Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Arthur

Startat av Henrik Karlsson, 11 augusti 2019 kl. 07:56:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 10:24:27Tog det som exempel, då det är många som har sina söner eller döttrar i samma bransch. Eller till och med bröder eller systrar, om en blir exempel skådespelare så blir oftast alla det från just den familjen. Och från start har dom varken erfarenhet eller någon utbildning, men med hjälp av föräldrarna så lyckas dom komma in först som skådespelare och sedan som dubbare.

Och i vissa fall behöver man enbart bli kändis för att få bli dubbare, för hörde att i filmen Savannens hjältar från 2010 så var det en elefant som spelades utav Babben Larsson. Och vad jag vet har hon väl ingen utbildning genom dubbning. Och så många filmer har hon väl inte varit med om. Men är väl inte till vanligheten iallafall.
Om du ska laga din bil tar du den till en mekaniker eller en skådespelare? Till mekanikern såklart. Samma sak gäller för skådespeleri och röstskådespeleri man tar inte in mekanikern för att dubba man tar in skådespelarna.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 11:45:31Om du ska laga din bil tar du den till en mekaniker eller en skådespelare? Till mekanikern såklart. Samma sak gäller för skådespeleri och röstskådespeleri man tar inte in mekanikern för att dubba man tar in skådespelarna.
Det spelar ingen roll varför de blev skådespelare men att de kan skådespela.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 11:45:31Om du ska laga din bil tar du den till en mekaniker eller en skådespelare? Till mekanikern såklart. Samma sak gäller för skådespeleri och röstskådespeleri man tar inte in mekanikern för att dubba man tar in skådespelarna.
Det var ingen bra jämförelse.

Men du kan väl inte ens kalla Babben Larsson för utbildad dubbare bara för att hon var gjort några roller i enstaka filmer?
Då du nämner röstskådespeleri, men hon har en utbildning som skådespelare men har inte knappt sett henne i någon film förutom Lassemaja. Så det är ju inte för utbildningen hon har fått dubbningsrollerna, utan att hon visas i andra program som underhållning.

En mekaniker går en utbildning för att lära sig om bilar, men en dubbare behöver inte ha en utbildning hur man pratar för att dubba.
Även om det kan vara bra med utbildning för att dubba en film, så håller du väl med om att man aldrig skulle låta någon reparera en bil utan utbildning och kunskap, men att dubba händer ju ibland att folk får göra utan någon som helst utbildning.

"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 12:11:26Det var ingen bra jämförelse.

Men du kan väl inte ens kalla Babben Larsson för utbildad dubbare bara för att hon var gjort några roller i enstaka filmer?
Ingen är utbildad dubbare för det är inget man kan utbilda sig till. Folk som dubbar är skådespelare, musikalartister, sångare...

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 11:57:11Det spelar ingen roll varför de blev skådespelare men att de kan skådespela.
Nästan vem som helst kan lära sig att skådespela bara man får öva, så det är ju ingen som föds expert på skådespeleri.

Utan dom som visas mycket, på TV och liknande får ju testa och öva lite och sedan får mer och mer roller.

Så håller med dig att det inte spelar någon roll hur dom blev det utan att dom kan skådespela. Men liksom vi andra får inte chansen då bolagen tar in kända ansikten som kommer att locka tittarna på exempel biografer, det stör mig att det är så. Kanske alltid ha varit, men iallafall mer nu när internet finns.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 12:13:57Ingen är utbildad dubbare för det är inget man kan utbilda sig till. Folk som dubbar är skådespelare, musikalartister, sångare...
Verkligen?

En dubbning kan ju innebära en replik. Och bara för det är man ju ingen sångare eller musikalartist.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 12:17:12Verkligen?

En dubbning kan ju innebära en replik. Och bara för det är man ju ingen sångare eller musikalartist.
Men det finns ingen som bara dubbar en replik för de får betalt per inspelad timme... är det bara en replik så dubbas den av någon som spelar en annan eller som är i studion för en annan dubbning.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 12:22:55Men det finns ingen som bara dubbar en replik för de får betalt per inspelad timme... är det bara en replik så dubbas den av någon som spelar en annan eller som är i studion för en annan dubbning.
Så du menar att personen som dubbar Arthur utan att sjunga, blir en sångare och musikalartist automatiskt?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 12:27:20Så du menar att personen som dubbar Arthur utan att sjunga, blir en sångare och musikalartist automatiskt?
Nej, sätt inte ord i munnen på mig. Jag menar att det oftast är skådespelare, musikalartister och sångare som de anlitar för dubbningar.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 12:30:05Nej, sätt inte ord i munnen på mig. Jag menar att det oftast är skådespelare, musikalartister och sångare som de anlitar för dubbningar.
Då missförstod jag dig. Ja det stämmer att det är så du säger.

MOA

Försök inte spola ner ämnet i avloppet nu

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 27 februari 2024 kl. 12:38:24Försök inte spola ner ämnet i avloppet nu
Jag vet, det blev mycket utanför ämnet om det var det du menade?

Jag har iallafall lagt upp alla avsnitt från Arthur med samtliga säsonger som ni kan hitta här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14468.msg186109#msg186109

Men tyvärr så sista avsnittet av Arthur kunde jag inte få någon länk ifrån.

Mathilda Gustafsson

Jag håller med kanske kan @Daniel Hofverberg eller @Erika flytta inläggen.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 13:53:33Jag håller med kanske kan @Daniel Hofverberg eller @Erika flytta inläggen.
Jag har ju nämnt Arthur i vissa så blir ju lite konstigt om vissa flyttas och andra stannar. Finns ju inget sammanhang i det om man läser inläggen, eller?

Daniel Hofverberg

Ja, det är nog tyvärr svårt att flytta inlägg och få det begripligt då Arthur har tagits upp i en del fall.

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 12:16:35Så håller med dig att det inte spelar någon roll hur dom blev det utan att dom kan skådespela. Men liksom vi andra får inte chansen då bolagen tar in kända ansikten som kommer att locka tittarna på exempel biografer, det stör mig att det är så. Kanske alltid ha varit, men iallafall mer nu när internet finns.
Ja, vid större biofilmer händer det absolut att filmbolagen vill ha med kändisar för att skryta över på filmaffischer. Lite olyckligt, men det är väl till viss del ett nödvändigt ont i dagens läge när konkurrensen blivit så stor så att förekomsten av kändisar kan göra skillnaden mellan om folket går och ser en film eller inte...
(Det är liksom inte längre som för några decennier sedan att det bara visas 1 - 2 dubbade animerade filmer per år på bio, så att nästan alla gick och såg de fåtal filmer som fanns...)