Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2023 kl. 23:36:43Var snäll nu, hon har det svårt just nu med sin alzheimer alltså demens.

Dessutom är det inte hennes fel, utan det har mer att göra med budget och tidskrav.

För min del är det mest Krang i Turtles, hon var visserligen inte någon höjdare i hennes andra roller i samma serie, men just Krang är det mest fruktansvärda i hela dubbningen, visst det FINNS vissa bra saker i dubbningen, som vissa röster, men översättningen är där den verkligen fallerar totalt, tänker mest på att Shredder har döpts till Strimlaren.

Nina var dock bra i till exempel Bilar och Djungeldjuret Hugo.
Precis, det kan inte skådespelarna lastas för det är inte deras fel.
De va de bästa jag kunde skriva för & undvika personangrepp. Visst har jag aldrig gillat Nina men jag ville aldrig att hon skulle få alzheimers

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 28 december 2023 kl. 23:46:00De va de bästa jag kunde skriva för & undvika personangrepp. Visst har jag aldrig gillat Nina men jag ville aldrig att hon skulle få alzheimers
Så hyggligt iallafall att du ansträngde dig.

Ja, sorgligt nog verkar det vara slutdubbat för hennes del vid det här laget...

gstone

Citat från: MOA skrivet 28 december 2023 kl. 23:31:34Va bra att nån skrev här. Blir fruktansvärt irriterad på att Nina Gunke låter så inlevelselös i alla roller hon spelar! BLIR SNART GALEN!!!
Jag gillae Nina I Andra dubb roller   :D👍
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: jimstrom skrivet 20 juli 2022 kl. 18:54:56Peter Dalle som Julius Caesar, den rösten passar inte alls, särskilt inte efter Mattias Henrikssons suveräna rösttolkning. Dalles röst är inte det minsa intimiderande.
Såg inte detta inlägg förräns idag, men jag håller med dig, Peter Dalle som Julius Caesar är den klart svagaste castingen i hela filmen, jag är säker på att Åke Lindström alternativt Per Sandborgh hade passat mycket bättre i just denna roll.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2023 kl. 19:21:48Björn Andrésen som Ior i Det Var En Gång En Filmstudio, inget fel alls på skådespelaren, men hans insats känns mer som en fandub-version av karaktären.

I samma film var inte heller Leif André som Herr Padda och Ole Ornered som Maui speciellt lyckade i sina roller trots att båda är duktiga skådespelare, så jag hade bytt plats på karaktärernas röster här, Kaas röst var heller inte helt lyckad.
Muais nya dialog i Disney on Ice var tyvär även den av Ole Ornered lätt det som ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

DingoPictures2005

Tänker skriva några jag tycker är mindre bra.
Har inget emot personerna men tycker dessa insatser är mindre bra och förklarar varför.

Sissel Kyrkjebø som Ariel.
En fantastisk sångerska och röstskådespelerska MEN hennes Svenska låter väldigt konstig att lyssna på, hon har en Norsk brytning och det förstör inlevelsen i filmen. Hennes insats som Ariel i den Norska dubben var fantastisk men hon gjorde inte rösten särskilt bra i den Svenska versionen, då den Norska brytningen tyvärr förstör magin.

Alice Babs som Askungen.
Väldigt opassande röst till karaktären och ett prakt exempel på varför "Kändisar" inte gör en film bättre på något sätt överhuvudtaget. Insatsen är helt ok det är mer att hon låter alldeles för gammal för karaktären.

Papa Dee som Mushu
Väldigt dåligt val, troligtvis bara castade i rollen för att han är "Känd", här tycker jag Anders Öjebo som gjorde Mushu i trailern var betydligt bättre i rollen.
Papa Dee lyckas inte vara rolig och han kan inte hålla Eddie Murphys tempo på ett bra och roligt sätt.
Eddie Murphy är svår att dubba på ett roligt sätt men tror karaktären hade blivit roligare på Svenska om Öjebo gjort honom i filmen också, då Anders lyckades få karaktären rolig i trailern.

Mikael Samuelsson som Jafar.
Mindre lyckad, Mikael Samuelsson har inte samma energi och ilska som Jonhatan Freeman lyckades förmedla i originalversionen utan låter väldigt "Chill" i jämförelse och han ger inte Jafar samma onda karaktär som Jonhatan Freeman lyckades förmedla, hör tycker jag personligen Bo Maniette som gjorde Jafar i Jafars Återkomst lyckades bättre.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Tänker skriva några jag tycker är mindre bra.
Har inget emot personerna men tycker dessa insatser är mindre bra och förklarar varför.

