Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hair (1979)

Startat av Daniel Hofverberg, 2 april 2024 kl. 21:21:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Vad finns det för möjligheter att se filmklassikern Hair i dagens läge? Jag ser att filmen har funnits ute på DVD, som verkar vara utgången numera, men har den inte kommit ut på Blu-Ray?

Finns filmen på någon streamingtjänst eller som digital hyr- eller köpfilm? Jag skulle nämligen gärna vilja se filmen innan jag ser scenmusikalen nu på lördag, för att ha något att jämföra med, varför jag skulle föredra någon digital tjänst för att kunna se filmen innan helgen. Men det verkar lättare sagt än gjort - jag har sökt runt en liten stund, men hittar inte åt Hair på någon streamingtjänst jag har tillgång till (vilket är de allra flesta); och den verkar heller inte finnas att hyra på vare sig SF Anytime, Viaplay eller Amazon Prime Video. :(

Så finns det något sätt att se filmen digitalt här och nu? Jag ser att det finns ganska gott om begagnade exemplar av den svenska DVD-utgåvan på Tradera, vilket kan vara intressant att också köpa som komplement; men eftersom dessa förstås inte kommer hinna komma i veckan skulle jag även vilja hitta åt filmen på någon digital tjänst (streaming eller hyrfilm)...

Jag har förstås sett filmen en gång i tiden, men det var inte direkt igår och jag skulle gärna vilja ha filmen i färskt minne när jag ser scenuppsättningen - och tyvärr tror jag inte att jag har DVD-utgåvan i min samling hemma.

Lillefot

Vid eftersökning så visar det sig att filmen finns tillgänglig på iTunes, både för att hyra och att köpa. Och den dyker upp när jag själv klickar vidare på länken som visas på Apple TVs sida för filmen.:
https://www.playpilot.com/se/movie/hair/

Den nämner också att den finns på Google Play, men det är grovt missvisande för Google ser ut att ha helt slutat erbjuda möjligheten att hyra och köpa filmer därifrån.

Men förhoppningsvis får du chansen att nu friska upp ditt minne kring filmen. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  2 april 2024 kl. 21:40:13Vid eftersökning så visar det sig att filmen finns tillgänglig på iTunes, både för att hyra och att köpa. Och den dyker upp när jag själv klickar vidare på länken som visas på Apple TVs sida för filmen.:
https://www.playpilot.com/se/movie/hair/
Frågan är dock om den verkligen finns tillgänglig i Sverige, för när man klickar sig in på iTunes sida står det att filmen inte har svensk text...?

iTunes är ju helt klart mest praktiskt om man har en iOS-enhet, vilket jag inte har, men det kanske går att hyra filmer via Apple TV+-appen i smart-TV:n; och i så fall kan det vara ett gångbart alternativ...

Det får jag kolla upp när jag kommer hem från Falun, för det kan jag förstås bara se hemma.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2024 kl. 21:47:11Frågan är dock om den verkligen finns tillgänglig i Sverige, för när man klickar sig in på iTunes sida står det att filmen inte har svensk text...?

iTunes är ju helt klart mest praktiskt om man har en iOS-enhet, vilket jag inte har, men det kanske går att hyra filmer via Apple TV+-appen i smart-TV:n; och i så fall kan det vara ett gångbart alternativ...

Det får jag kolla upp när jag kommer hem från Falun, för det kan jag förstås bara se hemma.
Filmen dyker upp med både hyr- och köpalternativ i butiken på Windowsversionen av iTunes för mig, och då kan vi vara ganska säkra på att det går att betala för den även i Sverige. Lite trist att det saknas svensk text, men går nog att leva med.

Sedan om det går även via Apple TV+-appen kan jag inte ge dig något svar, i och med att jag inte använder den.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Annars verkar den gå att hyra på Youtube också men där verkar det inte finnas svenska undertexter utan bara engelska.

Will Siv

- what.

Will Siv

Fast filmen bygger ju på musikalen och från vad jag hört var filmen något annorlunda och dom som gjorde musikalen var missnöjda med den.
- what.

