Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Av den här veckans låtar tyckte jag faktiskt bäst om Malou Prytz - oväntat nog, då jag inte alls hade trott att det skulle vara något att hurra för, men visade sig vara en väldigt bra låt och dessutom har ju Malou en mycket bra sångröst. Imponerande!

Som god tvåa kommer Hanna Ferm & Liamoo, som kanske inte var alltför originell men ändå en vacker och minnesvärd låt.

Så ikväll är jag mycket nöjd över att mina två favoriter gick direkt till final. De som gick till andra chansen, Andreas Johnson och Vlad Reiser, tycker jag var helt okej - varken mer eller mindre. Hyfsat fina låtar, men inte speciellt minnesvärda och så här några timmar senare har man redan glömt bort dem. Personligen hade jag hellre sett att Margaret hade gått till andra chansen istället för Vlad Reiser, vars låt visserligen inte var märkvärdig men om inte annat åtminstone mer minnesvärd.

Ikväll tycker jag faktiskt att Oscar Enestad hade den i särklass sämsta låten - en tjatigare och mer repetitiv låt får man leta efter... :( Jag har aldrig tyckt att FO&O varit så märkvärdiga, men även deras sämsta låtar har varit lite bättre än den här fruktansvärt tjatiga och tråkiga låten... Fullt förståeligt och rättvist att han kom sist ikväll.

Elios

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  9 februari 2019 kl. 21:33:05
Vlad Reiser var fan den enda med lite stake som sjöng på svenska, med en bra låt dessutom. Han och Margaret borde ha kommit till final enligt mej, menmen.. Malou Prytz var pinsam, gubben seg, resten minns jag inte.

Såg lite men Vlad var fantastiskt bättre än vad jag trodde skulle vara. Men den med Prytz. Usch säger jag bara. Undrar om hon är släkt med den gamla fotbollspelaren Robert Prytz??  ::)

Elios

Sen undrar jag med lite en sak och det är varför har vi kvar denna 5 år gamla omröstningen om vem man tror vinner Finalen i Melodifestivalen 2013 som var Robin Stjernberg?? Borde inte den tas bort.  :o

E

Citat från: Elios skrivet 10 februari 2019 kl. 09:59:51
Sen undrar jag med lite en sak och det är varför har vi kvar denna 5 år gamla omröstningen om vem man tror vinner Finalen i Melodifestivalen 2013 som var Robin Stjernberg?? Borde inte den tas bort.  :o
Tycker det är onödigt att andra länder röstar på låtarna i finalen (juryn alltså). För programmet sänds ju inte i dom länderna >:( Från början var det ju olika städer i SVERIGE som var jury

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2019 kl. 01:54:59
Jag har inte missat en enda deltävling av Melodifestivalen på minst 10 års tid, och jag tänker inte börja nu... ;)

Jag har inte sett en enda deltävling av Melodifestivalen på minst 10 års tid, och jag tänker inte börja nu... ;)

Innan dess följde jag Melodifestivalen och Eurovision Song Contest med stort intresse, men det var på den tiden det räckte med ett program för den svenska uttagningen och en internationell finalkväll. Ibland tittade jag även på den danska uttagningen som även den avverkades på en kväll.

Alla dessa deltävlingar, kvalomgångar, semifinaler och finaler har fått mig att tappa intresset totalt.

Det enda som jag tittade på i år var Wiktorias bidrag. Eftersom det såg så märkligt ut på bilderna i pressen där hon står och sjunger i en vattenkaskad var jag ju helt enkelt tvungen att leta upp numret på SVT Play. Låten är ju utan tvekan bra, men framförandet verkar ju helvrickat. Vad tillför det egentligen att göra en "singing in the rain"? Frågan är ju om hon verkligen kan göra bästa möjliga sångprestation under sådana förhållanden? Och tål mikrofonen att bli översköljd med vatten? Hennes frisyr tålde det ju uppenbarligen inte.

Daniel Hofverberg

Jag tyckte i och för sig det var läckert med vattenkaskaden i Wiktorias låt, men jag undrar också vad de lyckats hitta åt för mikrofoner som verkligen tål att bli översköljd av sådana mängder vatten... Trots allt kan det inte ha varit några direkt små mängder, med tanke på att Wiktorias hår såg ut som något katten släpat in resten av kvällen... ;) Kunde hon inte åtminstone ha tagit sig tid att torka håret lite med en handduk efter framförandet...?