En fantastisk sångerska och röstskådespelerska MEN hennes Svenska låter väldigt konstig att lyssna på, hon har en Norsk brytning och det förstör inlevelsen i filmen. Hennes insats som Ariel i den Norska dubben var fantastisk men hon gjorde inte rösten särskilt bra i den Svenska versionen, då den Norska brytningen tyvärr förstör magin.

Alice Babs som Askungen.
Väldigt opassande röst till karaktären och ett prakt exempel på varför "Kändisar" inte gör en film bättre på något sätt överhuvudtaget. Insatsen är helt ok det är mer att hon låter alldeles för gammal för karaktären.

Papa Dee som Mushu
Väldigt dåligt val, troligtvis bara castade i rollen för att han är "Känd", här tycker jag Anders Öjebo som gjorde Mushu i trailern var betydligt bättre i rollen.
Papa Dee lyckas inte vara rolig och han kan inte hålla Eddie Murphys tempo på ett bra och roligt sätt.
Eddie Murphy är svår att dubba på ett roligt sätt men tror karaktären hade blivit roligare på Svenska om Öjebo gjort honom i filmen också, då Anders lyckades få karaktären rolig i trailern.

Mikael Samuelsson som Jafar.
Mindre lyckad, Mikael Samuelsson har inte samma energi och ilska som Jonhatan Freeman lyckades förmedla i originalversionen utan låter väldigt "Chill" i jämförelse och han ger inte Jafar samma onda karaktär som Jonhatan Freeman lyckades förmedla, hör tycker jag personligen Bo Maniette som gjorde Jafar i Jafars Återkomst lyckades bättre.
Håller inte med om en enda.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 06:50:48Håller inte med om en enda.
Samma här, kända personer kan absolut passa som röstskådespelare också så länge som rösten passar karaktären, vilket jag tycker är fallet med samtliga dessa som hen tog upp i sitt inlägg.

Framförallt undrar jag hur man kan ogilla Daniel "Papa Dee" Wahlgren i rollen som Mushu, han är helt outstanding i den rollen.

I allmänhet är alla de du nämner väldigt dåliga exempel att ta upp, ett betydligt bättre exempel i mina ögon/öron är Stellan Skarsgård som Scooby-Doo, han är för all del superduktig, men som Scooby-Doo passade han verkligen inte, han pratade lätt förställt med sin vanliga röst, både Steve Kratz och Stefan Frelander slår honom med hästlängder.

(jag får känslan av att du är emot varenda gång en kändis dubbar, varesig de passar för rollerna eller inte...)

Du har såklart rätt till dina åsikter, jag säger inte annat heller, jag bara kontrar vad du säger.

Jag tycker Sissel var bra som Ariel, även om jag i motsats till de allra flesta är ännu mer förtjust i Johanna Ljungbergs, Myrra Malmbergs och Lizette Pålssons insatser.

(Monica Forsberg tycker jag däremot inte passade särskilt bra som Ariel)

Jag tycker Mikael Samuelsson var väldigt bra som Jafar, även om jag i motsats till de allra flesta är ännu mer förtjust i Bo Maniettes prestation.

Alice Babs tycker jag var bra som Askungen, visst 43 är kanske i äldsta laget åldersmässigt, men rösten tycker jag passade bra även om hon lät något äldre än Ilene Woods, jag tycker Lizette Pålsson är bäst i den rollen.

(den enda som spelar Askungen som jag inte gillar är Margaretha Bohman som gjorde rollen i en LP-skiva, hon passade verkligen inte i den rollen, för er som vill höra hur hon låter i rollen:
https://www.youtube.com/watch?v=w_tVe5ykhbo )

Daniel "Papa Dee" Wahlgren tycker jag är outstanding som Mushu, och har ärligt talat svårt att föreställa mig att någon annan skulle kunna klå honom.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Tänker skriva några jag tycker är mindre bra.

Kanske beror det här på var man bor i landet, men själv kan jag inte höra någon brytning alls när hon pratar; och bara en mycket svag norsk dialekt när hon sjunger. Absolut ingen dealbreaker för min del, men kanske beror det här på regionala och dialektala uppfattningar...?

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Alice Babs som Askungen.
Alldeles för gammal är väl ändå att överdriva rejält...? Lite för gammal, skulle jag vilja säga - men har man inte hört originalrösten, vilket många i Sverige sannolikt inte har, så är det inget större problem.

Och att påstå att kändisar inte gör en film bättre är väl ändå att generalisera extremt mycket - det beror väl ändå på vilka kändisar och var...? Man kan inte dra alla kändisar över en och samma kam.

