Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lisa

Såg att någon i gästboken önskat Tess och Ubbe och Milas sagor. Jag tror att Oliver Åberg och Josefin Götestam gör huvudrollerna i Tess och Ubbe! Milas sagor hittade jag på svtplay och verkar som att varje avsnitt innehåller olika karaktärer förutom själva Mila (som jag antar görs av Linda Åslund eftersom hon står först i creditsen i slutet). Tyvärr fanns inte Tess och Ubbe på svtplay, men jag är väldigt nyfiken på resternade röster i den serien också! Har du lyckats få fram nåt från någon av dessa serier?

Daniel Hofverberg

Jag ska försöka ordna fram rollista till både Mias sagor och Tess och Ubbe. Åtminstone Mias sagor ser jag är dubbad av Eurotroll, så det ska nog gå. Jag gissar att även Tess och Ubbe bör vara det, men jag har inte sett något avsnitt av den serien och vet därför inte vilka credits den innehåller.

Det är onekligen irriterande att SVT envisas med att bara sätta ut dubbcredits i grupp, utan uppgifter om vem som spelar respektive rollfigur. Det är visserligen betydligt bättre än att inte sätta ut dubbcredits alls (som på Nickelodeon, Jetix och Cartoon Network), men långt ifrån optimalt...

Citat från: Elios skrivet 24 september 2009 kl. 16:04:00
Jag kom på med fler credits som önskas på hemsidan nämlingen Rocky och Bullwinkle (filmen från 2000) och Nalle Puh-Jullovet.
Nalle Puh - Jullovet ska jag ordna så fort jag hinner; troligtvis till nästa uppdatering. Tyvärr har jag inga uppgifter om Rocky och Bullwinkle, och i och med filmens ålder misstänker jag att det blir svårt att få fram.

Lisa

Jag tror ganska bestämt att båda serierna är dubbade hos Eurotroll, men är mer osäker när det gäller Tess och Ubbe. Vill påpeka att serien heter "MILAS sagor" och inte "Mias". Jag trodde först det var Mias också, men såg på svt.se att jag hade fel  :P

Ja verkligen irriterande att Nickelodeon osv inte skriver credits alls! Fattar faktiskt inte varför. Finns massa serier som går på dessa kanaler som jag skulle vilja veta rösterna till..

Daniel Hofverberg

Ja, det är absolut riktigt dålig stil att inte sätta ut dubbcredits, och jag hatar det.

Tack för klarläggandet om titeln, det hade jag missat. Jag ska genast höra med Eurotroll om både Milas sagor och Tess och Ubbe.

Elios

Håller med Lisa,gillar verkligen inte det tycker dem ska sätta ut credits.

Elios

#125
Skulle du kunna med sätta ut credits till Stuart Little 3,Den oändliga historien (1984),Kapten Sabeltand,Ragge Räv och I jakten på jultomten.

Daniel Hofverberg

Jag har just fått credits till Den oändliga historien, så den läggs ut vid nästa uppdatering. Jag har faktiskt inte hunnit kolla om DVD-utgåvan av Stuart Little 3 har dubbcredits eller inte, så där vågar jag ännu inte lova något.

Elios

Okej,så du har ingen information om Kapten Sabeltand,Ragge Räv och Jakten på jultomten då?
Men har du credits till Brisby och Nimhs hemlighet 2 då i såfall skulle du kunna lägga ut den på hemsidan.

Daniel Hofverberg

Tyvärr har jag inga creditlistor till någon av dessa filmer. Jakten på jultomten har i alla fall inte så många år på nacken, så där kan det eventuellt gå att få fram. De andra blir nog svårare, då de börjar vara så gamla.

Brisby och NIHMs hemlighet 2 skulle jag själv gärna vilja ha dubbcredits till, men tyvärr står det inte utsatt någonting på VHS-utgåvan och distributören har aldrig behagat sig att svara på mina förfrågningar. Detsamma gäller VHS-dubben av den första filmen, där jag bara lyckats få fram uppgifter om TV3:s omdubb.

Mysan

Skriet från vildmarken

Röster: Åke Lindström, Tomas Bolme, Stig Engström, Bert-Åke Varg, Mia Benson m.fl

distrubutör: wendros ab

Elios

CitatSkriet från vildmarken

Röster: Åke Lindström, Tomas Bolme, Stig Engström, Bert-Åke Varg, Mia Benson m.fl

distrubutör: wendros ab

Å vad kul men du lyckades inte placera in vem som är vem då?

Mysan

Skriet från vildmarken (Call of the wild)

utgivning - 1987
svensk regibearbetning - Kjelle Jansson
Utgivare - Wendros AB

Bert Åke Varg, Mia Benson, Tomas Bolme, Åke Lindström, Stig Engström

källa: KB + egen research

Elios

Här kommer credits till Snödrottningens återkomst från 1998.


Ellie-Linda Ulveus

Pip-Dan Bratt

Snödrottningen-Gizela Rasch

Säckis-Håkan Mohede

Elsa-Lena Ericsson

Clive-Mikael Roupé

Dimly-Mikael Roupé

Lisbeth-Gizela Rasch

Eric-Mikael Roupé

Frida-Lena Ericsson

Minions-Fredrik Dolk
           Mikael Roupé

Pärlan-Lena Ericsson

Propp-Gizela Rasch

Roberta-Lena Ericsson

Skåpis-Fredrik Dolk




Svensk Dialogöversättning:
Cecilia Molander


Inspelningstekniker:
Rolf Auhagen


Mixtekniker:
Diresh Mirchandani


Sun studio 1998


Producer:
Svend Christianson




Sen skulle jag med vilja önska credits till hemsidan filmer som heter:
Nötknäppar prinsen där hörde jag Staffan Hallerstam och Gunnar Ernblad men det stog ingen credits utsatt på den synd.
Den fula ankungen från 1997 där hörde jag Linus Wahlgren
Action Man-Robot Attack
och Action Man: X-missions

Daniel Hofverberg

Tack för listan. Jag ska se om det är möjligt att få fram credits för dina önskemål, men tyvärr brukar det vara svårt att få fram något om så pass gamla dubbningar.

Vad gäller Den fula ankungen, så behöver jag veta mer för att kunna hjälpa dig. Vad är det för distributör som ger ut den, och kan du berätta något annat för att hjälpa till att särskilja den här från alla andra dussintals filmer och serier med samma namn?

Elios

Det är filmen i mitten den är gjord av Warner Bros och det är en Martin Gates film.