Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka 90 år !

Startat av gstone, 9 juni 2024 kl. 18:38:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Idag fyller karaktären Kalle Anka 90 år 

Därför har en helt ny Kalle kort film kommit på Disney Plus och även några äldre Kalle Anka kortfilmer las upp idag

Stort grattis till den bättre Donald 🥳🥳🎂🎉😄❗️
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 18:38:38Idag fyller karaktären Kalle Anka 90 år

Därför har en helt ny Kalle kort film kommit på Disney Plus och även några äldre Kalle Anka kortfilmer las upp idag

Stort grattis till den bättre Donald 🥳🥳🎂🎉😄❗️
Vad är det för kortfilm?Om en månad fyller också Andreas Nilsson 60 år :D

Steffan Rudvall

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 19:05:15En väldigt kort kortfilm...

Inte dubbade dock.

Dem är bara textade på Disney Plus  ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 19:06:53Inte dubbade dock.

Andreas kanske är på semester 😄😉
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Jag har aldrig påstått att den är dubbad, han talar ju dessutom inte mycket i den det mesta är kvackande då de har använt arkivljud.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 19:07:38Andreas kanske är på semester 😄😉
Det har inget med Andreas Nilsson att göra då den inte är dubbad i det stora dubbländerna heller.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 19:05:15En väldigt kort kortfilm...
Fast märkligt nog har D.I.Y. Duck bara engelskt tal och engelsk text för hörselskadade på Disney+, ingen dubbning och ingen annan textning alls; så varken svenskt tal eller text. :(

Det är väl bara en eller två konkreta repliker som Kalle Anka har, så jag förstår om man inte tyckte det var lönsamt att beställa dubbning för alla länder runt om i världen - men att åtminstone tillhandahålla textning på de nordiska språken borde väl inte vara för mycket begärt...?

Nej, den är faktiskt inte ens textad; utöver engelsk text för hörselskadade - vilket är första gången jag har stött på att nordiska Disney+ inte ens har textning på vare sig svenska, norska, danska eller finska...

Disneyfantasten

Det syns på animationen att den är ny, animationen är iallafall bra, och jag uppskattar att man återanvänt musik från Alice i Underlandet och Lady och Lufsen i denna kortfilm.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juni 2024 kl. 19:49:07Det syns på animationen att den är ny, animationen är iallafall bra, och jag uppskattar att man återanvänt musik från Alice i Underlandet och Lady och Lufsen i denna kortfilm.
Ja det är ju för att den är ny, den är ju visserligen handanimerad men inte med celler eller papper utan ritplattor.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 18:38:38även några äldre Kalle Anka kortfilmer las upp idag
Jag ser att Galen i Kajsa (1950) har lagts upp, men vilka är de andra äldre Kalle Anka-kortfilmerna du syftar på? Jag ser inga fler bland nyheter, men har å andra sidan inte koll på exakt vad som funnits förut och inte...

Galen i Kajsa har för övrigt enbart engelskt ljudspår och textning på 24 olika språk (d.v.s. ingen dubbning alls i världen). Men den namnlöse svenska översättaren bakom textningen har gjort en dundertabbe - när Piff refererar till Kalle Anka som "Don" (som i Donald Duck), så har översättaren skrivit "Don" i den svenska texten också...! :o

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:46:38Jag ser att Galen i Kajsa (1950) har lagts upp, men vilka är de andra äldre Kalle Anka-kortfilmerna du syftar på? Jag ser inga fler bland nyheter, men har å andra sidan inte koll på exakt vad som funnits förut och inte...

Galen i Kajsa har för övrigt enbart engelskt ljudspår och textning på 24 olika språk (d.v.s. ingen dubbning alls i världen). Men den namnlöse svenska översättaren bakom textningen har gjort en dundertabbe - när Piff refererar till Kalle Anka som "Don" (som i Donald Duck), så har översättaren skrivit "Don" i den svenska texten också...! :o
Det var bara den i Sverige såg fel
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Skokaka

Grattis, bästa fågeln! ;D 

Kortfilmen var bra och hade bra animation som om den var från förr i tiden. Den hade också lite kommentarer i början, ser jag.

moviefan

Många av de äldre kalle kortfilmerna är bra  :D

MOA

Citat från: moviefan skrivet 10 juni 2024 kl. 08:29:46Många av de äldre kalle kortfilmerna är bra  :D
Är uppväxt med dom så har extrem nostalgi, har Alla Älskar Kalle på DVD som jag tittade mycket mer på än Musses Kukhus