Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vintergatan

Startat av TonyTonka, 13 augusti 2017 kl. 16:42:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Någon mer än jag som växte upp med Tillbaka till Vintergatan, eller rentutav såg den när den gick som sommarlovsmorgon 2000-2001 ? :)

Fantastiskt rolig serie som håller än idag enligt min mening. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Hampus.J

Jodå, den minns jag mycket väl. Tyckte också det var en mycket bra och spännande serie när jag såg den första gången.

Om jag såg den redan 2000-2001 minns jag inte men det är fullt möjligt.
In Donaldismo Veritas

Alexander

Växte också upp med Vintergatanserien, den är charmig och vissa delar håller än idag (mest skådespelet). Medan vissa saker (främst effekterna, kostymer och klädvalen) håller lite mindre bra idag.  :) Såg det först som TV-serie runt 2003, så att det var ett sommarlovsprogram från början var faktiskt nytt för mig.

Såg även uppföljarserien Vid Vintergatans slut som också den var bra. Tyvärr blev den serien nerlagd på grund av för lite tittarsiffror.  :(

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 13 augusti 2017 kl. 17:49:07
Växte också upp med Vintergatanserien, den är charmig och vissa delar håller än idag (mest skådespelet). Medan vissa saker (främst effekterna, kostymer och klädvalen) håller lite mindre bra idag.  :) Såg det först som TV-serie runt 2003, så att det var ett sommarlovsprogram från början var faktiskt nytt för mig.

Såg även uppföljarserien Vid Vintergatans slut som också den var bra. Tyvärr blev den serien nerlagd på grund av för lite tittarsiffror.  :(

Har faktiskt aldrig sett Vid Vintergatans slut, men det beror faktiskt inte på nostalgi, utan för att varken Henrik eller Glen är med i den serien. Båda de (men i synnerhet Glen) karaktärerna är mina favoriter i serien, så därför kändes det inte särskilt lockande att se den serien. :/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Timi

Jag växte också upp med "Tillbaka till Vintergatan", en underbar serie.
Kommer ihåg att jag var livrädd för den serien och vågade inte se den själv, haha ^^

Såg dock en hel del utav serien nyligen, 20 avsnitt kanske. Finns på Öppet Arkiv om jag minns rätt! =D
Nostalgikanalen 2012 - 2015 †

Daniel Hofverberg

Jag kommer också väl ihåg sommarlovsmorgonprogrammet från 2001. På den tiden tyckte jag det var en bra serie, men inget alltför märkvärdigt; utan jag var mer intresserad av de ingående serierna (diverse tecknade serier och annat).

Fast å andra sidan kommer jag fortfarande ihåg programmet, medan jag glömt bort de flesta andra sommarlovsprogram, så det bör väl tyda på att serien var mer minnesvärd än jag tyckte då...

Elios

Citat från: Alexander skrivet 13 augusti 2017 kl. 17:49:07
Såg även uppföljarserien Vid Vintergatans slut som också den var bra. Tyvärr blev den serien nerlagd på grund av för lite tittarsiffror.  :(

Vart kan man få tag på den? Har nämligen alltid velat se den. :)

Alexander

Citat från: Elios skrivet 16 augusti 2017 kl. 02:52:04
Vart kan man få tag på den? Har nämligen alltid velat se den. :)

Vid Vintergatans slut finns tillgänglig på SVT Play, tillsammans med den första Vintergatan serien.  :)

Lilla My

Tillbaka till Vintergatan var jag aldrig förtjust i. Däremot orginalen från 2000 och 2001 är helt guda-underbara! ❤ ;D

farenk

Tyvärr släpptes aldrig originalet på DVD. :(
Hade velat återuppleva lite av de första seriern. :D

Zenon

Vadå fanns det 3 olika?
Vintergatan, tillbaka till vintergatan, slutet vid vintergatan?

Erika

Citat från: Zenon skrivet 24 oktober 2017 kl. 16:03:43
Vadå fanns det 3 olika?
Vintergatan, tillbaka till vintergatan, slutet vid vintergatan?

Det som numera kallas för "Tillbaka till Vintergatan" var ursprungligen två sommarlovsprogram som hette "Vintergatan 5a" (sändes sommaren 2000) och "Vintergatan 5b" (sändes sommaren 2001).

Sedan finns det även en spin-off som heter "Pax jordiska äventyr" (2012-2015).

Alexander

#12
Citat från: Zenon skrivet 24 oktober 2017 kl. 16:03:43
Vadå fanns det 3 olika?
Vintergatan, tillbaka till vintergatan, slutet vid vintergatan?

