Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 juli 2024 kl. 01:37:39Sedan så vill jag att du uppdaterar Tre Små Grisar.
Min kompis Robin skickade över originaldubben så du får creditlistan här så den kan läggas in.
Det är inte originaldubbningen, det är en första omdubb då det tydligen finns en dubbning från 30-talet.

Bilden är tagen från Internet Archive...

https://archive.org/details/tre-sma-grisar-1966

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 juli 2024 kl. 01:37:39Sedan så vill jag att du uppdaterar Tre Små Grisar.
Min kompis Robin skickade över originaldubben så du får creditlistan här så den kan läggas in.
Jag vet inte vem Robin är, men det där ser ut som min gamla creditlista; så de uppgifterna är jag mycket väl bekanta med - så det är nog bara ett förbiseende att jag missat att lägga ut den på sajten. Jag ordnar det.

Även 1966 års dubbning är dock inte originaldubb, för enligt uppgift hade filmen redan 1934 svenskt tal på bio. Men den dubbningen vet jag ingenting alls om.

Citat från: BPS skrivet 22 juli 2024 kl. 01:42:50Bilden är tagen från Internet Archive...

Ja, alla uppgifterna kommer från mig men det är väl @Ovanliga dubbningar som gjort själva grafiken/designen.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 22 juli 2024 kl. 01:42:50Det är inte originaldubbningen, det är en första omdubb då det tydligen finns en dubbning från 30-talet.

Fick den skickad av honom i ett dm.
Så det är väl därifrån original källan är då.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 22 juli 2024 kl. 01:42:50Det är inte originaldubbningen, det är en första omdubb då det tydligen finns en dubbning från 30-talet.

Då kanske Thor Modéen, Adolf Jahr eller någon pilsnerfilmsskådespelare dubbat den🙂 på 30-talet.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2024 kl. 01:48:38Jag vet inte vem Robin är, men det där ser ut som min gamla creditlista; så de uppgifterna är jag mycket väl bekanta med - så det är nog bara ett förbiseende att jag missat att lägga ut den på sajten. Jag ordnar det.

Även 1966 års dubbning är dock inte originaldubb, för enligt uppgift hade filmen redan 1934 svenskt tal på bio. Men den dubbningen vet jag ingenting alls om.
Ja, alla uppgifterna kommer från mig men det är väl @Ovanliga dubbningar som gjort själva grafiken/designen.
Robin är en person jag träffat på Discord.

Jag antar att creditlistan och vilka som medverkade på 30-talet inte finns bevarat?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 juli 2024 kl. 02:01:15Jag antar att creditlistan och vilka som medverkade på 30-talet inte finns bevarat?
Jag vet inte - enda uppgiften jag har om originaldubbens existens är @Oscar Isaksson, så han kanske har lyckats gräva fram något om vilka som medverkade där...?

Jag har uppdaterat creditlistan till Tre små grisarSvenska röster och credits - Kortfilmer nu i alla fall. Tyvärr vet vi ju dock inte vem som spelar vem av de tre grisarna, då de överallt bara har tillskrivits musikgruppen Pearlettes (som var populära när dubbningen gjordes, men förmodligen tämligen bortglömda idag). Namnen på den där listan är bara mitt mycket enkla detektivarbete över vilka tre medlemmar som bandet hade vid dubbningstillfället. Jag har dock ingen erfarenhet av deras röster, och kan därför inte avgöra vem som spelar vem av de tre kvinnorna. :(

gstone

Citat från: Erika skrivet 21 juli 2024 kl. 20:12:28Lite kompletteringar till Biker Mice From Mars (originalserien från 1993):

Annica Smedius
Hans Wahlgren

Har tittat snabbt på dubbelavsnittet "Biker Knights of the Round Table" (som creditlistan är från), och märkte att även Peter Sjöquist är med.

bikerknightoftheroundtable.png

https://www.youtube.com/watch?v=sbehqtQZZ4I

https://www.youtube.com/watch?v=eYjcap1RcwA

Inte riktigt rätt tråd, men tar ändå upp det här... Tänkte även passa på och önska en creditlista till 2006 års uppföljarserie Biker Mice från Mars (som den verkar heta på dvd; vill dock minnas Cartoon Network sände den under originaltiteln...?).

Om man utgår från uppgifterna i Svensk Mediedatabas ska det finns credits utsatta på dvd-volymerna, men har ingen aning om hur pass kompletta de är. Om jag minns rätt, användes samma dubbning på Cartoon Network.
tack för bidraget :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2024 kl. 02:08:20Jag vet inte - enda uppgiften jag har om originaldubbens existens är @Oscar Isaksson, så han kanske har lyckats gräva fram något om vilka som medverkade där...?

