Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 september 2023 kl. 16:24:33Jag vill gnälla på att Roman Polanski fortfrande kune vina en Oscar efter att han våldtog ett barn >:(

Det känns väldigt fel.

Efter något sådan borde man bli utfryskt från Oscars och andra stora filmer priser.

Känns rätt motbjundande >:(

Våldtäkten hände 1977 och han van Oscarn 2003 i faöö ni undrar.
Det där är en väldigt svår fråga, och det går att se på det här på flera sätt. Ur ett rent empatiskt och medmänskligt perspektiv håller jag givetvis med dig. Men jag tycker också att det finns logiska skäl att bortse från personliga egenskaper, och enbart bedöma filmer utifrån sina egna meriter när man beslutar/röstar om nomineringar till priser och dylikt. Det är trots allt det bästa sättet att säkerställa att inte personliga vendettor eller godtyckliga argument kommer emellan nomineringar, utan att vara säker på att det är filmen som avgör.

För börjar man utesluta personer eller filmer från att bli nominerad till Oscar eller andra priser, så blir det genast väldigt svårt att avgöra var gränsen går...? Ska en film kunna vinna (eller bli nominerad till) bästa film om någon inblandad i filmen har gjort något fel? Var ska i så fall gränsen gå för vilka personer som ska anses representera en film? Och ska en regissör kunna vinna bästa regi om den gjort andra snedsteg i livet?

Nu är förstås en våldtäkt betydligt värre än bara "snedsteg", men faktum kvarstår att det blir väldigt svårt att avgöra var gränsen ska gå för vad som är acceptabelt och vad som är tillräckligt illa för att utesluta en film eller regissör från att bli nominerad. Trots allt är ju ingen perfekt och alla har väl gjort något de inte är stolta över, så det riskerar att bli väldigt godtyckligt med enormt svåra gränsdragningar. Hur ska någon kunna avgöra i förväg exakt vilka brott som någon ska kunna ha begått i det förflutna och ändå bli nominerad, och vilka brott som är allvarliga nog för att utesluta nomineringar för all framtid...? Det skulle riskera att bli väldigt godtyckligt, och omöjligt att veta vad som gäller...

Ser man på filmen som sådan tycker jag att The Pianist är en mycket bra film, som förtjänade Oscar för bästa regi och borde även ha vunnit bästa film. Det betyder givetvis inte att jag tycker om Roman Polanski som person, och än mindre att jag rättfärdigar våldtäkter, men faktum kvarstår att han är en väldigt skicklig regissör och manusförfattare som gjort många bra filmer.

(I rättvisans namn ska vi väl tillägga att anklagelsen om våldtäkt mot barn aldrig hann prövas av högsta instans, och han själv har ju nekat till våldtäkten som sådan - men att fly utomlands just innan domen skulle falla och sedan i 45 års tid enbart vistas i länder som saknar utlämningsavtal med USA är liksom inget beteende som skriker "oskyldig" i mina ögon... Efter att ursprungligen ha nekat till allt erkände han ju till sist också sex med minderårig, och det är väl ärligt talat illa nog oavsett om det rent juridiskt var våldtäkt eller inte.)

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2023 kl. 01:18:04Det där är en väldigt svår fråga, och det går att se på det här på flera sätt. Ur ett rent empatiskt och medmänskligt perspektiv håller jag givetvis med dig. Men jag tycker också att det finns logiska skäl att bortse från personliga egenskaper, och enbart bedöma filmer utifrån sina egna meriter när man beslutar/röstar om nomineringar till priser och dylikt. Det är trots allt det bästa sättet att säkerställa att inte personliga vendettor eller godtyckliga argument kommer emellan nomineringar, utan att vara säker på att det är filmen som avgör.

För börjar man utesluta personer eller filmer från att bli nominerad till Oscar eller andra priser, så blir det genast väldigt svårt att avgöra var gränsen går...? Ska en film kunna vinna (eller bli nominerad till) bästa film om någon inblandad i filmen har gjort något fel? Var ska i så fall gränsen gå för vilka personer som ska anses representera en film? Och ska en regissör kunna vinna bästa regi om den gjort andra snedsteg i livet?

Nu är förstås en våldtäkt betydligt värre än bara "snedsteg", men faktum kvarstår att det blir väldigt svårt att avgöra var gränsen ska gå för vad som är acceptabelt och vad som är tillräckligt illa för att utesluta en film eller regissör från att bli nominerad. Trots allt är ju ingen perfekt och alla har väl gjort något de inte är stolta över, så det riskerar att bli väldigt godtyckligt med enormt svåra gränsdragningar. Hur ska någon kunna avgöra i förväg exakt vilka brott som någon ska kunna ha begått i det förflutna och ändå bli nominerad, och vilka brott som är allvarliga nog för att utesluta nomineringar för all framtid...? Det skulle riskera att bli väldigt godtyckligt, och omöjligt att veta vad som gäller...

