Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erika

#15
Hur går det till vid översättning? (Får du ett manus ... osv)   

Hur lång tid tar det att översätta en film eller ett avsnitt av en tv-serie?

Vilken av dina egna översättningar är du mest stolt över?

Vad är roligast att spela - skurk eller hjälte? 





Soscla

Helt briljant idé hela det här konceptet. ;D

Frågor

Hur och när kom du in i den här branchen?
Är det roligt? (Det är det givetvis, annars skulle man ju inte jobba som det)
Vilken typ av karaktär är roligast att spela; skrikig, lugn, häftig, hotfull?
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Som ni kanske sett, så ligger den första intervjun ute på sajten nu; nämligen på Per Sandborgh. Möjligheterna till redigering är begränsade vid filmning med en enda kamera, så ha överseende att det ibland kan bli lite skumma eller övertydliga klipp. Intervjun är också ganska lång - drygt 15 minuter. Det är egentligen längre än alla experter rekommenderar att Flash-video på nätet ska vara (de flesta rekommendationer anger max 10 minuter), men då intervjun var så pass intressant så ville jag inte klippa ner den mer än så (det är ändå omkring 10 minuter som klippts bort från det råmaterialet jag fick in).

Vid video på webben är det en mycket svår balansgång mellan laddningstid/bandbredd/storlek och kvalitet, och det är svårt att bestämma sig för en lämplig nivå. Om jag hade lagt ut intervjun i samma upplösning och kvalitet som originalet, så skulle inte ens världens snabbaste bredband kunna hantera det. Jag har beslutat att köra med en kompromiss som innebär att storleken är så liten som är möjligt för att fortfarande kunna spela upp intervjun på hela skärmen med acceptabel (sevärd) kvalitet. Det här innebär att man bör ha en tillgänglig bandbredd på ca 200 Kbit/sek för att kunna spela upp videon i realtid utan avbrott - med andra ord ADSL eller annat bredband på minst 0,25 mbit/sek. I dagens läge uppskattar jag att de som har långsammare Internet-uppkoppling än så är relativt få. Om man hade avstått från fullskärmsmöjligheten och bara visat videon i ett litet fönster, så hade jag kunnat få ner storleken och laddningstiden ytterligare en del, men jag anser att så pass många föredrar att se video uppförstorat till hela skärmen så att jag inte ville ta bort den möjligheten.

För övrigt återstår det att se hur den här nya avdelningen påverkar sajtens bandbredd och trafik. Det finns en viss risk att trafiken eller utrymmet överskrider det mitt webbhotell tillåter, så att jag kanske tvingas flytta sajten till ett nytt webbhotell. Då finns det en risk att det inte blir så jättebilligt, men jag tycker att intervjuer är så intressanta att det är värt risken.

Kloppstock

#18
Bra intervju, trevligt att höra "TV4 mannen"s bekännelser, väldigt påläst & stjälvgående farbror som dessutom verkar ha ordning på minnena i frontalloben
Hade varit kul att höra om hans framtida projekt ioff, ty jag är osäker på hur aktiv han är numera? vete fan var någonstans ni bandade denna intervju men det ser & låter onekligen ut som fortsatt estetisk verksamhet i faggorna? eller är det bara killens cyckelförråd i lägenheten & emos:ar som spelar hög skräpig musik i 5B? ;D

Nåväl, lite framtida förslag på personliga frågor

Staffan Hallerstam (vissa går månne att applicera på andra ochså)

*Fråga ifall han har några anektoder ifrån avgångs-kändisklassen på Teaterhögskolan 1981 (OT men ändock för intressant för att lämnas därhän)
Hur kom han i kontakt med Tintin-bands gänget anno 1984? sedan måste man beröra den känsliga barnskådsikarriärren ochså

*När du idag jobbar som Uber-Doktor i Vällingby stöter du på patienter som känner igen din röst ifrån gammla dubbningar, eller påpekar folk i allmänhet att din röst bara låter bekant på något sätt?

*Använder karln speciella finesser för att alstra dessa ljusa extremt bisarra röster (Feminina karaktärer: läs T-tubbies Dipsy, WC Anka ;)) & div Pygmehövdingar i ex Tintin i Kongo bandet) vi vanliga dödliga måste nämligen ibland placera händer i ansiktet(täppa till näsan) & vrida/höja/sänka halsen för att frigöra imitationsmöjligheter av konstiga röster/ljud
eller handlar allt om arv bara? sliter det på stämbanden att var dig? (sängliggande sjuk efter att ha gjort vissa röster? ::))

*Har det i dagens branch uppkommit sk "järngäng"
i ditt fall skulle det vara forntida Pangljud-ensembler, som innebär att man i glada vänners lag kanske tackar ja
till vissa dubbningar baserat på att det är roligare att dubba med gammla kollegor + lol (knappast en slump att Sailor Moon vs Totally Spice dubbens ensemble var så lika va?)

