest och på ett speciellt sätt.
Kalles "röst" görs genom att pressa luft genom en luftficka i kinden. Det är alltså ingenting man gör med stämbandet.

Skokaka

Citat från: srednA skrivet 15 september 2023 kl. 14:17:00Kalles "röst" görs genom att pressa luft genom en luftficka i kinden. Det är alltså ingenting man gör med stämbandet.
Och jag som var nyfiken på hur hans röst gjordes, intressant.

Då undrar jag... Använder man en dator för att pitcha rösterna för Piff och Puff? Och Musse har ju en ljus röst, så då börjar jag tro att man gör någon teknik åt honom också, men jag är inte säker...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Skokaka skrivet 15 september 2023 kl. 19:39:54Och jag som var nyfiken på hur hans röst gjordes, intressant.

Då undrar jag... Använder man en dator för att pitcha rösterna för Piff och Puff? Och Musse har ju en ljus röst, så då börjar jag tro att man gör någon teknik åt honom också, men jag är inte säker...
Musses röst pitchas inte utan det gör Anders Öjebo naturligt. Piff och Puff brukade väl inte heller pitchas via någon dator utan det är väl först på senare dagar. Förut spelade man nog in i en långsammare hastighet för att man sedan skulle spela upp det med normal hastighet och då fick man till den där speciella rösten.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 15 september 2023 kl. 19:39:54Och jag som var nyfiken på hur hans röst gjordes, intressant.

Då undrar jag... Använder man en dator för att pitcha rösterna för Piff och Puff? Och Musse har ju en ljus röst, så då börjar jag tro att man gör någon teknik åt honom också, men jag är inte säker...
Piff & Puffs röster(& även Chipmunkarna)e helt klart pitchade,jag tror att Anders Öjebo förvränger rösten till Musse utan datahjälp

srednA

Citat från: Skokaka skrivet 15 september 2023 kl. 19:39:54Och jag som var nyfiken på hur hans röst gjordes, intressant.

Då undrar jag... Använder man en dator för att pitcha rösterna för Piff och Puff? Och Musse har ju en ljus röst, så då börjar jag tro att man gör någon teknik åt honom också, men jag är inte säker...
Det finns flera tutorials på YouTube där personer som känner till hemligheten bakom Kalles "röst" har försökt att lära hur man gör den, men för de flesta verkar det ha kommit naturligt. Här är ett exempel på en video:

https://www.youtube.com/watch?v=DQ6pvEbO8sI

Mig veterligen har man aldrig använt någon pitchning för att göra Musses röst. Samtliga röstskådisar har helt enkelt bara gjort en förställd, ljus röst. Piff och Puffs röster är däremot pitchade.

Skokaka

Jag trodde att Musses röst var pitchad på grund av att Steve Kratz och Hans Lindgren gjorde också bra insatser än vad jag förväntade mig. Musses röster brukar låta lika.