Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Udda fåglar som dubbar

Startat av JRL, 19 juli 2015 kl. 22:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 10 juli 2024 kl. 11:51:14Nils Holgerssons underbara resa är en svensk film och behövde därför inte dubbas till svenska, så John Elfströms insats i filmen faller inte under den typen av röstskådespel.
Röstskådespel som röstskådespel.
Bara att man inte utgått från en original version.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2024 kl. 11:41:18Nu kan jag bevisa annat.
John Elfström gör en röst i Nils Holgerssons underbara resa från 1962.
Det kände jag inte till, jag visste faktiskt inte att den filmen ens fanns, men när jag nyss kollat upp filmen på Wikipedia så märker jag att många personer jag känner till medverkar i den som också medverkat i olika dubbningar.

MOA

Joel Ingelsbo som även går under artistnamnet Neo spelar en karaktär i Pac Man & Spökäventyren. Är det hans enda dubbning?

gstone

Citat från: MOA skrivet 10 juli 2024 kl. 13:25:53Joel Ingelsbo som även går under artistnamnet Neo spelar en karaktär i Pac Man & Spökäventyren. Är det hans enda dubbning?
Hur fick du veta detta ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2024 kl. 13:27:06Hur fick du veta detta ?
Via Internet Dub Database, det är där jag hittar information om dubbningar som används i mina Multilanguage videor

DingoPictures2005

Tomas von Brömssen - Ariel (Resan till Melonia)

Eva Dahlbeck - Stampes Mamma (Bambi originaldubb)
Huvudroller i diverse Ingmar Bergman skit som blivit kända av någon vansinnig anledning.

Annalisa Ericsson - Peggy (Lady & Lufsen originaldubb)
Pilsnerfilmsdrottningen som medverkat i massa pilsnerfilmer.

Gösta Ekman - En Dum En (Dunderklumpen!)

Brasse Brännström - Berättarröst - (Långbens Olympiska spel, Musiksaga LP)

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juli 2024 kl. 20:29:43Tomas von Brömssen - Ariel (Resan till Melonia)

Huvudroller i diverse Ingmar Bergman skit som blivit kända av någon vansinnig anledning.

Annalisa Ericsson - Peggy (Lady & Lufsen originaldubb)

Brasse Brännström - Berättarröst - (Långbens Olympiska spel, Musiksaga LP)
Fast Resan Till Melonia & Dunderklumpen är svensk producerade med svenska som originalspråk va? I alla fall Dunderklumpen

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juli 2024 kl. 20:29:43Tomas von Brömssen - Ariel (Resan till Melonia)

Annalisa Ericsson - Peggy (Lady & Lufsen originaldubb)

Brasse Brännström - Berättarröst - (Långbens Olympiska spel, Musiksaga LP)
Citat från: MOA skrivet 13 juli 2024 kl. 21:32:22Fast Resan Till Melonia & Dunderklumpen är svensk producerade med svenska som originalspråk va? I alla fall Dunderklumpen
Dingo, behöver du hålla på så? nu är du  nästan som gstone....

Din personliga åsikt är inte lag som alla måste följa  ;)

anyway.....

Tomas var även första val som Woody i "Toy Story" men backade ut, tydligen för han trodde att filmen skulle se dålig ut  (han ska ha sett ofärdig data-animation) 

Gösta var förslagen som Batty i "Ferngully" och gjorde sen rösten till Dataljang i "Loranga, Masarin och Dataljang" (en svensk film gjord i Tyskland)

Brasse (och Magnus) var förslag som Devon och Cornwall i "Quest for Camelot" och båda var sen med i den animerade "Karlsson På Taket" (again, en svensk film gjord i Tyskland och Dannmark)
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 13 juli 2024 kl. 21:54:33Dingo, behöver du hålla på så? nu är du  nästan som gstone....

Din personliga åsikt är inte lag som alla måste följa  ;)
Nu förstår jag inte riktigt vad har DingoPictures2005 gjort?  Tråden handlar om udda fåglar som dubbat och det är det han har skrivit...

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2024 kl. 21:57:48Nu förstår jag inte riktigt vad har Dingo gjort tråden handlar om udda fåglar som dubbat och det är det han har skrivit...
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juli 2024 kl. 20:29:43Eva Dahlbeck - Stampes Mamma (Bambi originaldubb)
inte nog med att han trycker ner på omdubbningar (speciellt "Lady & Lufsen"), men måste han ge sig på Bergman nu?

- what.

Gustav Jonsson

Citat från: Will Siv skrivet 13 juli 2024 kl. 21:59:13inte nog med att han trycker ner på omdubbningar (speciellt "Lady & Lufsen"), men måste han ge sig på Bergman nu?
Det är ju så det är nu för tiden ungdomar uppskattar inte konstfilmer som Ingmar Bergmans mästerverk utan de föredrar sina Tikitokkis och Snatshat. Men DingoPictures2005 har ändå rätt till sin åsikt!

Will Siv

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 13 juli 2024 kl. 22:04:58Det är ju så det är nu för tiden ungdomar uppskattar inte konstfilmer som Ingmar Bergmans mästerverk utan de föredrar sina Tikitokkis Snatshat
ursäkta men du pratar faktiskt med en ungdom som hellre hänger på forumet, uppskattar olika filmer (Bergman eller inte) och inte är på TikTok  ;)

och idk hur många ens är på Snapchat nu.....

PS; det är inte en "åsikt" att kalla en person "sk!t" bara för man inte gillar hens filmer och basically kalla andra som uppskattar dom för idioter......

men visst, då kan man väl "tycka" att svarta inte är lika bra som vita nu (igen), bara som "åskt".
- what.

Gustav Jonsson

Citat från: Will Siv skrivet 13 juli 2024 kl. 22:08:48ursäkta men du pratar faktiskt med en ungdom som hellre hänger på forumet, uppskattar olika filmer (Bergman eller inte) och inte är på TikTok  ;)

och idk hur många ens är på Snapchat nu.....

PS; det är inte en "åsikt" att kalla en person "sk!t" bara för man inte gillar hens filmer och basically kalla andra som uppskattar dom för idioter......

men visst, då kan man väl "tycka" att svarta inte är lika bra som vita nu (igen), bara som "åskt".
Han säger att Ingmar Bergman filmerna är skit inte att Ingmar Bergman eller någon skådespelare är det.

Will Siv

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 13 juli 2024 kl. 22:13:56Han säger att Ingmar Bergman filmerna är skit inte att Ingmar Bergman eller någon skådespelare är det.
varför?
- what.

Steffan Rudvall

Tråden handlar om Udda fåglar som dubbar inte om ungdomar nu för tiden, inte om Bergman och varför han är känd. Nu får vi nog ta och återgå till ämnet.