När Wiktoria repriserade låten i slutet av kvällen, efter att hon hade gått vidare till final, skippade de dock vattnet. Jag tyckte faktiskt inte att jag hörde någon skillnad i hennes sångröst utifrån versionen med vattnet, så hon verkar vara oerhört duktig på att inte låta sig styras av omständigheter.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 februari 2019 kl. 10:20:34
Tycker det är onödigt att andra länder röstar på låtarna i finalen (juryn alltså). För programmet sänds ju inte i dom länderna >:( Från början var det ju olika städer i SVERIGE som var jury
Jag håller fullständigt med, och jag har aldrig förstått vitsen med internationella jurygrupper. Tanken är väl visserligen god - att få en inblick i hur länder kommer att rösta i Eurovision Song Contest - men jag undrar om Christer Björkman & Co. har tänkt hela vägen...?

Med utländska jurygrupper, som faktiskt själva kommer vara med i Eurovision Song Contest, hur kan man vara säker på att de inte röstar taktiskt på bidrag de inte tycker om; just för att få mindre konkurrens till sitt eget land i ESC...? Nu tror jag visserligen inte att särskilt många jurymedlemmar skulle öppet säga och tänka "Nu ska vi rösta på det sämsta bidraget vi hittar åt!", men man kan knappast utesluta möjligheten att vissa medvetet eller undermedvetet tänker så... Om deras respektive lands tävlingar är avslutade när den svenska hålls lär de ju om inte annat åtminstone undermedvetet välja bort bidrag som påminner för mycket om deras eget lands bidrag.

När nu arrangörerna för Melodifestivalen i övrigt verkar så måna om att till varje pris motverka fusk och göra allting så rättvist som möjligt, så är det märkligt att de inte själva tänkt tanken att man inte kan vara säker på att utländska jurygrupper från länder som själva kommer att vara med i ESC och tävla mot Sverige faktiskt röstar helt ärligt och inte låter sig styras av vad de själva ska skicka dit...

Dessutom blir det ju orättvist och snedvridet för de låtar som framförs på svenska, som då inte kommer till sin fulla rätt för utländska jurygrupper som inte kommer att förstå ett ord. Trots allt brukar ju de flesta låtar på svenska nuförtiden även produceras i engelsk version, så att de i själva Eurovision Song Contest (om låten skulle gå så långt) säkerligen lär sjunga samma låt på engelska - då blir det ju orättvist att de utländska jurygrupperna kommer att rösta utifrån en version de inte förstår ett ord av, som inte representerar hur låten skulle kunna framföras i Eurovision...

Anders M Olsson

#126
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2019 kl. 12:20:52När Wiktoria repriserade låten i slutet av kvällen, efter att hon hade gått vidare till final, skippade de dock vattnet. Jag tyckte faktiskt inte att jag hörde någon skillnad i hennes sångröst utifrån versionen med vattnet, så hon verkar vara oerhört duktig på att inte låta sig styras av omständigheter.

Då kan man undra om hon verkligen sjöng live, eller om sången var förinspelad? Kanske var mikrofonen bara en attrapp? Går det verkligen att ta upp sången under sådana omständigheter utan att även få med vattnets plask- och droppljud?

Och om det kommer in vatten i mikrofonen är det väl ingen som riktigt kan förutse vad som kommer att hända. Kanske kortsluts elektroniken så att det blir helt tyst, eller så gör vatten på membranet att mikrofonens frekvensgång och ljudbild ändras helt. Vill man verkligen riskera det i direktsändning?

Det finns säkert mikrofoner som tål vatten, t.ex. sådana som man använder när man filmar under vatten. Men de ser antagligen inte ut som normala sångmikrofoner.

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 februari 2019 kl. 17:21:22
Då kan man undra om hon verkligen sjöng live, eller om sången var förinspelad? Kanske var mikrofonen bara en attrapp? Går det verkligen att ta upp sången under sådana omständigheter utan att även få med vattnets plask- och droppljud?

Och om det kommer in vatten i mikrofonen är det väl ingen som riktigt kan förutse vad som kommer att hända. Kanske kortsluts elektroniken så att det blir helt tyst, eller så gör vatten på membranet att mikrofonens frekvensgång och ljudbild ändras helt. Vill man verkligen riskera det i direktsändning?

