Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Udda fåglar som dubbar

Startat av JRL, 19 juli 2015 kl. 22:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2024 kl. 10:08:02Ungefär då som fallet med John Elfström när det gäller Åsa-Nisse.
Ja, precis - jag har alltid haft väldigt svårt för Åsa-Nisse, både som karaktär och filmerna i sig, men John Elfström var en mycket talangfull skådespelare som säkerligen gjorde allt han kunde även när rollfigurerna inte tilltalade alla. Men John har ju tyvärr varit död i några decennier, så han är säkert tämligen okänd för yngre generationer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2024 kl. 10:17:33Ja, precis - jag har alltid haft väldigt svårt för Åsa-Nisse, både som karaktär och filmerna i sig, men John Elfström var en mycket talangfull skådespelare som säkerligen gjorde allt han kunde även när rollfigurerna inte tilltalade alla. Men John har ju tyvärr varit död i några decennier, så han är säkert tämligen okänd för yngre generationer.
Kanske inte "tämligen okänd", även om han kanske inte är lika känd idag som han var förr, men han blev ju känd genom just Åsa-Nisse.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2024 kl. 10:02:25Medan jag däremot var i tonåren när Aladdin hade premiär, och jag upplevde också absolut att både Peter Jöback, Dan Ekborg och Nils Eklund var mer kända än Micke Dubois/Svullo; kanske även Myrra Malmberg.

Karaktären Svullo var förvisso populär i vissa kretsar, men kanske snarare ökänd eller rentav avskydd i andra kretsar - jag tillhörde den sistnämnda kategorin, som aldrig förstod mig på vitsen med karaktären (därmed inte sagt att jag på något sätt haft något emot Micke Dubois som skådespelare, men han har ju tyvärr i mångt och mycket blivit synonym med just Svullo). Så han var kort sagt ganska smal, och ingen som gemene man pratade om till vardags; utan mest inom vissa kretsar bland "fans".
Om du kollar på äldre tv program så ser du ofta Svullo i typ allt.
Exempelvis här
https://youtu.be/NtIqQvSC2o4?si=OjQlwv2Du6oUcptZ

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2024 kl. 10:08:02Ungefär då som fallet med John Elfström när det gäller Åsa-Nisse.
John Elfström spelar Advokaten Georges Hautecourt i Aristocats.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 10:30:51John Elfström spelar Advokaten Georges Hautecourt i Aristocats.
Som var hans enda dubbning någonsin, på samma sätt som med Micke Dubois i Aladdin.

Så kan det vara ibland, att vissa personer bara dubbat en gång.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2024 kl. 10:33:13Som var hans enda dubbning någonsin, på samma sätt som med Micke Dubois i Aladdin.

Så kan det vara ibland, att vissa personer bara dubbat en gång.
Samma sak med Marrit Ohlsson som bara dubbat i Dot & Kängurun, hon dog 4 år efter filmens premiär

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 26 maj 2024 kl. 10:51:30Samma sak med Marrit Ohlsson som bara dubbat i Dot & Kängurun, hon dog 4 år efter filmens premiär
Kände inte till henne😅.
Känner dock igen henne från diverse pilsnerfilmer efter att ha kollat upp henne.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 10:57:30Kände inte till henne😅.
Känner dock igen henne från diverse pilsnerfilmer efter att ha kollat upp henne.
Inte jag heller innan jag såg filmen men hon var bra som Känguru

DingoPictures2005

Är förresten Dan Ekborg känd för folk som inte är tecknat och dubbintresserade?
Han har väll typ bara gjort huvudroller i Folk med Ångest, Hur som Helst är han jävligt död och Tomten är Far till alla barnen och dom kom ju ut flera år efter Aladdin.....
Han kan väll inte ha varit särskilt känd 93 när Aladdin gjordes.
Sedan så känner väll inte särskilt många till musikalartister?
Som Peter Jöback var på 90-talet och därför tänker jag att Svullo måste varit den mest välkända i Aladdin.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 17:03:04Är förresten Dan Ekborg känd för folk som inte är tecknat och dubbintresserade?
Såklart Dan Ekborg var känd redan då, han började ju skådespela redan på 70-talet och är ju dessutom son till den kända skådespelaren/revyartisten Lars Ekborg.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 17:03:04Sedan så känner väll inte särskilt många till musikalartister?
Som Peter Jöback var på 90-talet och därför tänker jag att Svullo måste varit den mest välkända i Aladdin.

Lokala musikalartister är väl inte allmänt kända men ingen kan säga att Peter Jöback är en sån dessutom var han ju inte bara musikalartist utan sångare i allmänhet.

Mathilda Gustafsson

Jag vet inte vem som har berättat för dig att Svullo skulle ha varit jättekänd för det var han ju inte. Svullo var ju ökänd. Det fanns nog folk som gillade hans humor men de flesta jag känner gjorde inte det. Flera jag känner brukade faktiskt byta kanal när han dök upp till exempel mina föräldrar.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 17:03:04Är förresten Dan Ekborg känd för folk som inte är tecknat och dubbintresserade?
Han har väll typ bara gjort huvudroller i Folk med Ångest, Hur som Helst är han jävligt död och Tomten är Far till alla barnen och dom kom ju ut flera år efter Aladdin.....
Han kan väll inte ha varit särskilt känd 93 när Aladdin gjordes.
Sedan så känner väll inte särskilt många till musikalartister?
Mamma känner till honom 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 maj 2024 kl. 17:25:49Jag vet inte vem som har berättat för dig att Svullo skulle ha varit jättekänd för det var han ju inte. Svullo var ju ökänd. Det fanns nog folk som gillade hans humor men de flesta jag känner gjorde inte det. Flera jag känner brukade faktiskt byta kanal när han dök upp till exempel mina föräldrar.
Jag har aldrig sett Svullo men om föräldrarna inte ville att du skulle titta på det gjorde dom ett smart val

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2024 kl. 19:53:57Jag har aldrig sett Svullo men om föräldrarna inte ville att du skulle titta på det gjorde dom ett smart val
Alla visste vem han var och han fortfarande välkänd efter allt han gjorde.
Svullo var en väldigt kontroversiell komiker och därför fick han mycket uppmärksamhet och han var med mycket i tv.
Svullo är lite som Eddie Meduza alla känner till han på grund av kontroverser.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 maj 2024 kl. 17:25:49Flera jag känner brukade faktiskt byta kanal när han dök upp till exempel mina föräldrar.
Jag också, faktiskt...

Sen var det självklart en hel del som uppskattade Svullo också, men säkerligen lika många som inte gjorde det.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 maj 2024 kl. 17:17:32Såklart Dan Ekborg var känd redan då, han började ju skådespela redan på 70-talet och är ju dessutom son till den kända skådespelaren/revyartisten Lars Ekborg.
Och jag är övertygad om att 9 personer av 10 inte känner till Dan Ekborg genom dubbningssammanhang, utan från helt andra sammanhang.

Han var ju med i stora teaterpjäser på Dramaten redan från 1973 och framåt, så det är ju god marginal för att ha blivit känd för gemene man även utanför Stockholm långt innan 1990-talet.