Jag har uppdaterat creditlistan till Tre små grisarSvenska röster och credits - Kortfilmer nu i alla fall. Tyvärr vet vi ju dock inte vem som spelar vem av de tre grisarna, då de överallt bara har tillskrivits musikgruppen Pearlettes (som var populära när dubbningen gjordes, men förmodligen tämligen bortglömda idag). Namnen på den där listan är bara mitt mycket enkla detektivarbete över vilka tre medlemmar som bandet hade vid dubbningstillfället. Jag har dock ingen erfarenhet av deras röster, och kan därför inte avgöra vem som spelar vem av de tre kvinnorna. :(
Det är väldigt luddigt detta med Tre små grisar, osäkert om det faktiskt visades dubbad i december 1933.  Annonskampanjen när den gick i repris 1949 har utskrivet; "för första gången på svenska". Om man nu ska tro på det, eftersom när filmen gick upp på bio 1966 tillsammans med Nalle Puh och Den gamla kvarnen, så stod det samma sak i annonskampanjen; "för första gången på svenska".

Historielektions Soveren

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 juli 2024 kl. 12:29:36Det är väldigt luddigt detta med Tre små grisar, osäkert om det faktiskt visades dubbad i december 1933.  Annonskampanjen när den gick i repris 1949 har utskrivet; "för första gången på svenska". Om man nu ska tro på det, eftersom när filmen gick upp på bio 1966 tillsammans med Nalle Puh och Den gamla kvarnen, så stod det samma sak i annonskampanjen; "för första gången på svenska".
Så det kan finnas dubbningar från 1933, 1949, 1966 och den från 90-talet?
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Oscar Isaksson

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 23 juli 2024 kl. 12:52:32Så det kan finnas dubbningar från 1933, 1949, 1966 och den från 90-talet?
Ja det ser så ut fast att den som sägs vara från 1933/1934 inte finns så många belägg för ännu.

Även om Disney+ inte hittat åt någon av dem... ::)

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 juli 2024 kl. 13:11:18Ja det ser så ut fast att den som sägs vara från 1933/1934 inte finns så många belägg för ännu.

Även om Disney+ inte hittat åt någon av dem... ::)
Om dubben från 1933 finns, så måste den vara en av de första Svenska dubbningarna som gjordes.
En Amerikansk Tragedi dubbades 1 år tidigare.

Vore också kul att veta om någon som är äldre än Valborg Hansson dubbat, då hon är tidigast född av de som finns dokumenterade som dubbat.

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Kan du uppdatera följande?, har fått hjälp av @Oscar Isaksson att identifiera rösterna jag undrade över i dessa och tänkte du även kan uppdatera rollistan.
Oscar Isaksson forskar om dubbning och därför kan du vara 99,9% säker på att detta stämmer.

Toy Story 
Sids Mamma = Lena Ericsson 
Aliens = Håkan Mohede & Mikael Roupé (kanske även Claes Åström men Osis var ej säker).

Bilar 2 
Amerikanska Spionen = Per Sandborgh 
Yes var denna jag funderade över som jag tyckte lätt som Per, som Osis nu bekräftat.

Röjar Ralf Kraschar Internet.
Prinsessorna spelas av.

Jasmine och Ariel = Myrra Malmberg 
Belle = Sofia Källgren 
Snövit = Mikaela Tidermark 
Mulan = Anna Isbäck
Pocahontas = Helene Kaufman (tidigare Lundström)

Och som sagt ge credit till @Oscar Isaksson som hjälpte mig identifiera dessa röster.

Några andra listor som borde uppdateras.....

Piff & Puff Räddningspatrullen 
När du lägger in MediaDubb creditsen så borde du också uppdatera km studios credits och skriva in Anders Lönnbro som extra röst.
@Erika bekräftade i Anders Lönnbro tråden att Anders spelar en skurk i ett avsnitt.

DuckTales (1987, Disney+ dubb)
Kom ihåg att lägga in Joakim Tidermark som extra röst i omdubben han bekräftade i röstskådespelarna att han spelat endel röster i diverse episoder som han inte blev krediterad för.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 augusti 2024 kl. 10:02:47Röjar Ralf Kraschar Internet.
Prinsessorna spelas av.

Jasmine och Ariel = Myrra Malmberg
Belle = Sofia Källgren
Snövit = Mikaela Tidermark
Mulan = Anna Isbäck
Pocahontas = Helene Kaufman (tidigare Lundström)

Och som sagt ge credit till @Oscar Isaksson som hjälpte mig identifiera dessa röster.
Samt;

Askungen = Lizette Pålsson
Törnrosa = Sandra Caménisch
Tiana = Pauline Kamusewu Olofsson
Anna = Mimmi Sandén
Elsa = Annika Herlitz

PS: Har du pratat med Oscar Isaksson angående Once Upon A Studio? DS

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2024 kl. 10:13:05Samt;

Anna = Mimmi Sandén
Elsa = Annika Herlitz

Nej det har jag inte.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2024 kl. 10:13:05Samt;

Anna = Mimmi Sandén
Elsa = Annika Herlitz

Jag är egentligen lite avig mot att röstidentifiera, även om det är en 100% säkerhet man har i ryggen om vilka det är man prickar in rätt.