Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Saker ni tycker är konstiga i en viss dubbning

Startat av Mathilda Gustafsson, 25 november 2020 kl. 22:03:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  6 september 2023 kl. 16:51:18Det görs han även i avsnittet Shovel, Shovel, Toil and Trouble av alla förutom Nasse.

Lite fundersamt hur det hände, det översatta manuset borde trots allt ha varit konsekvent med karaktärsnamnen, kan man tycka.
Men det kan ju vara så att Jörgen Lantz inspelad i efterhand eller kanske först i och med att han inte kunde komma till studion när som helst då han ju inte bor i Karlskoga.

BPS

De avsnitten ni nämner är i alla fall enligt Disneys Plus avsnittlista avsnitt ur samma säsong kanske byttes översättaren till den säsongen.

Skokaka

Och jag som trodde att "Mullvad" var bara ett smeknamn som Tiger gav Sorken... Kan nog ha glömt... ???

Mathilda Gustafsson

Lillefot

Angående Bumbibjörnarna så finns det i avsnittet Zummi Makes it Hot ännu en instans av ett tillfälligt inhopp till en karaktär.

Det är när Gramse försöker laga ett rör och får en massa vatten på sig. Då säger Hubbe "Gramse, hur gick det?", med en röst som inte tillhör Roger Storm. 19:20 är tidskoden för det på Disney+ om ni är nyfikna.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  7 september 2023 kl. 16:26:05Angående Bumbibjörnarna så finns det i avsnittet Zummi Makes it Hot ännu en instans av ett tillfälligt inhopp till en karaktär.

Det är när Gramse försöker laga ett rör och får en massa vatten på sig. Då säger Hubbe "Gramse, hur gick det?", med en röst som inte tillhör Roger Storm. 19:20 är tidskoden för det på Disney+ om ni är nyfikna.
Den tillhör Bertil Engh om jag inte misstar mig.

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 september 2023 kl. 17:40:07Den tillhör Bertil Engh om jag inte misstar mig.
Verkligen? I så fall talade han med ett mycket mer mörkt röstläge än vad han brukar göra.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  7 september 2023 kl. 17:56:57Verkligen? I så fall talade han med ett mycket mer mörkt röstläge än vad han brukar göra.
Det tog mig ett tag att lista ut men när man lyssnar noga så hör man ändå att det är han.

Skokaka

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 september 2023 kl. 15:39:24Stjäla kiss i Bumbibjörnarna
Kanske de talade för fort eller otydligt och menade egentligen "godis" för att säga kiss gör ingen skillnad... Såklart missförstånd skulle hände på grund av detta...

Dubintrested

När vi talar om Disney så är det konstigt att Ville i Luftens hjältar har tre röster

Steffan Rudvall

Citat från: Dubintrested skrivet  7 september 2023 kl. 22:41:11När vi talar om Disney så är det konstigt att Ville i Luftens hjältar har tre röster
Dock är det ju Jimmy Björndahl som är den primära rösten och de andra gör honom bara i enstacka avsnitt. Ulf Bergstrand i 6 stycken avsnitt dubbade för VHS och Kalle Lundberg bara i två tilläggsdubbade avsnitt.

A

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 september 2023 kl. 22:45:38Dock är det ju Jimmy Björndahl som är den primära rösten och de andra gör honom bara i enstacka avsnitt. Ulf Bergstrand i 6 stycken avsnitt dubbade för VHS och Kalle Lundberg bara i två tilläggsdubbade avsnitt.
I vilka exakta avsnitt är det Ulf?

gstone

En viss replik i Kögänget är annorlunda översatta i trailern( som är dubbade) än den är i själva filmen  ???

No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

gstone

I Elena från Avalor.

Första gången hövding Zephyr är med spelas han av Ole  Ornered.

Men när han åter kommer i ett annat avsnitt låter det glädjande nog som det Johan Hedenberg som spelar honom  ;D👍

Det tycker haft lite konstigt.
No act of charity goes unresented
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!