Tintin

Jag såg att filmen finns Dailymotion (i ok kvalitet). Fungerar med svenska undertexter från OpenSubtitles. Nu ska du väl se musikalen på engelska, men annars (som kuriosa) finns Hår från 1968 att lyssna på Internet Archive.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2024 kl. 21:21:30Vad finns det för möjligheter att se filmklassikern Hair i dagens läge? Jag ser att filmen har funnits ute på DVD, som verkar vara utgången numera, men har den inte kommit ut på Blu-Ray?

Finns filmen på någon streamingtjänst eller som digital hyr- eller köpfilm? Jag skulle nämligen gärna vilja se filmen innan jag ser scenmusikalen nu på lördag, för att ha något att jämföra med, varför jag skulle föredra någon digital tjänst för att kunna se filmen innan helgen. Men det verkar lättare sagt än gjort - jag har sökt runt en liten stund, men hittar inte åt Hair på någon streamingtjänst jag har tillgång till (vilket är de allra flesta); och den verkar heller inte finnas att hyra på vare sig SF Anytime, Viaplay eller Amazon Prime Video. :(

Så finns det något sätt att se filmen digitalt här och nu? Jag ser att det finns ganska gott om begagnade exemplar av den svenska DVD-utgåvan på Tradera, vilket kan vara intressant att också köpa som komplement; men eftersom dessa förstås inte kommer hinna komma i veckan skulle jag även vilja hitta åt filmen på någon digital tjänst (streaming eller hyrfilm)...

Jag har förstås sett filmen en gång i tiden, men det var inte direkt igår och jag skulle gärna vilja ha filmen i färskt minne när jag ser scenuppsättningen - och tyvärr tror jag inte att jag har DVD-utgåvan i min samling hemma.
Jag köpte DVDn i eb second hand butik i Allingsås föra september :D 📀🛍�
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2024 kl. 21:21:30Vad finns det för möjligheter att se filmklassikern Hair i dagens läge? Jag ser att filmen har funnits ute på DVD, som verkar vara utgången numera, men har den inte kommit ut på Blu-Ray?
Som redan har påpekats finns filmen på iTunes, och den går att både hyra (39:--) och "köpa" (119:--) i Sverige. Dock har den tyvärr inte svenska texter.

Med Primevideo-abonnemang och VPN kan du se den "gratis" på amazon.com i USA. Då får du utstå någon minuts reklam innan filmen, men jag tror inte det är några reklamavbrott inne i filmen.
https://www.amazon.com/dp/B09Q23WL41/

Någon svensk Blu-rayutgåva tror jag inte finns, varken helsvensk eller utländsk med svensk text. Däremot finns filmen på Blu-ray utan svensk text i flera länder, t.ex. USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Möjligen skulle du kunna hinna få hem den tyska utgåvan tills på fredag om du beställer den på amazon.se.
https://www.amazon.se/dp/B09CBY7V61/

Och som sagt finns det en svensk DVD som visserligen är utgången, men som bör gå att få tag på begagnad.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 april 2024 kl. 08:00:43Med Primevideo-abonnemang och VPN kan du se den "gratis" på amazon.com i USA. Då får du utstå någon minuts reklam innan filmen, men jag tror inte det är några reklamavbrott inne i filmen.
https://www.amazon.com/dp/B09Q23WL41/
Tack för tipset. Om det fungerar, så låter det ju som ett bra alternativ som inte kostar något, då jag förstås har Amazon Prime-abonnemang.

Jag har inte själv testat, men med lite tur kanske det fungerar med fjärde generationens Chromecast, så att man med Chromecastens appar kan slå på VPN och spela upp filmen; då jag förstås vill se den på TV:n...
(Att titta på film på en datorskärm är inget man gör annat än som en sista utväg)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 april 2024 kl. 08:00:43Någon svensk Blu-rayutgåva tror jag inte finns, varken helsvensk eller utländsk med svensk text. Däremot finns filmen på Blu-ray utan svensk text i flera länder, t.ex. USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Möjligen skulle du kunna hinna få hem den tyska utgåvan tills på fredag om du beställer den på amazon.se.
https://www.amazon.se/dp/B09CBY7V61/
För mig anger Amazon.se beräknad leverans på tisdag till veckan för den utgåvan.