Ser man på filmen som sådan tycker jag att The Pianist är en mycket bra film, som förtjänade Oscar för bästa regi och borde även ha vunnit bästa film. Det betyder givetvis inte att jag tycker om Roman Polanski som person, och än mindre att jag rättfärdigar våldtäkter, men faktum kvarstår att han är en väldigt skicklig regissör och manusförfattare som gjort många bra filmer.

(I rättvisans namn ska vi väl tillägga att anklagelsen om våldtäkt mot barn aldrig hann prövas av högsta instans, och han själv har ju nekat till våldtäkten som sådan - men att fly utomlands just innan domen skulle falla och sedan i 45 års tid enbart vistas i länder som saknar utlämningsavtal med USA är liksom inget beteende som skriker "oskyldig" i mina ögon... Efter att ursprungligen ha nekat till allt erkände han ju till sist också sex med minderårig, och det är väl ärligt talat illa nog oavsett om det rent juridiskt var våldtäkt eller inte.)
Ärligt talat instämmer jag med gstone angående Polanski, men där har du även en del poänger i ditt inlägg... :(

Om du har sett ett avsnitt av Simpsons (från säsong 22) där hade ju dragit ett skämt om regissören när Homer berömmer Bart om hans filmkonst och kallade honom "lille Roman Polanski" men när Marge viskade Homer i örat om vad regissören faktiskt har gjort så ropar Homer: "He what? YOU MONSTER!" och börjar strypa Bart.

Hilarious Homer Simpson!  ;D

gstone

Jag vill gnälla på Netflix 

DreamWorks Dragons har inga svenska credits ❗️😫😩☹️
No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Citat från: gstone skrivet  6 september 2023 kl. 15:30:49Jag vill gnälla på Netflix

DreamWorks Dragons har inga svenska credits ❗️😫😩☹️
Vi får hoppas jag har bättre tur med dvd utgåvorna ;)
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2023 kl. 01:18:04Det där är en väldigt svår fråga, och det går att se på det här på flera sätt. Ur ett rent empatiskt och medmänskligt perspektiv håller jag givetvis med dig. Men jag tycker också att det finns logiska skäl att bortse från personliga egenskaper, och enbart bedöma filmer utifrån sina egna meriter när man beslutar/röstar om nomineringar till priser och dylikt. Det är trots allt det bästa sättet att säkerställa att inte personliga vendettor eller godtyckliga argument kommer emellan nomineringar, utan att vara säker på att det är filmen som avgör.

Jag menar filmen kan få Oscarsnomineringar men inte just han personligen( som regisörer).

Jag ju inget problem att huvudrollensinenhavaren ( Adran Brody) fick en Oscar för filmen ;)
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Jag vill gnälla på att den inte verkar vara Eva Rydberg  som spelar Mrs Tweedy i uppföljaren till fylkten från hönsgråden :(

Så vidae det inte är temporäre trailer röst.
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

Mathilda Gustafsson

Jag har en brorsdotter som började gymnasiet i år och häromdagen bad hon mig att hjälpa henne med matteläxan. Hon sa att hon ville ha hjälp med uttryck men när jag kollade hennes matteläxan såg jag inga uttrycksuppgifter.

Det jag såg var detta
5❤️ - 6⭐️ - 3⭐️ + 2❤️ + 5 =

Vad är detta för dumheter? Hur kan detta ses som acceptabel gymnasiematematik? 

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 15 september 2023 kl. 20:01:42Jag har en brorsdotter som började gymnasiet i år och häromdagen bad hon mig att hjälpa henne med matteläxan. Hon sa att hon ville ha hjälp med uttryck men när jag kollade hennes matteläxan såg jag inga uttrycksuppgifter.

Det jag såg var detta

Så hon e bara 10 år yngre än dig?De där låter väldigt könstigt & nästan som feltryck

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 15 september 2023 kl. 20:14:47Så hon e bara 10 år yngre än dig?De där låter väldigt könstigt & nästan som feltryck
Feltryck? Nej mer Oops från mina föräldrar om du fattar vad jag menar

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 15 september 2023 kl. 20:01:42Jag har en brorsdotter som började gymnasiet i år och häromdagen bad hon mig att hjälpa henne med matteläxan. Hon sa att hon ville ha hjälp med uttryck men när jag kollade hennes matteläxan såg jag inga uttrycksuppgifter.

Det jag såg var detta

Varför är det där inte uttryck enligt dig?

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 15 september 2023 kl. 20:26:52Varför är det där inte uttryck enligt dig?
Ser det där ut som uttryck för dig då? Vem som helst ser väl att det där inte är matematik

Steffan Rudvall

Det jag såg var detta

Det är visserligen inte det traditionella sättet att lära ut uttryck men det funkar för vissa elever som kan ha svårt att förstå X och Y och andra bokstäver i matematiken.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 september 2023 kl. 21:04:45Det är visserligen inte det traditionella sättet att lära ut uttryck men det funkar för vissa elever som kan ha svårt att förstå X och Y och andra bokstäver i matematiken.
Du är musiklärare inte mattelärare ;)

gstone

That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!