Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Udda fåglar som dubbar

Startat av JRL, 19 juli 2015 kl. 22:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Kom på några fler.

Michael Nyqvist - Malthazar (Arthur och Minimojerna)

Inga Gill - Änkefru Stengelföhn-Glaad och Tv hallåan (Flåklypa Grand Prix)

Alfred Svensson - Chevron (Spirit vild och fri)

Peter Settman - Miguel (Vägen till El Dorado)
Han spelade in sina repliker i samma rum som Fredde enligt min kompis WillDubGuru.

Gustaf Hammarsten - Tibbe (Minou Kattflickan)
Holländsk film som är lite av en hidden gem enligt mig, en av de bästa utländska (icke engelska eller svenska) filmer som gjorts enligt mig.
Dock bara sett originalversionen då dubbade live action filmer aldrig intresserat mig.

Peter Haber - Lord Farquaad (Shrek)
Detta är mig veterligen Peter:s enda dubbningsroll.

Fredrik Hallgren - Asbo (Grottmannen Dug)

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 21:49:11Kom på några fler.

Han spelade in sina repliker i samma rum som Fredde enligt min kompis WillDubGuru.

Holländsk film som är lite av en hidden gem enligt mig, en av de bästa utländska (icke engelska eller svenska) filmer som gjorts enligt mig.
Dock bara sett originalversionen då dubbade live action filmer aldrig intresserat mig.

Kom på att Peter dubbat Bamse också nu.
Dock står inte den med på Dubbningshemsidan.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 augusti 2024 kl. 21:49:11Kom på några fler.

Den förstnämnda var även Melman i Madagaskar, han gick tragiskt nog bort alldeles för tidigt.

Simon Axelsson

Han dubbar ju även bland andra Mel i Husdjurens hemliga liv och Charles Darwin i Aardmans Piraterna!
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

DingoPictures2005

Kom på en till.

Gustaf Molander - Berättarröst (Törnrosa originaldubb).
Då visa här verkar vara ganska oallmänbildade på äldre skådespelare så tänker jag fort förklara.
En Svensk legend regissör, Regisserade massor med Svenska på storfilm på 30-50 talet som exempelvis Intermezzo, Swedenhielms, Kärlek, mfl.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 augusti 2024 kl. 15:25:45Kom på en till.

Gustaf Molander - Berättarröst (Törnrosa originaldubb).
Då visa här verkar vara ganska oallmänbildade på äldre skådespelare så tänker jag fort förklara.
En Svensk legend regissör, Regisserade massor med Svenska på storfilm på 30-50 talet som exempelvis Intermezzo, Swedenhielms, Kärlek, mfl.
Gustaf Molander var speaker i ganska många filmer som spelades in vid SF-ateljéerna, däribland Disney. Harald Molander (Gustaf Molanders son) ska ha varit väldigt involverad i dubbningarna som producerades och indirekt agerat producent. Så nepotismen var stark där...

Kuriosa till creditslistorna @Daniel Hofverberg; Alla Disneys dubbningar som utfördes hos SF-ateljéerna är inspelade med Ljudsystem (på licens): AGA.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 augusti 2024 kl. 16:01:13Gustaf Molander var speaker i ganska många filmer som spelades in vid SF-ateljéerna, däribland Disney. Harald Molander (Gustaf Molanders son) ska ha varit väldigt involverad i dubbningarna som producerades och indirekt agerat producent. Så nepotismen var stark där...

Kuriosa till creditslistorna @Daniel Hofverberg; Alla Disneys dubbningar som utfördes hos SF-ateljéerna är inspelade med Ljudsystem (på licens): AGA.
Vad mycket du vet 😃👏👏👏
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  3 augusti 2024 kl. 16:15:35Vad mycket du vet 😃👏👏👏
Instämmer fullständigt, jag blir lika imponerad varje gång, en så inspirations-framkallande och kunnig människa, han är alltid full av överraskningar i bagaget, och det kommer successivt mer och mer.  :D

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 augusti 2024 kl. 16:01:13Gustaf Molander var speaker i ganska många filmer som spelades in vid SF-ateljéerna, däribland Disney. Harald Molander (Gustaf Molanders son) ska ha varit väldigt involverad i dubbningarna som producerades och indirekt agerat producent. Så nepotismen var stark där...

Kuriosa till creditslistorna @Daniel Hofverberg; Alla Disneys dubbningar som utfördes hos SF-ateljéerna är inspelade med Ljudsystem (på licens): AGA.
Jan Molander (Gustafs andra son) spelade ju Smil i Peter Pans originaldubb 🙂.
Trodde dock Törnrosa var den enda Gustaf hade dubbat så lärde mig något nytt idag🙂.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  3 augusti 2024 kl. 16:15:35Vad mycket du vet 😃👏👏👏
Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 augusti 2024 kl. 16:18:42Instämmer fullständigt, jag blir lika imponerad varje gång, en så inspirations-framkallande och kunnig människa, han är alltid full av överraskningar i bagaget, och det kommer successivt mer och mer.  :D
Tack tack. Jag sitter väl på mer information än vad som är nödvändigt ibland ::) . Mycket av det som jag har läst mig till går direkt inte bara rabbla upp, utan det kommer små portioner vid visa tillfällen som har med ämnen att göra.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 augusti 2024 kl. 21:41:23Tack tack. Jag sitter väl på mer information än vad som är nödvändigt ibland ::) . Mycket av det som jag har läst mig till går direkt inte bara rabbla upp, utan det kommer små portioner vid visa tillfällen som har med ämnen att göra.
Det gör inget, sådana saker kan också vara värda att ta upp och prata om istället för att enbart gå på helheten.  :)

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 augusti 2024 kl. 21:50:07Det gör inget, sådana saker kan också vara värda att ta upp och prata om istället för att enbart gå på helheten.  :)
Håller fortfarande på att spåna på detta, hur det skulle vara att ha en samtalspanel men en smått föreläsare riktning. Då jag är en pratig diskussionsmänniska (tack för det dyslexi).
Men har inte löst det med hur det skulle göras och hur det skulle kunna nå ut på bästa sätt.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 augusti 2024 kl. 17:29:01Jan Molander (Gustafs andra son) spelade ju Smil i Peter Pans originaldubb 🙂.
Trodde dock Törnrosa var den enda Gustaf hade dubbat så lärde mig något nytt idag🙂.
Även Jans dotter dubbar 

Hon är en tant nu

så hon dubbar mest tant roller ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Historielektions Soveren

Citat från: gstone skrivet  7 augusti 2024 kl. 01:20:59Även Jans dotter dubbar

Hon är en tant nu

så hon dubbar mest tant roller ;)
Anita Molander är den som har dubbat mest av dem så hon passar nog inte i den här tråden egentligen
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

gstone

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  7 augusti 2024 kl. 02:53:10Anita Molander är den som har dubbat mest av dem så hon passar nog inte i den här tråden egentligen
Ja 

ville bar närma att hon var släkt med dom andra

der var därför jag skrev  ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]