Enligt omslagstexten verkar den tyska Blu-Ray-utgåvan för övrigt heller inte ha engelsk text, utan bara tysk text, och jag vill helst ha engelsk text att tillgå - jag förmodar att det måste finnas Blu-Ray-utgåvor i andra länder som har engelsk text...?
(För egen del klarar jag mig bra utan svensk text, men även om det säkert går hjälpligt utan text vill jag helst ha engelsk text för att kunna titta mer avslappnat)

Citat från: Will Siv skrivet  2 april 2024 kl. 22:38:12Fast filmen bygger ju på musikalen och från vad jag hört var filmen något annorlunda och dom som gjorde musikalen var missnöjda med den.
Självklart bygger filmen på scenmusikalen, men det är ju intressant att ha den i färskt minne som jämförelse ändå. Mycket möjligt att somliga varit missnöjda med filmen, men jag vill minnas att jag tyckte om den - det var dock många år sedan, så jag vet inte vad jag tycker i dagens läge.

Faktum är att det var så länge sedan att jag inte ens minns hur jag såg filmen, men skulle gissa att jag kanske hyrde den på VHS...

Citat från: Tintin skrivet  2 april 2024 kl. 23:07:47Nu ska du väl se musikalen på engelska, men annars (som kuriosa) finns Hår från 1968 att lyssna på Internet Archive.
Det står inget i klartext, men eftersom Krall Entertainment uppger "Regi och översättning: Rikard Bergqvist", så förmodar jag att den turnerande musikalen är på svenska - annars skulle det ju inte finnas något behov av någon översättning...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2024 kl. 14:15:51Tack för tipset. Om det fungerar, så låter det ju som ett bra alternativ som inte kostar något, då jag förstås har Amazon Prime-abonnemang.

Jag har inte själv testat, men med lite tur kanske det fungerar med fjärde generationens Chromecast, så att man med Chromecastens appar kan slå på VPN och spela upp filmen; då jag förstås vill se den på TV:n...
(Att titta på film på en datorskärm är inget man gör annat än som en sista utväg)
Ja, det fungerar. Jag har testat, och man kan även få engelsk text. Men om bilden hackar, testa följande:
- Först måste du aktivera utvecklarmenyerna. Gå in i Inställningar/System/Om. Flytta ner markören till "Underversion av Android TV:s operativsystem" och tryck enter/select sju gånger!
- Sen kan du gå in på Inställningar/System/Utvecklaralternativ och slå på "Inaktivera HW-överlagringar".
Därefter bör bilden inte längre hacka. Tyvärr verkar inte inställningen hålla i sig, utan man får göra om det igen om man t.ex. startar om sin Chromecast.

Det kan också vara en god idé att ställa om Chromecastens bildfrekvens till 24Hz, så blir uppspelningen ännu mjukare. Visserligen stödjer de nya Chromecastarna automatisk omställning av bildfrekvensen, men det fungerar bara om apparna också stödjer det, vilket de flesta appar inte gör. Glöm bara inte att ställa tillbaka bildfrekvensen. 60 Hz fungerar i de flesta fall halvbra som kompromiss.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2024 kl. 14:15:51Enligt omslagstexten verkar den tyska Blu-Ray-utgåvan för övrigt heller inte ha engelsk text, utan bara tysk text, och jag vill helst ha engelsk text att tillgå - jag förmodar att det måste finnas Blu-Ray-utgåvor i andra länder som har engelsk text...?
 (För egen del klarar jag mig bra utan svensk text, men även om det säkert går hjälpligt utan text vill jag helst ha engelsk text för att kunna titta mer avslappnat)
Det verkar finnas minst två olika tyska utgåvor, varav den senaste bara tycks ha tysk text. Men det finns en äldre tysk utgåva som innehåller en väldig massa ljud- och textspår, kanske t.o.m. svensk text:
https://www.amazon.de/dp/B004X4SDJY/
Den italienska utgåvan med samma omslag anger att den ska ha svensk text ("Svedese"), och det verkar vara samma skiva som den tyska. Därför borde även den tyska ha svensk text.
hair-italian.jpg

