Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 15 juli 2022 kl. 23:43:55Jag håller med dig. Å andra sidan så var Leos sångröst som sagt inte den bästa, och att rösten byts för några minuter står jag hellre ut med än +60 minuter med målbrotts-Lillefot från 4:an.  :-\
1 år senare men har Lillefot ljudklipp på de malplacerade målbrottet?

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 23 augusti 2023 kl. 11:27:511 år senare men har Lillefot ljudklipp på de malplacerade målbrottet?
Det har jag inte ens tänkt på att fixa.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 23 augusti 2023 kl. 12:16:25Det har jag inte ens tänkt på att fixa.
För att han e så malplacerad?Tänker int tvinga dig & fixa nåt som du int ens klarar av & lyssna på

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 23 augusti 2023 kl. 13:07:34För att han e så malplacerad?Tänker int tvinga dig & fixa nåt som du int ens klarar av & lyssna på
Nja, det är snarare att jag inte är så intresserad av att fixa ljudklipp på ett tag, efter hur länge det tog att klippa ihop de för Tom och Jerry: Kalle och Chokladfabriken. Själva skådisen kan jag lyssna på även om jag föredrar Leo Hallerstam och de andra på långa vägar.
Om jag är en Apatosaurs.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 23 augusti 2023 kl. 13:32:22Nja, det är snarare att jag inte är så intresserad av att fixa ljudklipp på ett tag, efter hur länge det tog att klippa ihop de för Tom och Jerry: Kalle och Chokladfabriken. Själva skådisen kan jag lyssna på även om jag föredrar Leo Hallerstam och de andra på långa vägar.
Jag kommer inte fixa ljudklipp på dom andra i VHS dubben av Super Mario Bros Super Show,jag orkar int lyssna på dom

Lillefot

Några fler efter att äntligen ha sett Bamse och Vulkanön:

* Rolf Lassgård som Bamse: Rösten är i mina ögon alldeles för mörk för att kunna passa in på Bamse, jämfört med Peter Habers insats.

* Johan Glans som Lille Skutt: En mindre överdrift, då Johan faktiskt var rätt så lik Morgan Alling i både röstläge och ton... men den skånska dialekten känns malplacerad på karaktären och bidrar inte med något till upplevelsen.

Det enda röstbytet i filmen som jag kände mig nöjd med var Johan Ulveson som Skalman, som lyckades med att behålla röstkaraktären. Han är dock fortfarande inte i samma klass som gamle gode Steve Kratz, och jag förstår verkligen inte varför ensemblen ens byttes ut till att börja med.

EDIT: Nu så här är det nog mer rätt att påstå att Johan gör en egen tolkning av Skalman, men jag tycker fortfarande att han lyckas fånga det väsentliga i figuren. Därmed är min åsikt om att han är det enda röstbytet som fungerar gott nog, kvar på samma ståndpunkt.
Om jag är en Apatosaurs.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 24 september 2023 kl. 12:34:11Några fler efter att äntligen ha sett Bamse och Vulkanön:

* Rolf Lassgård som Bamse: Rösten är i mina ögon alldeles för mörk för att kunna passa in på Bamse, jämfört med Peter Habers insats.

* Johan Glans som Lille Skutt: En mindre överdrift, då Johan faktiskt var rätt så lik Morgan Alling i både röstläge och ton... men den skånska dialekten känns malplacerad på karaktären och bidrar inte med något till upplevelsen.

Det enda röstbytet i filmen som jag kände mig nöjd med var Johan Ulveson som Skalman, som lyckades med att behålla röstkaraktären. Han är dock fortfarande inte i samma klass som gamle gode Steve Kratz, och jag förstår verkligen inte varför ensemblen ens byttes ut till att börja med.
Ja varför blev dom förra skådespelarna utbytta?Medverkar int Carl Bildt här?

