Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Första svenska Snobben dubbningen

Startat av Adam Larsson, 2 januari 2021 kl. 07:56:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Vilken är den första svenska Snobben dubbningen? Är det Gothenburg Sound ABs dubbningar åt Din Video?

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 januari 2021 kl. 07:56:38
Vilken är den första svenska Snobben dubbningen? Är det Gothenburg Sound ABs dubbningar åt Din Video?
Den äldsta borde vara dubbningen av Snobben Karl å dom alltså A Boy Named Charlie Brown. Sedan har vi ju Snobben kom hem som fick dubbning av Doreen Denning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 januari 2021 kl. 07:56:38
Vilken är den första svenska Snobben dubbningen? Är det Gothenburg Sound ABs dubbningar åt Din Video?
Beror på vad du menar med Snobben. Av TV-specialerna med Snobben är Gothenburg Sound Studios först.

Men före det fanns förstås långfilmsdubbningarna av Snobben, Karl å dom från 1969 och Snobben, kom hem! från 1972, som visades på bio i Sverige 1970 respektive 1972. Dessa har mig veterligen tyvärr inte släppts på vare sig VHS eller DVD, utan dubbningarna har bara använts på bio och sen aldrig igen. :'(

Enligt Svensk Mediedatabas ska även långfilmerna Bon Voyage, Charlie Brown (and don't come back) och Race for Your Life, Charlie Brown ha släppts på hyr-VHS 1992 av Esselte Video med svenskt tal, under titlarna Heja Snobben! respektive Kör hårt, Snobben!; detta trots att de inte har visats på bio i Sverige. Dessa har jag dock inte själv sett, så jag kan inte lova till 100% att uppgifterna om att de tidiga VHS-utgåvorna ska ha svenskt tal verkligen stämmer - men det har jag tänkt att undersöka när biblioteken i Sverige öppnar igen. :)

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2021 kl. 08:10:32
Beror på vad du menar med Snobben. Av TV-specialerna med Snobben är Gothenburg Sound Studios först.

Men före det fanns förstås långfilmsdubbningarna av Snobben, Karl å dom från 1969 och Snobben, kom hem! från 1972, som visades på bio i Sverige 1970 respektive 1972. Dessa har mig veterligen tyvärr inte släppts på vare sig VHS eller DVD, utan dubbningarna har bara använts på bio och sen aldrig igen. :'(

Enligt Svensk Mediedatabas ska även långfilmerna Bon Voyage, Charlie Brown (and don't come back) och Race for Your Life, Charlie Brown ha släppts på hyr-VHS 1992 av Esselte Video med svenskt tal, under titlarna Heja Snobben! respektive Kör hårt, Snobben!; detta trots att de inte har visats på bio i Sverige. Dessa har jag dock inte själv sett, så jag kan inte lova till 100% att uppgifterna om att de tidiga VHS-utgåvorna ska ha svenskt tal verkligen stämmer - men det har jag tänkt att undersöka när biblioteken i Sverige öppnar igen. :)
Vilka är rösterna i Snobben Karl å dom? Har Snobben Karl å dom och Snobben kom hem visats på TV?

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 januari 2021 kl. 08:13:36
Vilka är rösterna i Snobben Karl å dom? Har Snobben Karl å dom och Snobben kom hem visats på TV?
Jag har för mig att båda filmerna visats på TV fast utan dubbning.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2021 kl. 08:28:44
Jag har för mig att båda filmerna visats på TV fast utan dubbning.
Har inte Snobben, kom hem! visats på Barnkanalen? På Barnkanalen är väl det mesta dubbat så det borde väl den också varit.

Elios



Elios


Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  2 januari 2021 kl. 09:34:34
Den första dubbningen förstås!  :o
Det är inte så lätt att förstå när du du bara skriver "Kom inte den 1969?" utan att citera något inlägg speciellt när inlägget före handlade om en film från 1972.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2021 kl. 09:43:18
Det är inte så lätt att förstå när du du bara skriver "Kom inte den 1969?" utan att citera något inlägg speciellt när inlägget före handlade om en film från 1972.

Svarade bara på en sak om rubriken.  ::)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2021 kl. 08:10:32
Beror på vad du menar med Snobben. Av TV-specialerna med Snobben är Gothenburg Sound Studios först.

Men före det fanns förstås långfilmsdubbningarna av Snobben, Karl å dom från 1969 och Snobben, kom hem! från 1972, som visades på bio i Sverige 1970 respektive 1972. Dessa har mig veterligen tyvärr inte släppts på vare sig VHS eller DVD, utan dubbningarna har bara använts på bio och sen aldrig igen. :'(
Synd att vi int kan höra den

Adam Larsson



Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2021 kl. 08:10:32
Men före det fanns förstås långfilmsdubbningarna av Snobben, Karl å dom från 1969 och Snobben, kom hem! från 1972, som visades på bio i Sverige 1970 respektive 1972. Dessa har mig veterligen tyvärr inte släppts på vare sig VHS eller DVD, utan dubbningarna har bara använts på bio och sen aldrig igen. :'(


Det skulle ju bara vara bra om någon fräscht, ambitiös distributör vill satsa på dessa filmklassiker med svenskt tal... ;)


Här är credits för Snobben, Karl å dom:

Svensk översättning: Olle Petrini

Svensk dialogregissör: Agneta Gisburg

Sångmedverkande: Jan Malmsjö

sånggruppen Smulorna:
Ann Blomgren
Annie Linder
Ulla Wiklund
Yvonne Hallberg

Svenska röster:
Karl: Staffan Hallerstam
Linus: Mikael Eriksson
Gullan: Christin Andersson
Leonard: Leif Romin
m.fl.