Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Plugga på distans eller klassrum

Startat av Scoobydoofan1, 12 juni 2022 kl. 18:59:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Okej, det har gått runt 2 år sen pandemin började och utbildningsmyndigheterna har bytt från klassrum till fjärrundervisning eller distansläsning. Hur har folk som läste i klassrum upplevt ämnena på distans? Samma sak med komvux osv. Dela med er. Har det funkar med distansläsning eller gjort det svårare för ämnen? Vad saknas i undervisning som klassrum hade? Hur har man hanterat denna förändring i skolorna (också komvux).  Hur har dom som läser kunnat göra distansläsning med tanken på att distansläsning verkar inte bara vara mycket svårare men att läraren inte förklarar hur uppgifterna ska göras? Hur har det fungerar för er som läser hittills? Har det blivit en stor förändring? Föredras klassrum eller distansläsning? Formulera och ge gärna era åsikter om detta, inklusive era upplevelser när det kommer till distansläsning under pandemin.

Lillefot

Personligen tycker jag att distansundervisningen fungerade med blandat resultat, mycket beroende på ämnet.

Ämnen som Svenska, Engelska och Naturkunskap tyckte jag fungerade helt ok, i alla fall när det handlade om läsning eller att skriva olika uppgifter. En anekdot jag kan dela med mig av var att vi skulle skriva ett reportage i svenskan på hösten, som handlade om en valfri organisation. Då tyckte jag det var smidigt att kunna sitta hemma med min egna dator, och använda lektionstiden till att skriva ett dokument utifrån punkter jag antecknat under ett samtal med ordföranden/huvudperson av organisationen.

Ämnen som Matte var dock fruktansvärda på distans, när det gäller logiskt tänkande och problemlösning gällande tal. I klassrummet fann jag det mycket lättare att be om hjälp från läraren, medans över videosamtal kanske de var fullt upptagna med att se till att alla är närvarande. Det hjälpte inte heller att på den skola jag gick på när pandemin var som värst, så var matten det första jag gjorde på morgonen de dagar jag hade det. Ingen bra kombination då jag också är mycket morgontrött.

Lärarna försökte ändå sitt bästa i att förklara uppgifterna tydligt, med hjälp av presentationer som de streamade, så det ska de ha cred för.

En annan nackdel jag märkt av är att distansundervisning är också beroende av att folk har ett fungerande, och framför allt stabilt nätverk till hands. Skulle det vara att anslutningen slås ut, eller blir överbelastad så blir det direkt mycket svårare för den personen, eller alla. Det märkte jag själv med skolinternatets nätverk. Även undermåliga datorer kan ställa till det, antingen i uppstartstid eller långsam navigering.

För att avsluta så fann jag även att för mig, fungerar distansundervisning bara under en kort tid, som nödlösning eller lite då och då. Blir det alltför långvarigt så tunnas linjen mellan skolarbete och fritid ut, och då känns det att man måste göra allting på en och samma plats, och efter det så försvann intresset att göra sådant som jag egentligen ville. Det gjorde så att jag utvecklade sömnsvårigheter och motivationen till studierna försvann, vilket gjorde att jag ofta missade lektioner främst på morgonen. Det slipper jag helst igen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 12 juni 2022 kl. 19:22:40
Personligen tycker jag att distansundervisningen fungerade med blandat resultat, mycket beroende på ämnet.

Ämnen som Svenska, Engelska och Naturkunskap tyckte jag fungerade helt ok, i alla fall när det handlade om läsning eller att skriva olika uppgifter. En anekdot jag kan dela med mig av var att vi skulle skriva ett reportage i svenskan på hösten, som handlade om en valfri organisation. Då tyckte jag det var smidigt att kunna sitta hemma med min egna dator, och använda lektionstiden till att skriva ett dokument utifrån punkter jag antecknat under ett samtal med ordföranden/huvudperson av organisationen.

Ämnen som Matte var dock fruktansvärda på distans, när det gäller logiskt tänkande och problemlösning gällande tal. I klassrummet fann jag det mycket lättare att be om hjälp från läraren, medans över videosamtal kanske de var fullt upptagna med att se till att alla är närvarande. Det hjälpte inte heller att på den skola jag gick på när pandemin var som värst, så var matten det första jag gjorde på morgonen de dagar jag hade det. Ingen bra kombination då jag också är mycket morgontrött.

Lärarna försökte ändå sitt bästa i att förklara uppgifterna tydligt, med hjälp av presentationer som de streamade, så det ska de ha cred för.

En annan nackdel jag märkt av är att distansundervisning är också beroende av att folk har ett fungerande, och framför allt stabilt nätverk till hands. Skulle det vara att anslutningen slås ut, eller blir överbelastad så blir det direkt mycket svårare för den personen, eller alla. Det märkte jag själv med skolinternatets nätverk. Även undermåliga datorer kan ställa till det, antingen i uppstartstid eller långsam navigering.

