Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Yogi och gåsens flykt "Filmnet (Yogi and the magical flight of the spruce goose)

Startat av Jabberjaw, 16 december 2018 kl. 11:34:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Satt och sökte i gamla arkiven och fick träff på en intressant Yogi Bear special som tydligen filmnet sände tidigt på kanalen. 
Yogi och gåsens flykt. Var den dubbad på sändningarna eller endast i textad orginalversion?


https://smdb.kb.se/catalog/search?q=g%C3%A5sens+flykt&x=0&y=0


Och vad jag kunnat se så sändes även dom andra filmerna från Hanna-Barbera SuperStars 10 på filmnet mellan 1989-1991
https://en.wikipedia.org/wiki/Hanna-Barbera_Superstars_10

TecknatÄlskare

Skulle gissa på textad men finns nog chans att den blev dubbad.

Daniel Hofverberg

Jag skulle också gissa att den sannolikt var i textad originalversion. De flesta långfilmer som inte släppts eller sänts på annat håll brukade FilmNet sända i textad version, och jag kan inte minnas att de någonsin själva beställde någon dubbning av någon långfilm.

Det närmaste man kan komma till motsatsen är nog de sammansatta Disney-kavalkaderna A Disney Halloween och Grattis Musse Pigg, som mig veterligen aldrig släppts eller sänts på annat håll men som likväl sändes med skandinaviska dubbningar på FilmNet. Dessa verkar dock inte FilmNet själva ha beställt utan dubbningarna verkar ha beställts av Disney, i och med att de dubbades av KM Studio som aldrig FilmNet brukade anlita.

Jag kan dock undersöka saken närmare och beställa studiekopia av Yogi och gåsens flykt från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket, för att kunna vara 100% säker på om filmen sändes textad eller dubbad. :)

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2018 kl. 13:53:03
Jag kan dock undersöka saken närmare och beställa studiekopia av Yogi och gåsens flykt från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket, för att kunna vara 100% säker på om filmen sändes textad eller dubbad. :)

Er det muligt for dig at undersøge om film også er dubbet på Dansk? Hvis ja, kan du så tjekke om nogle Home Alone film (1-5) er dubbet på Dansk? :)

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2018 kl. 13:53:03
Jag kan dock undersöka saken närmare och beställa studiekopia av Yogi och gåsens flykt från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket, för att kunna vara 100% säker på om filmen sändes textad eller dubbad. :)

Har du haft tid att beställa en kopia från KB på Yogi och Gåsens flykt Daniel  :)?

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 29 mars 2019 kl. 17:05:16
Har du haft tid att beställa en kopia från KB på Yogi och Gåsens flykt Daniel  :)?
Jag är rädd att jag totalt glömt bort det här...  :(

Jag skriver upp det, så att jag inte glömmer bort det till nästa gång jag beställer studiekopior.

Citat från: Artan1528 skrivet 16 december 2018 kl. 14:00:34
Er det muligt for dig at undersøge om film også er dubbet på Dansk? Hvis ja, kan du så tjekke om nogle Home Alone film (1-5) er dubbet på Dansk? :)
Det vet jag faktiskt inte. Förr om året hade Kungliga Biblioteket i Sverige samarbete med dess danska motsvarighet Det Kongelige Bibliotek i Århus, så att KB i Sverige kunde beställa material från deras samlingar av TV-program och VHS-filmer. De har dock tagit bort informationen om förvärv från Danmark och Norge nuförtiden, så jag vet inte om den möjligheten finns längre. Men jag kan undersöka saken. :)

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2019 kl. 13:16:25
Jag är rädd att jag totalt glömt bort det här...  :(

Jag skriver upp det, så att jag inte glömmer bort det till nästa gång jag beställer studiekopior.
Det vet jag faktiskt inte. Förr om året hade Kungliga Biblioteket i Sverige samarbete med dess danska motsvarighet Det Kongelige Bibliotek i Århus, så att KB i Sverige kunde beställa material från deras samlingar av TV-program och VHS-filmer. De har dock tagit bort informationen om förvärv från Danmark och Norge nuförtiden, så jag vet inte om den möjligheten finns längre. Men jag kan undersöka saken. :)

Finns det någon chans att du kan söka noggrant efter en dansk dubbad TV-serie som heter Skeleton Warriors från TV2 runt 1995 - 1997 också när du kollar Danmarks Bibliotek arkiv Daniel?  :o :)
- Skeletkrigerne (Skeleton Warriors) TV2 1995

http://www.danskefilmstemmer.dk/Film.php?fid=1787

För den tror jag aldrig sändes här i Sverige tråkigt nog. Kanske någon minns den från Cartoon Network dock?  ???

Daniel Hofverberg

Tyvärr verkar inte Stadsbiblioteket/Det Kongelige Bibliotek ha någon komplett sökbar databas på samma sätt som Svensk Mediedatabas, utan det enda jag hittar där är Mediestream som innehåller TV-program sända från 2005 och fram tills idag.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/

Det duger ju inte för den här serien, och jag hittar ingen mer komplett tjänst som påminner om SMDb. Antingen är jag dålig på att leta, eller också finns ingen publikt tillgänglig sådan tjänst...

Dock är det ju tänkbart att Kungliga Biblioteket kan tillhandahålla någon bättre dansk söktjänst, om de nu fortfarande har samarbete med Det Kongelige Bibliotek - jag kan höra med dem vid tillfälle.