Om man ser sommarlovsprogrammen som TVserien så finns det:

Tillbaka till Vintergatan (Som är Vintergatan 5a och Vintergatan 5b plus lite nyinspelat material)
Vid Vintergatans slut
Pax jordiska äventyr

Samlaren

Citat från: Erika skrivet 24 oktober 2017 kl. 16:26:50
Det som numera kallas för "Tillbaka till Vintergatan" var ursprungligen två sommarlovsprogram som hette "Vintergatan 5a" (sändes sommaren 2000) och "Vintergatan 5b" (sändes sommaren 2001).

Sedan finns det även en spin-off som heter "Pax jordiska äventyr" (2012-2015).

Du har både rätt och fel om Tillbaka till vintergatan. Vinterggatan 5A och Vintergatan 5b är första seirena sedan i Tillbaka till vintergtan så berättar Peo om äventyren men sedan är det lite nytt matrial inspelat för just Tillbaka till Vintergatan :)

Lilla My

Tydliggörande:

Vintergatan 5a - Sommarlovsprogram ( 2000 )
Vintergatan 5b - Sommarlovsprogram, uppföljare ( 2001 )

Serien blev poppis, RIKTIGT poppis, och de ville sända programmet igen. P.g.a. telefonsamtal och copyright-musik var det omöjligt att genomföra.
Studion fixade detta genom att spela in nya sekvenser som blev som ett plåster mellan allt det som de behövde klippa bort:

Tillbaka till Vintergatan - Den klippta och omstrukturerade versionen som fick säljas och sändas i TV i repriser ( 2003/2004 )

Tio år senare gjordes en helt ny uppföljare i 10 avsnitt:

Vid Vintergatans Slut - Uppföljare ( 2010 )

E

Jag älskar också serien, det har blivit lite av en tradition att jag ser alla avsnitt på Öppet Arkiv när jag känner för det och jag gör det just nu ;) (fast jag ser ju inte alla samtidigt förstås)

Visste ni förresten att Aliens röst görs av Thomas Hellberg (Tiger) i serien :)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 februari 2020 kl. 16:55:39
Jag älskar också serien, det har blivit lite av en tradition att jag ser alla avsnitt på Öppet Arkiv när jag känner för det och jag gör det just nu ;) (fast jag ser ju inte alla samtidigt förstås)

Visste ni förresten att Aliens röst görs av Thomas Hellberg (Tiger) i serien :)

Tack vare TonyTonka via PM så vet jag det, men det var först 2018-2019 som jag visste det, det var nämligen då han sa det!  :)

För några veckor sedan så laddades det upp en musiksaga med Monsters Inc på YouTube med Thomas Hellberg som berättare (som Tony tidigare också hade berättat för mig i PM) och jag hörde på flera ställen att han både talade med sin "vanliga" röst och röställde rösten när han bl.a. försökte att låta både rolig och "rädd" (på skoj alltså) och man hörde att det var samma person som också spelade Tiger i Nalle Puh (om än bara 2000-2003), Rex i Babe Den Modiga Lilla Grisen och Sheriffen Ville Slurp i Fievel i Vilda Västern, dessutom så såg jag också för en eller några veckor sedan Thomas Hellberg i Rederier som gick på TV och jag vet att det är han för jag har sett honom på bild förut plus att han också stod med i creditlistan (minns dock inte som vem, men jag kan iallafall alltid kolla upp det)

Disneyfantasten

Förresten; jag tycker också om Vintergatan, det programmet såg jag på TV som barn...

E

#18
Det finns en sak i serierna som jag tycker är lite ologisk: Dom nämner i några avsnitt att Fifunerna inte tål solljus, men varför har dom då en lampa som hatt? :o
Dom lyser ju också

MOA

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 april 2021 kl. 16:14:57
Det finns en sak i serierna som jag tycker är lite ologisk: Dom nämner i några avsnitt av Fifunerna inte tål solljus, men varför har dom då en lampa som hatt? :o
Dom lyser ju också
Ja de gör verkligen ingen sense

Sabelöga

Ändå blir man bränd av solen men inte av en lampa vardagsrummet O.o
Houba !

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2020 kl. 17:52:57
Förresten; jag tycker också om Vintergatan, det programmet såg jag på TV som barn...
Jag såg de också fast jag tror de va mest Tillbaka Till Vintergatan som sändes när jag var barn

Steffan Rudvall

#22
Citat från: MOA skrivet  5 april 2021 kl. 15:25:27
Jag såg de också fast jag tror de va mest Tillbaka Till Vintergatan som sändes när jag var barn
Tillbaka till Vintergatan är ihopklippningar av sommarlovsprogramen Vintergatan 5a och Vintergatan 5 B.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 april 2021 kl. 15:27:19
Tillbaka till Vintergatan är ihopklippningar av sommarlovsprogramen Vintergatan 5a och Vintergatan 5 B.
Ja & när dom sändes 2000 & 2001 var jag int född

gstone

Anders Linder som nästa var bomben är med !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.