Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Charlie Elvegård 1943-2018

Startat av E, 16 juli 2018 kl. 15:27:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam

#15
Charlie är svår att ersätta då jag tycker att han är den bästa svenska rösten till Kanin (mycket bättre än Hans Lindgrens perfomance), men jag tror att jag har några förslag. De kanske inte är de bästa, men det är de första som dyker upp i mitt huvud i alla fall:

* Johan Ulveson
* Robert Gustafsson
* Anders Öjebo
* Kim Sulocki
* Jonas Malmsjö
* Andreas Nilsson
* Per Eggers
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Erik Friman

#16
Det här hade jag missat och var det verkligen redan den 25 maj det hände? Charlie Elvegård är som sagt bästa rösten till Kanin och var den enda som sedan 1989, har hållit sig kvar i samtliga TV-serier och långfilmer om Nalle Puh, utan att ha bytts bort av någon annan skådespelare. Vila i frid.  :'(

ddubbning

Verkligen mycket tråkigt att höra! Charlie Elvegårds rollprestationer som Kanin är legendariska, han var verkligen en mycket skicklig skådespelare. Det är få skådespelare som blir synonyma med den karaktär de dubbar men Charlie Elvegård var en av dessa unika skådespelare, han var ju verkligen synonym med rollen som Kanin.

Vila i frid.

Elios

Ja verkligen tråkigt det. Så det var alltså redan den 25:e maj och dem har inte gått ut med det förrän nu? Jag kommer iallafall alltid förknippa han med Kanin och ingen annan.  :'(

E

Charlie var ju också Labans röst i Pelle Svanslös. Men kan ni komma på nån ny röst till Laban i den nya Pelle-filmen som har premiär nästa år

Varsågod

Att dödsfall inte kommer till (kvälls-)pressens kännedom förrän i ett senare skede är inget ovanligt. Ofta ligger familjens egen önskan därvidlag till grund för detta.

Anders

Nej vad tråkigt! Jag ser att han har varit död sedan maj. Hur kommer det sig att jag får reda på det först nu?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 26 juli 2018 kl. 05:27:17
Nej vad tråkigt! Jag ser att han har varit död sedan maj. Hur kommer det sig att jag får reda på det först nu?

Nyheten kom 2018-07-16 och jag trodde därför att det var det datumet han avled, men samma dag senare så skrev Alexander att han gick bort redan 2018-05-25 och när jag läste nyheten blev jag jätteledsen, för hos Kanin är det omöjligt att tänka sig någon annan än Charlie Elvegård, han har ju gjort rollen såpass länge och dessutom så ska den nya spelfilmen "Christoffer Robin & Nalle Puh" ha premiär ganska snart!

Varsågod

Citat från: Anders skrivet 26 juli 2018 kl. 05:27:17
Nej vad tråkigt! Jag ser att han har varit död sedan maj. Hur kommer det sig att jag får reda på det först nu?

Läste du inte mitt inlägg som står strax ovanför ditt? Där presenteras en trolig förklaring.

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet 17 juli 2018 kl. 01:36:57
Charlie är svår att ersätta då jag tycker att han är den bästa svenska rösten till Kanin (mycket bättre än Hans Lindgrens perfomance), men jag tror att jag har några förslag. De kanske inte är de bästa, men det är de första som dyker upp i mitt huvud i alla fall:

* Johan Ulveson
* Robert Gustafsson
* Anders Öjebo
* Kim Sulocki
* Jonas Malmsjö
* Andreas Nilsson
* Per Eggers

Av de skådespelare du nämnde så tror jag att Andreas Nilsson hade fungerat bäst!  ;)

gstone

Citat från: Adam skrivet 17 juli 2018 kl. 01:36:57
Charlie är svår att ersätta då jag tycker att han är den bästa svenska rösten till Kanin (mycket bättre än Hans Lindgrens perfomance), men jag tror att jag har några förslag. De kanske inte är de bästa, men det är de första som dyker upp i mitt huvud i alla fall:

* Johan Ulveson
* Robert Gustafsson
* Anders Öjebo
* Kim Sulocki
* Jonas Malmsjö
* Andreas Nilsson
* Per Eggers

Mycket bra val allihop !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 20 december 2018 kl. 22:39:05
Mycket bra val allihop !

Nja, jag är inte så säker, ingen kommer att kunna komma i närheten Charlies nivå, den enda av dem som skulle kunna fungera som ersättare är möjligen Andreas Nilsson och jag tycker att han kan få ta över nu när Charlie är borta...

(de övriga är jag skeptisk till, även om alla är duktiga skådespelare)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 december 2018 kl. 23:05:37
Nja, jag är inte så säker, ingen kommer att kunna komma i närheten Charlies nivå, den enda av dem som skulle kunna fungera som ersättare är möjligen Andreas Nilsson och jag tycker att han kan få ta över nu när Charlie är borta...

(de övriga är jag skeptisk till, även om alla är duktiga skådespelare)

Inga personer låter exat lika varandra så det går aldrig att hitta en prefect ersättare när röstskådis bytts ut. Mam jag tycker ändå några av Adam's val är bra. Jag kan tänka mig båda Jonas och Kim som Kanin. Per Eggers är jag inte säker på. Robert Gutafson är så talangfull så han kan nog spela det mästa. Men han är nog för uppdagan för att kunna gör Kanin och också för dyrt för att anlita varje gång. Andres Öjebo har sådan verstilet så vem vet vilka röster han kan göra.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 20 december 2018 kl. 23:17:41
Inga personer låter exat lika varandra så det går aldrig att hitta en prefect ersättare när röstskådis bytts ut. Mam jag tycker ändå några av Adam's val är bra. Jag kan tänka mig båda Jonas och Kim som Kanin. Per Eggers är jag inte säker på. Robert Gutafson är så talangfull så han kan nog spela det mästa. Men han är nog för uppdagan för att kunna gör Kanin och också för dyrt för att anlita varje gång. Andres Öjebo har sådan verstilet så vem vet vilka röster han kan göra.

I vilket fall som helst så tycker jag att Andreas Nilsson är den av dem som låter mest lik Charlie och originalrösten och han är också den skådespelare som passar till flest slags roller utan att det någonsin blir tjatigt att höra honom!  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 december 2018 kl. 23:21:52
I vilket fall som helst så tycker jag att Andreas Nilsson är den av dem som låter mest lik Charlie och originalrösten och han är också den skådespelare som passar till flest slags roller utan att det någonsin blir tjatigt att höra honom!  ;)

Vad sägs om Janne Åström?
Nej men jag finner ju lite att kanske Dick Eriksson eller kanske Peter Sjöquist skulle kunna passa bra. Eller varför inte Håkan Mohede då ju ändå hans nära kollega Olli Markenros har ju spelat Puh.  ;D