För att avsluta så fann jag även att för mig, fungerar distansundervisning bara under en kort tid, som nödlösning eller lite då och då. Blir det alltför långvarigt så tunnas linjen mellan skolarbete och fritid ut, och då känns det att man måste göra allting på en och samma plats, och efter det så försvann intresset att göra sådant som jag egentligen ville. Det gjorde så att jag utvecklade sömnsvårigheter och motivationen till studierna försvann, vilket gjorde att jag ofta missade lektioner främst på morgonen. Det slipper jag helst igen.
En stor del av allt det här beror på ämnen som du påpekar, kan inte förstå hur länge den här situationen kommer pågå när det kommer till att man söker till klassrum och den ställs kursen in eller så växlas den till distans. Från vad det står på andra forums så är hermods ett exempel på en komvux som har blandade resultat när det kommer till betygsättning till olika ämnen. Vissa kurser som är svåra kan var animation, digitalt skapande, grafisk illustration, och ett par andra ämnen. Problemet med distans är att läraren saknas med att förklara från punkt A till punkt B. Inte bara det men utan för dom som har diagnoser osv. Finns massor av exemplar på dom som har ADHD avskyr distansundervisning.

Steffan Rudvall

Jag upplevde ju problem med distansundervisning eftersom att mitt ämne inte går att lära ut på det sättet.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2022 kl. 19:41:00
Jag upplevde ju problem med distansundervisning eftersom att mitt ämne inte går att lära ut på det sättet.
Musik?

MOA

De funkade bra för att man inte alltid behövde jobba hela tiden ;)

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet 12 juni 2022 kl. 19:51:47
De funkade bra för att man inte alltid behövde jobba hela tiden ;)
Hur menar du?

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 juni 2022 kl. 19:28:43
En stor del av allt det här beror på ämnen som du påpekar, kan inte förstå hur länge den här situationen kommer pågå när det kommer till att man söker till klassrum och den ställs kursen in eller så växlas den till distans. Från vad det står på andra forums så är hermods ett exempel på en komvux som har blandade resultat när det kommer till betygsättning till olika ämnen. Vissa kurser som är svåra kan var animation, digitalt skapande, grafisk illustration, och ett par andra ämnen. Problemet med distans är att läraren saknas med att förklara från punkt A till punkt B. Inte bara det men utan för dom som har diagnoser osv. Finns massor av exemplar på dom som har ADHD avskyr distansundervisning.
Att du nämner diagnoser är en mycket bra synvinkel på det hela. Jag kan definitivt tänka att det blir ännu svårare för de som behöver allt stöd de kan få för att utbildningen ska kännas bra, när inte läraren eller assistenter är nära till hands. Just de som har ADHD där distraktioner kan komma när som helst i olika former.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 juni 2022 kl. 19:56:39
Hur menar du?
Jag vet inte exakt vad hon menar men det var många elever som medverkade från sina sängar.


Hampus.J

Har fungerat rätt bra för det mesta men föredrar ändå undervisning på plats. Det sämsta är att exkursioner och andra praktiska moment som inte går att genomföra på distans har blivit inställda.
In Donaldismo Veritas

Scoobydoofan1

Citat från: Hampus.J skrivet 12 juni 2022 kl. 20:22:06
Har fungerat rätt bra för det mesta men föredrar ändå undervisning på plats. Det sämsta är att exkursioner och andra praktiska moment som inte går att genomföra på distans har blivit inställda.
För vilka kurser?

Scoobydoofan1

Citat från: Hampus.J skrivet 12 juni 2022 kl. 20:22:06
Har fungerat rätt bra för det mesta men föredrar ändå undervisning på plats. Det sämsta är att exkursioner och andra praktiska moment som inte går att genomföra på distans har blivit inställda.
Finns det undervisning på plats? Har hört från andra att dom söker till klassrum sen så blir kursen inställd. Frågan är då om komvux inte har tillräckligt med antal elever som söker till klassrum. Från vad dom på komvux säger så är efterfrågan stor.

Adam

För mig personligen så har dett gått alldeles utmärkt att studera på distans. (pluggade själv komvux i våras)
Då jag har funktionshinder så har lärarna oftast ringt upp mig på telefon, och då har vi oftast gjort uppgifterna muntligt, och då har de även förklarat hur uppgifterna skall göras osv.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Scoobydoofan1

Citat från: Adam skrivet 12 juni 2022 kl. 22:42:09
För mig personligen så har dett gått alldeles utmärkt att studera på distans. (pluggade själv komvux i våras)
Då jag har funktionshinder så har lärarna oftast ringt upp mig på telefon, och då har vi oftast gjort uppgifterna muntligt, och då har de även förklarat hur uppgifterna skall göras osv.
Pluggade du genom hermods? Vilka kurser var det?