*Största skillnaden mellan nutida & dåtida produktioner? var inte 80/90 tals figuerna mer levande & naiva att göra
(gentemot dagens smått intelletuella mobiltelefons-kramande karaktärer (det där sissta la jag till stjälv :P)

*Kommer vi fortsatt få höra herrns/frökens röst i dubbningar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Kloppstock skrivet 29 augusti 2008 kl. 12:59:09
Hade varit kul att höra om hans framtida projekt ioff, ty jag är osäker på hur aktiv han är numera? vete fan var någonstans ni bandade denna intervju men det ser & låter onekligen ut som fortsatt estetisk verksamhet i faggorna? eller är det bara killens cyckelförråd i lägenheten & emos:ar som spelar hög skräpig musik i 5B? ;D
Jag vet tyvärr inte var intervjun gjordes - det får Daniel Åhs (som utförde intervjun) svara på. Men jag tycker att det ser ut som någon form av offentlig miljö (vid ett tillfälle gick det också förbi någon annan person i bakgrunden), kanske någon form av teater eller konserthall...? Ibland var det ju också lite svårt att höra vad han sa, på grund av hög musik i bakgrunden.

Såvitt jag vet är väl Per Sandborgh fortfarande hyfsat aktiv. Vid en sökning på hans namn i Svenska röster och credits, hittar jag i alla fall ett flertal dubbningar som gjorts de senaste åren. Bland de senaste finns Speed Racer, som gjordes hos Sun Studio och hade biopremiär före sommaren. Men skådespelarna kan ju förstås inte påverka hur ofta som dubbningsbolagen vill anlita dem - det beror ju på dubbningsstudiorna och uppdragsgivarna. Men i och med att Per sa i intervjun att han alltid tyckt om att dubba, så kan man ju förmoda att han inte tackar nej till dubbningsuppdrag i första taget när någon vill anlita honom.

Kloppstock

#20
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2008 kl. 14:49:20
Men skådespelarna kan ju förstås inte påverka hur ofta som dubbningsbolagen vill anlita dem - det beror ju på dubbningsstudiorna och uppdragsgivarna. Men i och med att Per sa i intervjun att han alltid tyckt om att dubba, så kan man ju förmoda att han inte tackar nej till dubbningsuppdrag i första taget när någon vill anlita honom.

Det förståss,

men om man tänker på Staffan H, så verkar han i stort sätt ha lagt ner dubbningen av någon anledning, men gör combeck då delar av Tintin/Sailor gänget dras ihop..av denne någon, jag har egentligen ingen koll men när man får olika erbjudanden torde man får reda på vilka ens kollegor blir
således så får man moore & less välja vad som är mest lockande, att som ensam pråmskeppare arbeta med gröngölingar
(läs Måns Zelmerlöw männirskor) man inte har någon relation till eller vänta på att retro-gänget dras ihop ånyo..nej jag tror inte att dubbning är ett socialt kafferep heller, men jag har bara en massa bevis som pekar åt ett bestämt håll, men inga svar :) Per i alla ära, tror att det är en individuell kombination av rolighet att dubba & crew'n som gammla rävar lever efter.
Nåja någon fråga i faggorna är iaff möjlig :P



Daniel Hofverberg

Staffan Hallerstam är onekligen inte med särskilt ofta längre, men så jobbar han ju inte längre som skådis. Han är med då och då, bl.a. är han med i de flesta Landet för länge sedan-filmerna (så även den senaste, som dubbades i år) och så spelade han Jack i Askungen 3.

För övrigt är det långt ifrån säkert att dubbare får veta vilka andra som ska medverka när de tar sig an uppdrag, och det är inte alls säkert att det ens är klart då. Dubbare jobbar alltid oberoende av varann, och sitter ensamma i en studio när de dubbar - de enda dem garanterat har kontakt med är därmed teknikern och regissören. Visst finns det alltid möjligheten att de träffar andra skådisar före och efter dubbningspassen, men det är inget som säger att det ens behöver vara andra som medverkar i samma film eller serie. Det är minst lika troligt att de andra dubbningsstudiorna på samma dubbningsbolag används till helt andra filmer eller serier, och åtminstone vid större filmer brukar man ju försöka hålla sig till så få tekniker som möjligt - vilket följaktligen innebär att de olika skådisarna i samma film spelar in vid olika tillfällen.

Men nu börjar vi komma ifrån ämnet... Det senaste beskedet jag fick från Daniel Åhs (som utför intervjuerna) är att intervjun med Annica Smedius fortfarande ska bli av idag, så därför kan man anse att det nu är för sent att bidra med nya frågor. Frågor till andra skådisar är bäst att vänta med tills det är klart med något datum för intervjuerna ifråga.