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2024 kl. 14:15:51Det står inget i klartext, men eftersom Krall Entertainment uppger "Regi och översättning: Rikard Bergqvist", så förmodar jag att den turnerande musikalen är på svenska - annars skulle det ju inte finnas något behov av någon översättning...
Det är sant (och troligen en uppdaterad och moderniserad översättning). Jag tittade som hastigast igår och såg att det var så gott som utsålt i varje stad.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  3 april 2024 kl. 19:47:46Det är sant (och troligen en uppdaterad och moderniserad översättning). Jag tittade som hastigast igår och såg att det var så gott som utsålt i varje stad.
Jag förmodar också att det är en ny översättning, även om jag i och för sig inte har något att jämföra med som aldrig sett scenmusikalen.

Ja, den verkar helt klart väldigt populär - i Skellefteå har det varit så stor efterfrågan att de "tvingats" lägga till ytterligare två föreställningar efter den först inbokade, och nu är två av de tre föreställningarna helt slutsålda och den tredje har bara kvar platser längst bak på övre balkongen (som förmodligen är mindre lockande, eftersom de klassas som "Delvis skymd sikt"). Då är Skellefteå ändå ingen enorm stad, och Scen 1 på Sara Kulturhus rymmer hela 1300 personer (kanske inte mycket i jämförelse med Friends Arena, men mycket med Skellefteås mått mätt...).

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 april 2024 kl. 16:18:38Ja, det fungerar. Jag har testat, och man kan även få engelsk text. Men om bilden hackar, testa följande:
- Först måste du aktivera utvecklarmenyerna. Gå in i Inställningar/System/Om. Flytta ner markören till "Underversion av Android TV:s operativsystem" och tryck enter/select sju gånger!
- Sen kan du gå in på Inställningar/System/Utvecklaralternativ och slå på "Inaktivera HW-överlagringar".
Därefter bör bilden inte längre hacka. Tyvärr verkar inte inställningen hålla i sig, utan man får göra om det igen om man t.ex. startar om sin Chromecast.
Tack för tipset. Ska testa det på fredag, när jag är hemma i Skellefteå igen och förhoppningsvis har lite tid över. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 april 2024 kl. 16:18:38Det verkar finnas minst två olika tyska utgåvor, varav den senaste bara tycks ha tysk text. Men det finns en äldre tysk utgåva som innehåller en väldig massa ljud- och textspår, kanske t.o.m. svensk text:
https://www.amazon.de/dp/B004X4SDJY/
Den italienska utgåvan med samma omslag anger att den ska ha svensk text ("Svedese"), och det verkar vara samma skiva som den tyska. Därför borde även den tyska ha svensk text.
hair-italian.jpg
Mycket intressant - varför i allsindar har de tagit bort allt utom tyskt textspår till den senaste utgåvan...?

Men låter mycket intressant om den verkligen har svensk, norsk, dansk och finsk text; som den italienska utgåvans omslag gör gällande. Jag får kanske prova och beställa den äldre tyska utgåvan från tyska Amazon...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2024 kl. 14:15:51Enligt omslagstexten verkar den tyska Blu-Ray-utgåvan för övrigt heller inte ha engelsk text, utan bara tysk text, och jag vill helst ha engelsk text att tillgå - jag förmodar att det måste finnas Blu-Ray-utgåvor i andra länder som har engelsk text...?
Jag såg att det finns en engelsk 40-års jubileumsutgåva med både Blu-ray och DVD från BFI (som har engelsk text). Extramaterialet kändes dock lite sparsamt.

https://shop.bfi.org.uk/hair-40th-anniversary-dual-format-edition.html