Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1


Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 september 2021 kl. 19:01:45
Finns alla avsnitt där? Alla 65 avsnitt.

Där finns 63 avsnitt. Det saknas två - Last Horizons p.g.a. stereotyp skildring av kineser och Flying Dupes p.g.a. terroristtemat.

Disneyfantasten

#2192
Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 september 2021 kl. 19:29:57
Där finns 63 avsnitt. Det saknas två - Last Horizons p.g.a. stereotyp skildring av kineser och Flying Dupes p.g.a. terroristtemat.

Är osäker på om jag någonsin sett de avsnitten, isåfall kan jag ha glömt det...

Jag förstår isåfall problematiken med dem, men jag tycker att det hade varit bättre att lägga in varningsskyltar eller förord där man förklarar att avsnitten gjordes en tid då sådant inte ansågs vara stötande... (samma sak med bl.a. kråkorna i Dumbo, indianerna i Peter Pan, siameskatterna i Lady och Lufsen och AristoCats, Baloos orangutang-dräkt i Djungelboken, svarta docka och juden i Tomtens Verkstad, osv. samt hela filmen Sången om Södern och likaså allt förekommande av vapen, rep, tobak och alkohol)

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 september 2021 kl. 19:29:57
Där finns 63 avsnitt. Det saknas två - Last Horizons p.g.a. stereotyp skildring av kineser och Flying Dupes p.g.a. terroristtemat.

Fråga; har avsnitten någonsin givits ut på VHS eller DVD någonstans i världen?

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2021 kl. 19:38:33
Fråga; har avsnitten någonsin givits ut på VHS eller DVD någonstans i världen?

Ja, Last Horizons finns i svensk DVD-utgåva på volym 6 i serien.
https://www.d-zine.se/filmer/luftenshjaeltar6.htm

Flying Dupes finns i amerikansk DVD-utgåva på volym 3 i serien.

VHS har jag ingen koll på, men det är möjligt att det finns.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 september 2021 kl. 20:27:25
Flying Dupes finns i amerikansk DVD-utgåva på volym 3 i serien.
Dessutom fanns Flying Dupes med när Luftens hjältar fanns på svenska Netflix för några år sedan, och hade då svenskt, norskt och danskt tal.

Det svenska talet spelade jag in på den tiden, men tyvärr inte det norska eller danska.


Citat från: simon.bjornen skrivet 29 september 2021 kl. 16:46:33
Så tråkigt att svensk dubben finns på Bonkers, den är så bra. Men jag är inte förvånad  :'(
Ja, det är väldigt tråkigt att den svenska dubben av Bonkers saknas; den var onekligen svårslagen. Men det hade nog varit för mycket begärt att få med den, i och med att det ju tyvärr råder rättighetsproblem med den dubbningen då "ingen" tycks veta vem som äger rättigheterna till den svenska dubben. Jag tror i och för sig inte att det vore omöjligt att reda ut vem som äger rättigheterna, men när Disney inte ens tycks ha haft tid/ork att leta fram befintliga svenska ljudband till DuckTales, så hade det nog varit helt uteslutet att försöka reda ut vem som äger rättigheterna, kontakta rättighetsinnehavaren, förhandla sig till att köpa loss dubbningen från vederbörande och be att vederbörande ska leta fram alla ljudband... Jag tror inte ens att Disney hade orkat med det för något av de stora världsspråken (spanska, franska, o.s.v.), så att göra det för svenska och danska hade nog varit helt uteslutet... :(

Dock hade jag tidigare hoppats och trott på att Disney skulle välja att nydubba Bonkers istället, vilket visserligen inte vore optimalt men ändå betydligt bättre än att bara erbjuda textad originalversion. Men det var tydligen för mycket begärt... :'(


Jag har däremot spelat in 60 av de 65 avsnitten med svenskt tal från FilmNet, på den tiden det begav sig.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Elios

Jag kan inte hitta Disney klassikern Make Mine Music.
Någon som vet varför!?  ???

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet  5 oktober 2021 kl. 08:08:52
Jag kan inte hitta Disney klassikern Make Mine Music.
Någon som vet varför!?  ???

Det är inte helt klarlagt varför filmen inte finns på Disney+, men det finns en del teorier bl.a. här:
https://www.slashfilm.com/580594/make-mine-music-streaming/

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 oktober 2021 kl. 08:45:35
Det är inte helt klarlagt varför filmen inte finns på Disney+, men det finns en del teorier bl.a. här:
https://www.slashfilm.com/580594/make-mine-music-streaming/

Japp. Jag läste den precis. Men jag tycker det är jävligt dåligt av dem att inte komma med en bättre förklaring.  >:( :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  5 oktober 2021 kl. 09:02:10
Japp. Jag läste den precis. Men jag tycker det är jävligt dåligt av dem att inte komma med en bättre förklaring.  >:( :(
Disney har inte kommit med någon förklaring alls - det där är bara spekulationer från inofficiellt håll.

Och jag håller med att det är tråkigt och märkligt varför Spela för mig saknas på Disney+. :(

Vi kan bara hoppas på att den dyker upp tids nog, och fram tills dess får man hålla till godo med DVD-utgåvan. Dessbättre finns i alla fall den svenska DVD-utgåvan kvar i handeln, och är trots att den funnits ute i många år ännu inte utgången.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2021 kl. 12:44:48
Disney har inte kommit med någon förklaring alls - det där är bara spekulationer från inofficiellt håll.

Och jag håller med att det är tråkigt och märkligt varför Spela för mig saknas på Disney+. :(

Vi kan bara hoppas på att den dyker upp tids nog, och fram tills dess får man hålla till godo med DVD-utgåvan. Dessbättre finns i alla fall den svenska DVD-utgåvan kvar i handeln, och är trots att den funnits ute i många år ännu inte utgången.

Ja jag har den hemma hos mig tack och lov men blev ändå irriterad över att se den inte fanns på Disney+ för har hört dem säga att ALLA Disney klassiker ska vara där och då menar jag verkligen ALLA!
Tycker helt klart att Disney ska komma med en förklaring. Det är dem skyldiga att göra! Man plockar inte bara bort någon och sen visar man att den ska inte vara här men vi kommer inte förklara varför!?  >:(

gstone

Jag hittade Make Mine Music i en secend hand butik i söndags.

Kanske borde jag ha köpte.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  5 oktober 2021 kl. 20:16:25
Jag hittade Make Mine Music i en secend hand butik i söndags.

Kanske borde jag ha köpte.

Ja, om den var i gott skick till ett bra pris. Annars finns den fortfarande i handeln och går utan vidare att köpa ny för 99 kronor.

Det är ingen vidare bra utgåva, men i brist på bättre får den väl duga. Det största felet är att man har konverterat bildfrekvensen genom interpolering, vilket gör att vissa bildrutor ser ut som om de är dubbelexponerade.

Den amerikanska DVD-utgåvan är visserligen inte dubbelexponerad, men mycket hårdare censurerad. Där saknas hela avsnittet The Martins and the Coys.