Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dessa svenska filmer i år alltså! 🤪

Startat av Elios, 21 december 2019 kl. 14:18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vill varna nu att det kommer att vara lite spoiler så om ni inte har sätt någon av följande filmer så avråder jag er ifrån att läsa den här tråden redan nu. Om du hunnit ändå hit.
Iallafall de svenska filmerna jag talar om är:

Quick
En komikers uppväxt
Till Frank Skiljer Oss Åt
Ring Mamma!
Jag kommer hem igen till jul

Så alltså i tre av dessa så dör någon av karaktärerna i cancer. Det är väl förståeligt att det görs i Quick för den är ju baserad på en sann historia. Kan kanske med förstå lite av Jag kommer hem igen till jul då den ju är inspirerad lite av vad Peter Jöback gått igenom. Om jag förstått det hela rätt. Men i Ring Mamma! Så känns det lite som att dom nästan har snott manuset rakt av med att mamman har cancer som i den föregående. Detta kan jag kännas är rätt så irriterande som fan i dagens svenska filmer att man kommer med ett koncept i en film och så tar dem det hela och gör igen i en annan som att dem snor deras idé.
För när jag såg Jag kommer hem igen till jul så kände jag vänta fan hände inte detta i Ring Mamma också? Att mamman har cancer.  ???
Så slutar allting med att dem klipper direkt till begravningen och sen slutar det.
I Frank Skiljer Oss Åt så är dem också på en begravning som personen påstår att hon "känner."
Det var i stort sätt 4 begravningar i den av dessa. Men i En komikers Uppväxt så är det mer en som begår självmord och man ska jobba emot mobbning och man ser en Johan Rheborg som är med och är med lite i början när han är liten en dumbom och påverkar så den här tyske pojken begår självmord. Det är en annan grej och jag gillade den filmen mer än att jag tyckte man kan dra paralleller genom alla dessa filmerna att dem har en röd tråd. Iallafall de tre jag snackade om först att dem har snott deras idé.  :P
Ska det kanske fortsätta såhär med svenska filmer nästa år också? Eller varför inte varje år och ändå in i framtiden!?  ???