Alla får förstås tycka vad de vill, men nog är det extremt överdrivet att påstå att något av dessa exempel skulle vara de "värsta" skådespelarvalen...

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 06:50:48Håller inte med om en enda.
Inte jag heller förutom det om Bo Maniette som jag faktiskt tycker är den bästa svenska Jafar-röaten.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 februari 2024 kl. 09:23:53Inte jag heller förutom det om Bo Maniette som jag faktiskt tycker är den bästa svenska Jafar-röaten.
Liksom Myrra Malmberg som Ariel tätt följd av Lizette Pålsson och Johanna Ljungberg.

Samt Lizette Pålsson som Askungen.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2024 kl. 09:23:31Och att påstå att kändisar inte gör en film bättre är väl ändå att generalisera extremt mycket - det beror väl ändå på vilka kändisar och var...? Man kan inte dra alla kändisar över en och samma kam.

Alla får förstås tycka vad de vill, men nog är det extremt överdrivet att påstå att något av dessa exempel skulle vara de "värsta" skådespelarvalen...
Håller med om vartenda ord i detta citat.

MB

Filmernas orginalröster är ju också kändisar ju inget fel med det

DingoPictures2005

Citat från: MB skrivet 16 februari 2024 kl. 11:26:02Filmernas orginalröster är ju också kändisar ju inget fel med det
Yes Eddie Murphy är "känd" men han gör en fantastisk röst till Mushu i originalversionen av Mulan och tänker motivera varför.

Eddie Murphys röstinsats är bra då Eddie Murphy har en rolig röst och då han har ett härligt komiskt sätt att skådespela på som är svårt att att slå, personligen tycker jag inte Papa Dee lyckades vara lika rolig som Eddie Murphy i den Svenska dubben. Yes kanske överdrivet att skriva det som "Värsta" men tycker inte insatsen var rolig att lyssna på, om man jämför med Eddie Murphy.

Dom andra omnämnda rollerna hade inte särskilt "kända" namn som originalröster dock.

Mikael Samuelsson känns som ett uhh konstigt cast val, han hade aldrig gjort någon dubbning innan och det är svårt att göra Jonhatan Freemans fantastiska Jafar insats rättvisa. Detta lyckades Bo Maniette göra i uppföljaren men enligt mig så hade det varit bäst om Maniette gjort rösten i den första Aladdin också då han gjorde rösten bättre.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 17:27:41Yes Eddie Murphy är "känd" men han gör en fantastisk röst till Mushu i originalversionen av Mulan och tänker motivera varför.

Eddie Murphys röstinsats är bra då Eddie Murphy har en rolig röst och då han har ett härligt komiskt sätt att skådespela på som är svårt att att slå, personligen tycker jag inte Papa Dee lyckades vara lika rolig som Eddie Murphy i den Svenska dubben. Yes kanske överdrivet att skriva det som "Värsta" men tycker inte insatsen var rolig att lyssna på, om man jämför med Eddie Murphy.

Dom andra omnämnda rollerna hade inte särskilt "kända" namn som originalröster dock.

Mikael Samuelsson känns som ett uhh konstigt cast val, han hade aldrig gjort någon dubbning innan och det är svårt att göra Jonhatan Freemans fantastiska Jafar insats rättvisa. Detta lyckades Bo Maniette göra i uppföljaren men enligt mig så hade det varit bäst om Maniette gjort rösten i den första Aladdin också då han gjorde rösten bättre.
Det hade nog varit svårt eftersom Bo Maniette nästan bara dubbat hos KM Studio och första filmen dubbades av FilmMixarna och han är heller inget "affischnamn".

(visserligen var han Kapten Krok i omdubbningen av Peter Pan från 1992, men där är iallafall hela dubbningen utförd av KM Studio)

Vem hade du då velat höra som Ariel? (Gunilla Backman kanske, hon dubbade Tummelisa i Don Bluth's film som också gjordes av Jodi Benson i original)

Du hade föreslagit Marie Liljedahl som Askungen i detta inlägg;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14321.msg182923#msg182923

Du sa att hon var 17 när omdubbningen gjordes, men det tycker jag är på tok för lite då Askungen är 19, jag har ingen koll på vem hon är eller hur hon låter, han man få höra ett ljudklipp på hur hon lät 1967?

Visst, man behöver inte vara "erfaren" dubbare för att dubba, men åtminstone på bio eller på stora långfilmer så brukar man ändå ha en hyfsat bra budget och det tar lite längre tid om man jämför med TV-serier.