Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Stefan Ljungqvist (1948-2023)

Startat av Zach66, 8 juni 2023 kl. 15:20:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zach66

Skådespelaren och operasångaren Stefan Ljungqvist är död. Det uppger hans familj för P4 Göteborg.
Ljungqvist, född i Göteborg 1948, medverkade i operor, revyer, farser och musikaler. Han gjorde också röster till flera Disney-karaktärer, däribland John Ratcliffe i "Pocahontas". Mest känd blev han i rollen som den godhjärtade polisen Evald Larsson i deckarserien "Polisen i Strömstad" som visades i SVT under 1980- och 1990-talen. Han medverkade även i flera av Hagge Geigerts revyer på Lisebergsteatern i Göteborg.
Stefan Ljungqvist gick bort 7 juni, 74 år gammal.
Vad vore livet utan film?

Disneyfantasten


Grimner

Svensk dubbning har mist en av sina mäktigaste röster, som vi gärna hade hört tusen gånger mer.
Han kunde skrämma slag på oss som den fasansfulle domare Claude Frollo i Ringaren i Notre Dame, lika väl som han väckte skratt och sympati som den excentriske Dr. Jumba Jookiba i Lilo & Stitch, och kanske någonting mitt emellan som den komiske skurken guvernör John Ratcliffe i Pocahontas. Eller kanske kommer vi bäst att minnas honom för alla de sånger som gavs liv av hans enastående basröst.
Och så tystnar ännu en av min barndoms ikoniska röster, för evigt. Vila i frid. :'(
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Erika

Riktigt tråkigt att både höra och läsa. :(

Vila i frid.  :'(

Daniel Hofverberg

Oj, det var mycket sorgligt att höra - han var en mycket talangfull skådespelare... :'(
(Som operasångare har jag dock inte sett/hört honom, då operor ytterst sällan kommer till Skellefteå)

moviefan

Såg på Ringaren i Notredame idag, detta var en tråkig nyhet. Stefan var fantastisk som Frollo, och sjöng låtarna helt underbart.  :-\

Disneyfantasten

Två riktigt ikoniska skurkar har han givit röst till: Ratcliffe och Frollo. (värt att nämna att han också provspelade för en annan ikonisk skurk, nämligen Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus, innan den rollen gick till Hans Josefsson)

Jumba var visserligen en galen vetenskapsman till en början, men han blir ju snäll sen.

Mr Harcourt i Atlantis kommer jag inte ihåg vad han ska föreställa, men liksom Jumba och Ratcliffe gjordes han av David Odgen Stiers.

Utöver det var han även Herr Gorg och Skräphögen i Fragglarna, Krokodilen i musiksagan Lejonkungen Den Klaraste Stjärnan och Ubåtskaptenen i den svenska serien Skrotnisse och Hans Vänner.

Lillefot

Det var mycket trist att få vetskap om. Hand insatser som både Ratcliffe och Frollo var bland höjdpunkterna i dubbningarna av Pocahontas respektive Ringaren i Notre Dame.

Vi får hoppas att han får en fin begravning.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 juni 2023 kl. 17:31:01Det var mycket trist att få vetskap om. Hand insatser som både Ratcliffe och Frollo var bland höjdpunkterna i dubbningarna av Pocahontas respektive Ringaren i Notre Dame.

Vi får hoppas att han får en fin begravning.

Håller med om vartenda ord.

Nu är ju Hans Josefssons prestation som Råttigan enastående, men jag kan ändå inte utesluta att Stefan Ljungqvist hade gjort en ypperligt bra tolkning också.

Skokaka

Åh nej! Inte Stefan Ljungqvist! :'(

Sveriges motsvarighet till David Ogden Stiers har, precis som honom, gått bort... Trodde först att både av dom gick bort då de delade röster med många figurer. Han var riktigt bra på att vara David Ogden Stiers. Han kan både vara en hotfull skurk och en mer komisk karaktär som är lite skurk till att börja med, tills han reformerades. Inte trevligt alls att han har gått bort...

Vila i frid Stefan Ljungqvist, och hälsa David Ogden Stiers till oss. :'(

TonyTonka

Vila i frid Jumba. :'(

Han var också grym som Frollo.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Såg precis att legendaren och tillika skådespelaren Stefan Ljungqvist gick bort nu i onsdags.
Vi känner främst igen honom som Claude Frollo i Ringaren i Notre Dame och året innan det spelade han en annan Disneyskurk som den onde Guvernören Ratcliffe i Pocahontas som vill plundra amerika.
Han har även gjort rösten till Jumbaa Jookiba i Lilo & Stitch
Så nu återstår det att se vem som kommer spela Jumbaa i den den nya liveaction versionen. 
Stefan var nog inte påtänkt att reprisera sin roll men ändå. 
Vila i frid!  :'( :(

Anders M Olsson

Ja, det har redan meddelats i den här tråden:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=160577

Kan vi be Daniel eller Erika att foga samman trådarna?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juni 2023 kl. 12:29:44Ja, det har redan meddelats i den här tråden:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=160577

Kan vi be Daniel eller Erika att foga samman trådarna?
Sagt och gjort. :)

Den förra tråden kanske en del har missat, i och med att den låg på "fel" tavla - i enlighet med tidigare praxis väljer vi tavlan "Dubbningar och röster" för skådespelare som medverkat i minst en dubbning genom åren.

Disneyfantasten

Dessutom så borde det egentligen stå "Stefan Ljungqvist (1948-2023)"