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 24 september 2023 kl. 12:34:11Några fler efter att äntligen ha sett Bamse och Vulkanön:

Trist :(
Dom skulle haft kvar Morgan Alling som Lille Skutt enligt mig.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 24 september 2023 kl. 12:50:12Ja varför blev dom förra skådespelarna utbytta?Medverkar int Carl Bildt här?
Nej, men däremot ska han göra det i filmen som kommer härnäst, Bamse och världens minsta äventyr.

Citat från: gstone skrivet 24 september 2023 kl. 12:58:38Trist :(
Dom skulle haft kvar Morgan Alling som Lille Skutt enligt mig.
Det håller jag fullständigt med dig om. Han lyckades så bra med att få fram rädslan och osäkerheten som Lille Skutt ständigt bär på.
Om jag är en Apatosaurs.

Disneyfantasten

EDIT: Nu så här är det nog mer rätt att påstå att Johan gör en egen tolkning av Skalman, men jag tycker fortfarande att han lyckas fånga det väsentliga i figuren. Därmed är min åsikt om att han är det enda röstbytet som fungerar gott nog, kvar på samma ståndpunkt.
Okej, då har även jag sett den i bitar på SVT Barn under söndagarna och här är vad jag tycker;

Jag skulle nog säga tvärtom, personligen tycker jag inte att någon av de tre huvudrollernas röstbyten är särskilt bra, däremot kan jag tycka att alla tre fungerade bättre än i trailern samt bättre än jag hade väntat mig, även om jag fortfarande anser att Johan Ulveson är svagast av dessa tre även om han fungerade något bättre som Skalman än hos Mike Wazowski, har ingenting alls emot honom, men hans röst är distinkt och svår att ta miste på och när han förställer rösten så förställer han den bara lite så att han låter nästan likadant på alla roller han gör även om hans övriga röst-roller frånsett Skalman och Mike Wazowski är riktigt väl-castade... (vilket är synd då hans prestation som Skrik & Panik bevisar att han kan förställa rösten på ett bra sätt)

PS: Hur tyckte du förresten med övriga karaktärers röstbyten? DS

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2023 kl. 10:35:20PS: Hur tyckte du förresten med övriga karaktärers röstbyten? DS
De tänkte jag inte så mycket på, främst för att det är de tre huvudkaraktärernas röstbyten som märks tydligast. Men jag skulle påstå att resterande röster var som sämst ändå helt dugliga.

Spoiler
Det var också intressant att de bestämde sig för att Katten Janson skulle prata med dialekt, det var oförväntat.
[close]
Om jag är en Apatosaurs.

srednA

Citat från: MOA skrivet 30 augusti 2020 kl. 19:51:42Vilka e dom värsta VA valen i svensk dubbningshistoria?
Ett skräckexempel e Nina Gunke som Krang
Hon var inte speciellt lyckad som April heller enligt mig. Det märks tydligt att hon inte var van vid att dubba. Det lät som att hon lät replikerna rakt av utan att ge någon som helst känsla, och dessutom lät hon för gammal för den rollen. Hon i den rollen och Annelie Berg i Media Dubbs version, som låter betydligt mer lik originalet och har mycket mer inlevelse, är verkligen som natt och dag.

srednA

Men även Media Dubbs version av Turtles har ju sina brister. Jag tycker inte att Staffan Hallerstam var någon vidare som Rafael i seriens tredje säsong. Figuren är ju känd för att vara väldigt kaxig och sarkastisk, men Hallerstam fick honom att låta alldeles för (om man får säga det) mesig.

MOA

Citat från: srednA skrivet 25 september 2023 kl. 14:51:12Hon var inte speciellt lyckad som April heller enligt mig. Det märks tydligt att hon inte var van vid att dubba. Det lät som att hon lät replikerna rakt av utan att ge någon som helst känsla, och dessutom lät hon för gammal för den rollen. Hon i den rollen och Annelie Berg i Media Dubbs version, som låter betydligt mer lik originalet och har mycket mer inlevelse, är verkligen som natt och dag.
Tack för att du citerade mitt första inlägg