Igthorn

Verkligen spännande intervju med TV4-mannen, blev plötsligt sugen att börja kolla på mina gamla Batman-band.
Kom i och med intervjun på även ett till förslag på person att intervjua, nämligen Lasse Svensson som ju nämndes i intervjun.
Är osäker på om han dubbat något men han har ju onekligen ganska stor roll i dubbningssammanhang.

Daniel Hofverberg

Igthorn: Lasse Svensson har haft vissa mindre biroller i en del dubbningar, men i stort sett aldrig några större roller. Det är väl inte direkt högprioriterat, i och med att det egentligen faller lite utanför det ursprungliga syftet med intervjuerna, men jag håller med att det absolut kan vara intressant även med intervjuer med sådana regissörer och producenter inom dubbningsbranschen.

Daniel Hofverberg

Jag kan berätta att intervjun med Annica Smedius är genomförd, men jag vet ännu ingenting om hur det gick då jag inte fått källmaterialet än.

Under tiden håller jag fortfarande på att redigera intervjun med Andreas Nilsson. Den var väldigt lång (närmare bestämt 50 minuter), så den är svår att kunna klippa ner för att få acceptabel längd. Jag kan passa på att fråga er: Hur lång tycker ni att en intervju får vara, utan att det blir för långt? Vad är alltså det längsta ni kan tänka er för att fortfarande se på hela intervjun? Jag skulle uppskatta svar snarast, då det kan avgöra hur mycket jag klipper ner den...

PAAATE

Jag kan lätt se hela

Har man annat att göra än vänta på att en videon laddar så kan man ju göra det i en annan flik och se videon senare.. Brukar jag göra om jag ska se nåt som varar över fem minuter

Och så har jag 2mb/s bredband
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Henrik

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2008 kl. 14:19:50
Jag kan berätta att intervjun med Annica Smedius är genomförd, men jag vet ännu ingenting om hur det gick då jag inte fått källmaterialet än.

Under tiden håller jag fortfarande på att redigera intervjun med Andreas Nilsson. Den var väldigt lång (närmare bestämt 50 minuter), så den är svår att kunna klippa ner för att få acceptabel längd. Jag kan passa på att fråga er: Hur lång tycker ni att en intervju får vara, utan att det blir för långt? Vad är alltså det längsta ni kan tänka er för att fortfarande se på hela intervjun? Jag skulle uppskatta svar snarast, då det kan avgöra hur mycket jag klipper ner den...


Jag vill också gärna se hela intervjun. Men jag funderar lite på det du skrev i ett tidigare inlägg om att det finns begränsad tid för hur lång en Flash-video på nätet bör vara (c:a 10 minuter). Det vore kanske bättre att dela upp intervjun med Andreas i 4-5 mindre delar? Bara ett förslag, jag kan inte så mycket om bandbredd och allt det andra som du nämnde i det tidigare inlägget.

_Alexander_

Jag ser gärna att intervjuerna är så långa som möjligt. ;D
Intervjun med Per tyckte jag kändes aningen för kort för att få en tillräckligt bra insyn på både hans "karriär" och dubbningsbranschen i sig.

Daniel Hofverberg

#28
Jag skulle gärna vilja höra vad fler personer tycker, men utifrån vad ni sagt så kanske det är smartast att inte klippa ner intervjun så mycket mer. Just nu är intervjun med Andreas Nilsson på 42 minuter, efter att jag tagit bort sådant som jag inte tycker fyller någon funktion.

Citat från: _Alexander_ skrivet  4 september 2008 kl. 18:38:23
Intervjun med Per tyckte jag kändes aningen för kort för att få en tillräckligt bra insyn på både hans "karriär" och dubbningsbranschen i sig.
Intervjun med Per Sandborgh var ovanligt kort, och råmaterialet var bara på 25 minuter. Sen var det ett par gånger som det blev uppehåll under intervjun, så den effektiva tiden var ännu mindre. Jag tror att han helt enkelt inte hade så mycket ledig tid, och att det var därför den var kort. Därför var det ingenting relevant för karriären eller branschen som jag klippte bort, utan bara ett par småroliga men mindre seriösa frågor.

Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2008 kl. 20:48:35
Jag skulle gärna vilja höra vad fler personer tycker, men utifrån vad ni sagt så kanske det är smartast att inte klippa ner intervjun så mycket mer. Just nu är intervjun med Andreas Nilsson på 42 minuter, efter att jag tagit bort sådant som jag inte tycker fyller någon funktion.
Intervjun med Per Sandborgh var ovanligt kort, och råmaterialet var bara på 25 minuter. Sen var det ett par gånger som det blev uppehåll under intervjun, så den effektiva tiden var ännu mindre. Jag tror att han helt enkelt inte hade så mycket ledig tid, och att det var därför den var kort. Därför var det ingenting relevant för karriären eller branschen som jag klippte bort, utan bara ett par småroliga men mindre seriösa frågor.


för mig ser jag gärna en lång intervju, 25 min-50 min helt okej för mig!