Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Stavar man Louise Raeder med ae eller æ?

Startat av Adam Larsson, 9 augusti 2022 kl. 02:53:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Stavar man Louise Raeder med ae eller æ? Är det förresten meningen att det ska uttalas som ett vanligt ä?

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  9 augusti 2022 kl. 02:53:14Stavar man Louise Raeder med ae eller æ? Är det förresten meningen att det ska uttalas som ett vanligt ä?
Jag har alltid stavat det som Louise Raeder men på detta albumet omslag stavas det med æ.


Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  9 augusti 2022 kl. 02:53:14Stavar man Louise Raeder med ae eller æ? Är det förresten meningen att det ska uttalas som ett vanligt ä?
Därom tvistar de lärde... Hon är folkbokförd som Raeder med AE, men har ibland crediterats som Louise Ræder med danskt/norskt Æ i olika sammanhang - därför kan jag bara förmoda att det bakåt i släktledet måste finnas någon koppling till Danmark eller Norge.

Det uttalas i alla fall utan tvekan som Ä-ljud, d.v.s. som "Räder". Jag har själv pratat med henne, och jag förutsätter att hon själv vet hur hennes namn ska uttalas... ;)

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2022 kl. 03:05:38Därom tvistar de lärde... Hon är folkbokförd som Raeder med AE, men har ibland crediterats som Louise Ræder med danskt/norskt Æ i olika sammanhang - därför kan jag bara förmoda att det bakåt i släktledet måste finnas någon koppling till Danmark eller Norge.

Det uttalas i alla fall utan tvekan som Ä-ljud, d.v.s. som "Räder". Jag har själv pratat med henne, och jag förutsätter att hon själv vet hur hennes namn ska uttalas... ;)
Jag frågade hur de uttalas för min vän påstår att det är Rayder.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 11 augusti 2022 kl. 00:52:03Jag frågade hur de uttalas för min vän påstår att det är Rayder.
Så uttalade jag faktiskt också namnet en gång i tiden (fram till 2004), men när jag träffade henne på Eurotroll i samband med inspelningen av Anders & Måns 2004 uttalade både hon själv och Lasse Svensson efternamnet som "Räder" - så jag förutsätter att de vet vad de pratar om.
(Det vore ju liksom märkligt om inte Louise själv har koll på hur sitt eget efternamn uttalas... ;) )

Racnar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:18:27Så uttalade jag faktiskt också namnet en gång i tiden (fram till 2004), men när jag träffade henne på Eurotroll i samband med inspelningen av Anders & Måns 2004 uttalade både hon själv och Lasse Svensson efternamnet som "Räder" - så jag förutsätter att de vet vad de pratar om.
(Det vore ju liksom märkligt om inte Louise själv har koll på hur sitt eget efternamn uttalas... ;) )
Är Raeder hennes flicknamn? Jag tror hon har gått under namnet Louise Sjögren också så undrar vilket som är hennes egna efternamn




Mathilda Gustafsson

#6
Jag undrar, vet någon när hon kommer byta namn till Louise Rickfors?

Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:21:43Är Raeder hennes flicknamn? Jag tror hon har gått under namnet Louise Sjögren också så undrar vilket som är hennes egna efternamn
Ja, hon är född Raeder. Mycket riktigt har hon under en period hetat Louise Raeder Sjögren, men har sedermera gått tillbaka till sitt flicknamn.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:27:17Jag undrar, vet någon när hon kommer byta namn till Louise Rickfors?
Jag tror inte de har gift sig ännu men att hon gifter sig med honom betyder ju inte att hon ska byta efternamn.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:27:17Jag undrar, vet någon när hon kommer byta namn till Louise Rickfors?
Bröllopet verkar aldrig bli av

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:27:58Ja, hon är född Raeder. Mycket riktigt har hon under en period hetat Louise Raeder Sjögren, men har sedermera gått tillbaka till sitt flicknamn.

Jag tror att jag sett henne crediteras som Louise Raeder Olofsson också.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 11 augusti 2022 kl. 11:12:48Jag tror att jag sett henne crediteras som Louise Raeder Olofsson också.
Det är väl hennes son som crediteras så inte hon själv.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 augusti 2022 kl. 11:13:35Det är väl hennes son som crediteras så inte hon själv.
Ja han verkar crediteras på 100 olika sätt

Marcusen

Hur kommer det sig att alla hennes ungar fått efternamnet Raeder förutom Anton?

Will Siv