Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Udda fåglar som dubbar

Startat av JRL, 19 juli 2015 kl. 22:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet 21 juni 2024 kl. 17:50:55Jag köpte just ett gammalt musikal teater program där Marrit Ohlsson står med bland huvudrollen innehavarna.
Vad är det? vill jag höra

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 juni 2024 kl. 21:52:05Vad är det? vill jag höra
Jag har för mig hon dubbade Törnrosa i originaldubben om jag inte missminner mig.
Dock det enda hon dubbade.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 juni 2024 kl. 22:19:00Jag har för mig hon dubbade Törnrosa i originaldubben om jag inte missminner mig.
Dock det enda hon dubbade.
Utom Dot & Kängurun, kom ihåg det

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 juni 2024 kl. 23:31:58Utom Dot & Kängurun, kom ihåg det
Var Liz-Beth Olsson jag tänkte på😅, efternamnet var dock detsamma.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 juni 2024 kl. 23:42:45Var Liz-Beth Olsson jag tänkte på😅, efternamnet var dock detsamma.
Nästan, Liz-Beth har nog inte dubbat något annat än Törnrosa vad jag vet

DingoPictures2005

Ulf Elfving - Berättarröst Superfågeln Wattoo Wattoo
Legendarisk radiopratare med en fantastisk röst, medverkat i massor med radioprogram som Upp till 13, Efter Tre och Svensktoppen.
Det udda är att detta var Ulf Elfving:s enda dubbningsroll vilket är tråkigt då jag tycker Ulf har en fantastisk röst😥.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 juni 2024 kl. 23:46:13Ulf Elfving - Berättarröst Superfågeln Wattoo Wattoo
Legendarisk radiopratare med en fantastisk röst, medverkat i massor med radioprogram som Upp till 13, Efter Tre och Svensktoppen.
Det udda är att detta var Ulf Elfving:s enda dubbningsroll vilket är tråkigt då jag tycker Ulf har en fantastisk röst😥.
Wattoo Wattoo? What?

DingoPictures2005

Janne Loffe Carlsson - Vladimir i Anastasia
Janne:s enda dubbningsroll.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2024 kl. 12:20:49Jag gissar att Pierre Lindstedt på den tiden bodde närmare Karlskoga, så att det därför blev mer praktiskt än med Peter Harryson; så att det därför blev nödvändigt att byta ut honom. Jag gissar att det var helt uteslutet för Disney att betala resor och uppehälle mellan Stockholm och Karlskoga för Peter Harryson för en TV-serie.

Hur känd någon är spelar ju ingen roll för budgeten, i och med att i stort sett alla skådespelare dubbar för kollektivavtalets minimilöner - för en TV-serie är det knappast aktuellt att frångå standardlönerna. Enda sättet att få ner kostnaden är därmed att antingen begränsa mängden skådespelare eller att skådespelarna jobbar snabbare, men hur kända de är spelar ingen roll då alla lär få samma lön.

Pierre Lindstedt har förvisso inte varit med i jättemånga dubbningar genom åren, men är väl en av många som hoppat in i dubbningar som extraknäck emellanåt. Det är ju väldigt få frilansare förunnat att ha uppdrag hela åren, så förr eller senare lär man vara sysslolös kortare eller längre perioder och därmed behöva få in inkomster av något slag - även "superkändisar" behöver ju betala räkningar och få mat på bordet... Då är dubbning ett tacksamt extraknäck när man inte har några andra inkomster.
Det hindrade då inte Johan Hedenberg att fortsätta medverka i diverse KM-dubbningar vilket han gjort ända sedan 1996 och har tillbringat lika mycket tid i deras dubbningar som hos andra dubbnings-bolag där han vanligen förekommer.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2024 kl. 12:40:59Det hindrade då inte Johan Hedenberg att fortsätta medverka i diverse KM-dubbningar vilket han gjort ända sedan 1996 och har tillbringat lika mycket tid i deras dubbningar som hos andra dubbnings-bolag där han vanligen förekommer.
Media Dubb

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  2 juli 2024 kl. 12:49:04Media Dubb
Precis, samt Eurotroll, Pangljud, Videobolaget och senare även Sun Studio när deras filial i Stockholm öppnade 1999.

DingoPictures2005

Lena Söderblom - Lizzie (Bilar)
Dotter till pilsnerfilmskungen Åke Söderblom.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2024 kl. 10:33:13Som var hans enda dubbning någonsin, på samma sätt som med Micke Dubois i Aladdin.

Så kan det vara ibland, att vissa personer bara dubbat en gång.
Nu kan jag bevisa annat.
John Elfström gör en röst i Nils Holgerssons underbara resa från 1962.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2024 kl. 11:41:18Nu kan jag bevisa annat.
John Elfström gör en röst i Nils Holgerssons underbara resa från 1962.
Nils Holgerssons underbara resa är en svensk film och behövde därför inte dubbas till svenska, så John Elfströms insats i filmen faller inte under den typen av röstskådespel.