Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

sämsta dubbningarna

Startat av clash, 3 november 2005 kl. 19:53:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juni 2022 kl. 23:06:00
Läste inte allt till punkt och prickar...

Men den jag länkade är heller inte speciellt lyckad då alla karaktärers röster utom Blå Fen är malplacerade, hur exempelvis Catrin Jacobs fick tillåtelse att spela Benjamin Syrsa är bortom mitt förstånd...  :o (och vad värre är; den LP-skivan och kassettbandet släpptes av någon outgrundlig anledning på CD och hade fortfarande Disneys medgivande), nej tacka vet jag denna, den är mycket bättre;


https://m.youtube.com/watch?v=wn4mD-ei4y4
Jo tack, lyssnade en kort bit på musiksagan du länkade (den förra), och den var verklingen inget att hänga i julgranen. Inte bara rösterna samt att man även hör det engelska original-ljudet ibland (Gepettos nynnande som exempel) gav en dålig bild.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Anders

Citat från: Anders skrivet  5 april 2012 kl. 05:53:35Själv har jag svårt för Sun Studios dubbningar av Turtles och Scooby-Doo. Det är tragiskt att det inte går att få tag i Media Dubbs versioner av dessa serier.
Nu, så här tio år efter att jag skrev det citerade inlägget, måste jag ändå erkänna att Sun Studios dubbning av Scooby-Doo ändå är helt okej. Stefan Frelander låter faktiskt väldigt lik Frank Welkers originalröst som Fred och han ligger även på god andra plats som Scooby-Doo (efter Steve Kratz). De andra rösterna låter också helt okej. Det enda jag stör mig litet på i den dubbningen är alla försvenskade namn på alla bifigurer, men det drar inte ner dubbningen på katastrofal nivå.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2021 kl. 20:55:42
Om du tycker att Sun Studios dubbning av Turtles är sämst, så kan du inte ha sett så många dubbningar genom åren... ;)
Jag tvivlar inte på att det finns andra kassa dubbningar jag inte har hört, men dubbningar kan vara dåliga på olika sätt. De kan vara dåliga, men ändå vara roliga att lyssna på och ha en viss charm till sig för att de medverkande tycks dubba på amatörnivå. Sedan finns det dubbningar som är provocerande dåliga, oftast omdubbningar, för att de producerats så billigt och sunkigt som möjligt, har löjliga försvenskade namn och för att det känns som att de spottar den mer ambitiösa originaldubbningen i ansiktet. Sun Studios TMNT-dubbning hör definitivt till den senare kategorin.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet  1 augusti 2020 kl. 23:38:05
Dom enda dubbningarna jag int står ut med e VHS dubbningen av Super Mario Bros Super Show,rösterna e opassande och enda dubbningen där jag int gillar Hasse Jonsson.
Men värst av allt:KUNG KRUT,WHAT!!! Måste va en av dom sämsta översättningarna inom svensk dubbningshistoria,vem som än översatte kan inget om Super Mario Bros.
Jag har bara hört lite av Simpsons Filmens svenska dubbningen men den e helt fruktansvärd >:(UUEEGH >:(

Så du tycker vhs-dubbningen av SMBSS är urusel? Då har du inte hört Super Mario-musiksagan:


https://www.youtube.com/watch?v=oi8IO0-1lcw&t=38s
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juli 2022 kl. 02:07:33
Så du tycker vhs-dubbningen av SMBSS är urusel? Då har du inte hört Super Mario-musiksagan:


https://www.youtube.com/watch?v=oi8IO0-1lcw&t=38s

Är Super Mario-musiksagan väre ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 28 juli 2022 kl. 22:40:45
Är Super Mario-musiksagan väre ?

Det skulle jag säga i alla fall. Inte en enda röst passar enligt mig. Och jag har defenitivt hört bättre inlevelse.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Nu e de på tiden att jag nämner den dåliga dubbningen av Hacke Hackspett.Den finns på Youtube & Tommy Nilsson spelar Valle Valross.Han e bra som alltid men jag kan int lista ut vem som spelar Hacke.Rösten e int lik originalrösten utan "opitchad"de hjälper int heller att skratten och Hackes sångröst e odubbat.De låter bara så fel.
Den e int lika dålig som dubbningar jag nämnt tidigare men av alla dåliga dubbningar så gör denna mig mest besviken.

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2022 kl. 00:05:01Nu e de på tiden att jag nämner den dåliga dubbningen av Hacke Hackspett.Den finns på Youtube & Tommy Nilsson spelar Valle Valross.Han e bra som alltid men jag kan int lista ut vem som spelar Hacke.Rösten e int lik originalrösten utan "opitchad"de hjälper int heller att skratten och Hackes sångröst e odubbat.De låter bara så fel.
Den e int lika dålig som dubbningar jag nämnt tidigare men av alla dåliga dubbningar så gör denna mig mest besviken.
Kan det vara denna?

https://youtu.be/8Y1mkfzvJ_0
Samma kanal har också fler Hacke Hackspett-kortfilmer uppladdade. Jag håller med om att rösten till Hacke inte är något vidare där samt att vissa partier är odubbade, men de andra rösterna är det inget fel på.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Jag hör inte heller vem det är som gör Hacke men kanske är den här dubbningen med Niklas Wahlgren.

Fred

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juli 2022 kl. 23:10:00Det skulle jag säga i alla fall. Inte en enda röst passar enligt mig. Och jag har defenitivt hört bättre inlevelse.
Eftersom man inte ser karaktärerna prata i musiksagor gör det inte lika mycket om rösterna inte passar. Jag har hört värre än det här.

Steffan Rudvall

#474
Citat från: Fred skrivet 15 augusti 2022 kl. 00:32:26Eftersom man inte ser karaktärerna prata i musiksagor gör det inte lika mycket om rösterna inte passar. Jag har hört värre än det här.
Man ser de inte prata, men man ser karaktärerna i det medföljande häftet/boken vet man till exempe vem Joakim von Anka är så vet man att han inte ska låta som Per-Erik Hallin.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:20:33Man ser de inte prata, men man ser karaktärerna i det medföljande häftet/boken vet man till exempel Joakim von Anka är så vet man att han inte ska låta som Per-Erik Hallin.
Per-Erik Hallin passar int alls som Joakim von Anka :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 15 augusti 2022 kl. 18:48:18Per-Erik Hallin passar int alls som Joakim von Anka :(
Det är inte ofta de där musiksagorna hade några lyckade rollval direkt.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 15 augusti 2022 kl. 19:14:17Det är inte ofta de där musiksagorna hade några lyckade rollval direkt.
Det hände ibland att de använde karaktärernas vanliga röster från dubbningar och då blev det ju jättebra. Just här känns det lite konstigt för mig dock jag är inte van att höra John Harrysonns Joakim von Anka i kombination med Per-Erik Hallins Kalle Anka.

.

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 19:18:10Det hände ibland att de använde karaktärernas vanliga röster från dubbningar och då blev det ju jättebra. Just här känns det lite konstigt för mig dock jag är inte van att höra John Harrysonns Joakim von Anka i kombination med Per-Erik Hallins Kalle Anka.

.
Absolut det, och då blev de generellt sett bra. Men de var få jämfört med de där KMs vanliga ensemble var de enda medverkande, och då blev resultatet väldigt blandat.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:20:33Man ser de inte prata, men man ser karaktärerna i det medföljande häftet/boken vet man till exempe vem Joakim von Anka är så vet man att han inte ska låta som Per-Erik Hallin.
Per-Erik som Joakim är ett extremfall. Min ribba ligger fortfarande lägre för musiksagor än filmer och serier.