Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Ordet "överhatad" är ett ord som nämnts på forumet maj detta år, ett ord som var nytt för mig när det dök upp.

Jag tror jag vet vad det betyder men skulle behöva hjälp med en bättre förklaring. (jag har sökt upp ordet på Google men kan inte hitta det)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 oktober 2022 kl. 22:50:02Ordet "överhatad" är ett ord som nämnts på forumet maj detta år, ett ord som var nytt för mig när det dök upp.

Jag tror jag vet vad det betyder men skulle behöva hjälp med en bättre förklaring. (jag har sökt upp ordet på Google men kan inte hitta det)
Jag tror att det betyder att något får för mycket hat och är inte så dålig som andra säger?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 22 oktober 2022 kl. 22:54:37Jag tror att det betyder att något får för mycket hat och är inte så dålig som andra säger?

Precis min tanke, tack för hjälpen.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 oktober 2022 kl. 23:32:22Precis min tanke, tack för hjälpen.
Ingen orsak! ;) (Det är åtminstone vad jag tror och är 90% säker vid i hela fall, men det måste vara så tycker jag...)

Disneyfantasten

Vad brukar man kalla en förälders kusin?

(kusinens barn brukar man kalla kusinbarn, förälderns mormor/farmor/morfar/farfar brukar man kalla gammelmormor/gammelfarmor/gammelmorfar/gammelfarfar, förälderns moster/faster/morbror/farbror brukar man kalla gammelmoster/gammelfaster/gammelmorbror/gammelfarbror)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2022 kl. 10:40:00Vad brukar man kalla en förälders kusin?
Jag känner inte till någon annan beteckning än mammas/pappas kusin. Men det är möjligt att det finns någon speciell beteckning... ?

Din mammas eller pappas kusiners barn kallas nästkusiner, sysslingar eller tremänningar.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2022 kl. 10:40:00Vad brukar man kalla en förälders kusin?
Vi kallade vår pappas kusin för farbror men det kanske berodde på att han var en äldre man.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 oktober 2022 kl. 11:10:11Vi kallade vår pappas kusin för farbror men det kanske berodde på att han var en äldre man.
Ja, farbror (respektive tant) kan man nästan kalla vem som helst som är lite äldre än en själv.

Knattarna brukar ju t.o.m. kalla sin morbror för farbror... :)

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 oktober 2022 kl. 11:21:32Knattarna brukar ju t.o.m. kalla sin morbror för farbror... :)
Det är för att det var långvarig felöversättning som upptäcktes försent!  ;) (samma sak med Joakim Von Anka som är Kalle Ankas "farbror" fast egentligen morbror)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 oktober 2022 kl. 11:02:57Din mammas eller pappas kusiners barn kallas nästkusiner, sysslingar eller tremänningar.

Det vet jag!  ;)

Men jag antar att man på det viset också kan kalla föräldrars kusiner för moster, faster, morbror och/eller farbror också, beroende på vilken sida av familjen de kommer från...  :)

Disneyfantasten

Vad säger Jösse Bagare vid 17:39? ("och bullarna med russin och surkos");


https://www.youtube.com/watch?v=_IgIT-B1LNU&t=1469s

För den delen, vad är "surkos"?

Lilla My


Disneyfantasten


Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 oktober 2022 kl. 15:26:20Tackar, det är den känslan jag har av Resan Till Amerika där de två första filmerna är riktigt bra men 3an, 4an och TV-serien är inte alls lika bra.

Likaså också med Svanprinsessan där jag inte har några större problem med de första tre filmerna och har aldrig sett film 4 och uppåt men de ser inte så värst lyckade ut i mina ögon.

Och även om denna franschise aldrig haft någon direkt "originalfilm" och därmed knappast är särskilt jämförbar med ovannämnda så skulle jag nog säga att Barbie är värre då de massproducerats i mängder sedan 2000 för att sälja Barbie-dockor. (då blir förhoppningsvis nästa års spelfilm mycket bättre)
Men klart värst är nog ändå att Disney fortsätter att urholka sina gamla tecknade klassiker med dussintals minst sagt undermåliga spelfilms-nyinspelningar...

Just 101 Dalmatiner (1996) & 102 Dalmatiner (2000) är det inget fel på, men desto större brister med nästan alla som kommit ut under 2010 & 2020-talen, som endast gjorts för PR och pengar!  >:( :o ::) :-\ :'(

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2022 kl. 10:05:45Men klart värst är nog ändå att Disney fortsätter att urholka sina gamla tecknade klassiker med dussintals minst sagt undermåliga spelfilms-nyinspelningar...

Just 101 Dalmatiner (1996) & 102 Dalmatiner (2000) är det inget fel på, men desto större brister med nästan alla som kommit ut under 2010 & 2020-talen, som endast gjorts för PR och pengar!  >:( :o ::) :-\ :'(
Vilka blandade känslor

Disneyfantasten

#59
Det finns sidor som har info om franska respektive italienska Disney-utgåvor;

(som jag brukar besöka då och då)

Franska;

- https://vhs.fandom.com/fr/wiki/Liste_des_titres_%C3%A9dit%C3%A9s_par_Walt_Disney_Home_Video_(France)

- https://vhs.fandom.com/fr/wiki/Walt_Disney_Home_Entertainment_(France)

Italienska: https://disneytapesandmore.altervista.org

Då är min fråga: finns det några sidor som har info/historia om Spanska, Portugisiska, Belgiska, Tyska, Holländska, Danska, Norska respektive Finska Disney-utgåvor?