Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Udda fåglar som dubbar

Startat av JRL, 19 juli 2015 kl. 22:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fred

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 20:17:20Alla visste vem han var och han fortfarande välkänd efter allt han gjorde.
Svullo var en väldigt kontroversiell komiker och därför fick han mycket uppmärksamhet och han var med mycket i tv.
Svullo är lite som Eddie Meduza alla känner till han på grund av kontroverser.
Kommer bara ihåg Micke Dubois som kommentator i programmet Robot Wars som gick sisådär 2003, men minns att det stod ganska mycket om honom i tidningarna när han gick bort.

DingoPictures2005

Georg Rydeberg - Trollspegeln (Snövit och de Sju Dvärgarna Omdubb)
Georgs sista skådespels roll, Georg för de som inte känner till han, var i princip en Pilsnerfilmskung som medverkade i massor med pilnserfilm.

DingoPictures2005

Kom på en till som jag tycker är udda.

Sven-Bertil Taube - Rourke i Atlantis
Son till Evert Taube en av Sveriges mest välkända sångare.
Sven-Bertil är kanske inte lika välkänd men han är också väldigt välkänd då han medverkat i mycket film och även gjort mycket musik.
Det var mig veterligen Sven-Bertil Taubes enda dubbningsroll.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 10:16:36Kom på en till som jag tycker är udda.

Sven-Bertil Taube - Rourke i Atlantis
Son till Evert Taube en av Sveriges mest välkända sångare.
Sven-Bertil är kanske inte lika välkänd men han är också väldigt välkänd då han medverkat i mycket film och även gjort mycket musik.
Det var mig veterligen Sven-Bertil Taubes enda dubbningsroll.
Faktiskt inte;

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/kamomilla/

DingoPictures2005

Erika

Tyvärr står det just nu stilla i huvudet, men jag vill minnas Sven-Bertil Taube dubbade en polsk skådespelare i en svensk film. Önskar jag kunde komma ihåg vilken film...!  :-[

Nu kom jag på vilken film, Att älska från 1964. 

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 10:31:51Sven-Bertil står under kategorin
Svenska originalskådespelare (röst och bild):
Förvisso, men både han, Brasse Brännström, Grynet Molvig och Lasse Åberg spelade sen även in sina repliker på svenska, och det bör ju ändå klassas som dubbning.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juni 2024 kl. 10:57:47Förvisso, men både han, Brasse Brännström, Grynet Molvig och Lasse Åberg spelade sen även in sina repliker på svenska, och det bör ju ändå klassas som dubbning.  :)
Ja, absolut - alla fyra talade norska vid inspelningen (och deras röster är kvar i originalversionen), för att sedan dubba sig själva vid den svenska dubbningen. :)

Jag har dock inte sett den norska originalversionen av Folk och rövare i Kamomilla stad, så jag vet inte hur bra (eller dåligt) deras norska uttal var...

Det är ju tyvärr allt annat än lätt att få tag i filmen oavsett språk, då den aldrig verkar ha släppts på vare sig VHS eller DVD någonstans i världen - men visst hade @Ovanliga dubbningar något projekt på gång för filmen med svenskt tal...?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juni 2024 kl. 11:13:48Ja, absolut - alla fyra talade norska vid inspelningen (och deras röster är kvar i originalversionen), för att sedan dubba sig själva vid den svenska dubbningen. :)

Jag har dock inte sett den norska originalversionen av Folk och rövare i Kamomilla stad, så jag vet inte hur bra (eller dåligt) deras norska uttal var...

Det är ju tyvärr allt annat än lätt att få tag i filmen oavsett språk, då den aldrig verkar ha släppts på vare sig VHS eller DVD någonstans i världen - men visst hade @Ovanliga dubbningar något projekt på gång för filmen med svenskt tal...?
Vet ej om det just bara vara Disney som var stenhårda med att biofilmer skulle returneras.
Funderar på om mindre hårda icke-mafioso företag kan ha låtit filmer glida ur deras händer till konsumenter.

När det gäller Disney så såg de till att filmerna skulle tillbaka till varje pris vilket är varför endast Disney filmer som blev stulna överlevde.

Om biofilmerna av Folk och Rövare i Kamomilla Stad typ såldes och inte förstördes så lär det vara relativt enkelt att hitta kopior.

DingoPictures2005

Carola Häggkvist - Miriam (Prinsen av Egypten)
En av Sveriges mest välkända sångerskor.
Kanske inte lika känt är att hon dubbat i Prinsen av Egypten.
(Notera att hon krediterades Carola Søgaard)

Magnus Uggla - Nim Galuu (EPIC - SKOGENS HEMLIGA RIKE)
Enligt mig en av Sveriges bästa sångare, har dubbat🙂.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juni 2024 kl. 11:42:35Carola Häggkvist - Miriam (Prinsen av Egypten)
En av Sveriges mest välkända sångerskor.
Kanske inte lika känt är att hon dubbat i Prinsen av Egypten.
(Notera att hon krediterades Carola Søgaard)

Magnus Uggla - Nim Galuu (EPIC - SKOGENS HEMLIGA RIKE)
Enligt mig en av Sveriges bästa sångare, har dubbat🙂.
Odubbat men Magnus Uggla är också berättaren i Benny Brun & Hans Överläppsfjun

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  9 juni 2024 kl. 12:06:37Odubbat men Magnus Uggla är också berättaren i Benny Brun & Hans Överläppsfjun
Det är ju fortfarande röstskådespel 😉.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juni 2024 kl. 12:12:49Det är ju fortfarande röstskådespel 😉.
Undrar hur han kunde medverka i ett så dåligt program, något av det sämsta som finns

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  9 juni 2024 kl. 13:14:23Undrar hur han kunde medverka i ett så dåligt program, något av det sämsta som finns
Ingen aning.

Jag förvånas alltid när någon kändis ställer upp i ren dynga.

Något jag har svårt att tro är att Wenche Myhre ställde upp i ett cash grab Flåklypa spel..... Som hon gör enligt NorskeDubberWiki......
Varför detta är ifrågasättningsbart är då hon är en välkänd norsk sångerska.
Sedan så står det också på Wikin att Kari Simonsen spelade Solan i den Norska dubben av filmen, och att någon super kändis skulle ta över någon okänd persons roll i ren dynga är helt out of the question om man bryr sig om sitt varumärke.
Flåklypa spelet i fråga är typ som en dålig Mario Kart rip off.

DingoPictures2005

Niki Lauda - Kungen Bilar (Tysk dub)
Detta är enligt mig väldigt konstigt, typ världens mest kända racingförare dubbar i den Tyska dubben av Bilar.
Detta är ännu konstigare med tanke på det faktum att Niki Lauda inte medverkar i originalversionen utan där görs Kungens röst av någon för mig okänd person.
Kollade Trickfilmstimmen när jag såg detta och jag blev väldigt förvånad.
http://www.trickfilmstimmen.de/filmframe2.htm