Det finns säkert mikrofoner som tål vatten, t.ex. sådana som man använder när man filmar under vatten. Men de ser antagligen inte ut som normala sångmikrofoner.

Hon sjöng definitivt live, eftersom att en av Melodifestivalens regler är att man måste sjunga live. Endast körssång får vara förinspelad. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Mycket riktigt säger reglerna att sång måste ske live, så vi kan nog förutsätta att så också var fallet.

Men jag undrar precis som Anders hur man egentligen lyckas säkerställa att mikrofonen inte får kortslutning av vattnet, och hur man lyckas att inte få med droppljud via mikrofonen...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2019 kl. 08:49:09
Mycket riktigt säger reglerna att sång måste ske live, så vi kan nog förutsätta att så också var fallet.

Men jag undrar precis som Anders hur man egentligen lyckas säkerställa att mikrofonen inte får kortslutning av vattnet, och hur man lyckas att inte få med droppljud via mikrofonen...

Jag har läst att dem fick använda en mikrofon med sladd för att det bara var sådana som fanns tillgängliga med vattentäthet. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Var det bara jag som tyckte att det var trevligt att de uppmärksammade dubbning i dagens delfinal av Melodifestivalen? De nämnde ju att Martin Stenmarck spelat Blixten McQueen i Bilar. Till skillnad från 2017 när de inte nämnde vilken film som både David Lindgren, Benjamin Ingrosso och Clara Henry medverkat i.

Vad gäller låtarna tycker jag att Jon-Henrik Fjällgren var klart bäst. De har visserligen snackat om att hans låt är lik Avicii och Axwell/Ingrosso, men trots det älskar jag låten. Dessutom var djur inbladade i numret, så därför får det automatiskt 5/5 från mig. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

E

#131
Jag tyckte Rebecka Karlsson och Martin Stenmarck var bäst ;D Jon Henrik, Lina Hedlund var också väldigt bra :D Däremot gillade jag inte Dolly Style och Omar Rudberg :P

Citat från: TonyTonka skrivet 16 februari 2019 kl. 21:31:10
Vad gäller låtarna tycker jag att Jon-Henrik Fjällgren var klart bäst. De har visserligen snackat om att hans låt är lik Avicii och Axwell/Ingrosso, men trots det älskar jag låten. Dessutom var djur inbladade i numret, så därför får det automatiskt 5/5 från mig. :D
Vad tyckte du om dom andra artisterna då :)

TonyTonka

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 februari 2019 kl. 21:40:03
Vad tyckte du om dom andra artisterna då :)

Jag tyckte att majoriteten av bidragen var fullt godkända. Den enda låten som inte föll mig i smaken var Rebecka Karlssons låt. Hon sjöng helt okej, men jag gillade inte låten. Jag gillade faktiskt Dolly Style, det är mest för att jag är svag för sådant som sticker ut. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag tyckte överlag att kvällens bidrag var svagare än tidigare veckors, och det var egentligen bara två riktigt bra låtar ikväll - Rebecka Karlsson och Jon Henrik Fjällgren. Jag tycker det var märkligt och tråkigt att inte Rebecka gick direkt till final, som jag tyckte var helt givet, som kvällens bästa låt... :(

Martin Stenmarcks låt var helt okej och fullt godkänd. Lina Hedlund är absolut en väldigt duktig artist, och låten var väl hyfsad, men jag tycker den var lite för ooriginell och påminner för mycket om allting annat. Inte tillräckligt bra för att motivera att gå direkt till final, i alla fall.

Klart sämst ikväll var Lovers of Valdaro, som jag tyckte var väldigt tjatig och tråkig. Dolly Style var någorlunda skapliga, men de har aldrig fallit mig i smaken...

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2019 kl. 22:32:59
Jag tyckte överlag att kvällens bidrag var svagare än tidigare veckors, och det var egentligen bara två riktigt bra låtar ikväll - Rebecka Karlsson och Jon Henrik Fjällgren. Jag tycker det var märkligt och tråkigt att inte Rebecka gick direkt till final, som jag tyckte var helt givet, som kvällens bästa låt... :(
Vi får hoppas att hon går vidare från andra chansen ;)