Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 augusti 2023 kl. 15:47:05Erika, menar inte att skriva nånting fel, men det är inte bara Ovanliga Dubbningar som arbetar hårt med att fixa till ljudet och bildkällorna, utan det är också Daniel och alla andra som bidrar till att göra allting tillgängligt för alla på Dubbningshemsidan och alla andra inom Norden som kollar på det som finns på Originaldubb. Ta inte illa upp, Påpekar bara alla andra som ger en hjälpande hand med att bevara och synka dubbningar mot bättre bild källor och förbättra ljudet på dubbningarna. Som det blev skrivet tidigare, ta inte illa upp.
Självfallet, de är också precis lika viktiga.

Zach66

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 augusti 2023 kl. 07:20:21På något sätt ska vi nog kunna lösa det här, så jag ska göra allt som står i min makt så att alla på något sätt ska få tillgång till originaldubbningen av Pinocchio, Peter Pan, Pongo och valptjuvarna och Bambi, plus 1972 års första omdubbning av Dumbo. :)
Lugnande ord från Ovanliga dubbningar. Tack för det. :)

Det är nog som du säger, att det förmodligen ändå är många i forumet som inte kan synka riktigt korrekt, men det är ju en sista utväg med enbart ljudfilerna, om det andra du föreslår inte skulle fungera. Själv skulle jag vara så tacksam enbart för ljudet också, då jag har filmerna i sig i bra kvalitet i annan form (DVD, Blu-Ray osv.) Det är mycket intressant för mig att få höra original-dubbningarna, då jag missat de flesta av dessa, utom en del på bio i barn- och ungdomsåren.

Så skulle du (och alla ni andra också, som kanske har dem) möjlighet att skicka ljudfilerna på något sätt till mig så kan jag "leka" och mixtra lite på egen hand också. Jag har ingen egen tanke eller möjlighet att göra så proffsiga versioner som du (och andra som laddat upp), och kan inte skapa svenska bildversioner, och därmed lär det väl inte vara någon större vits med att ladda upp för min del, men för min egen del (och om någon annan är intresserad, om jag blir nöjd med resultatet) så skulle det vara tillfredställande att äntligen få höra (och ev. se) de gamla dubbningarna. I alla fall tills du eller någon annan kan ladda upp lika fina film-filer som tidigare och de får stanna kvar på nätet utan att raderas av Disneys jurister.

Detta är min egna personliga åsikt och jag begär inte att någon annan ska tycka likadant, instämma eller hålla med mig. :)
PM går också bra (om det är någon som inte vill skylta med att de har ljudfilerna här i forumet).

Tusen tack på förhand, om det skulle gå att fixa.
Vad vore livet utan film?

Disneyfantasten

Jag minns att Jan Koldenius dubbade alla Dannys repliker i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna, innan den rollen sedan gick till Gunnar Uddén, och då undrar jag: finns Jan Koldenius inspelade repliker kvar? Isåfall skulle jag väldigt gärna lyssna på dem.

gstone

Väldigt tråkigt att det blev så här😕
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Det är konstigt det här med copyright på Archive till exempel togs ju vissa Scooby Doo avsnitt ner efter bara några dagar när Daniel laddade upp dem men samma filer har nu fått vara kvar i flera månader på BPS konto.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2023 kl. 15:45:51Det är konstigt det här med copyright på Archive till exempel togs ju vissa Scooby Doo avsnitt ner efter bara några dagar när Daniel laddade upp dem men samma filer har nu fått vara kvar i flera månader på BPS konto.
Det kanske vore bra om alla inte drar uppmärksamhet till den användaren med tanken på att säsongen kan bli borttagen, samma sak med allt annat som är där.

Gustav Jonsson

Är Batman möter Mörkrets Hämnare ovanlig nog? Har någon den som kan lägga upp?

BPS

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 27 augusti 2023 kl. 16:33:26Är Batman möter Mörkrets Hämnare ovanlig nog? Har någon den som kan lägga upp?
Jag tror att jag ska ha köpt den på en bränd Blu-Ray skiva på en second hand butik för några år sedan. Var den är någonstans vet jag dock inte så det kan ta tid att hitta.

Steffan Rudvall

Upptäckte att Pinocchios originaldubbning tydligen finns uppladdad på archive.org sedan igår inte alls i samma kvalitet som @Ovanliga dubbningar men det är ju bättre än ingenting.

https://archive.org/details/pinocchio-originaldubbning-1941

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2023 kl. 17:12:36Upptäckte att Pinocchios originaldubbning tydligen finns uppladdad på archive.org sedan igår inte alls i samma kvalitet som @Ovanliga dubbningar men det är ju bättre än ingenting.

Det var allt en trevlig överraskning. Det känns som att det är någon som läst vad som hände med Josefins konto, och laddade upp den som substitut.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2023 kl. 17:12:36Upptäckte att Pinocchios originaldubbning tydligen finns uppladdad på archive.org sedan igår inte alls i samma kvalitet som @Ovanliga dubbningar men det är ju bättre än ingenting.

Samt Änglahund.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2023 kl. 18:22:25Samt Änglahund.
Ja, dock inte i versionen som Daniel påstår att han sett som barn. Daniel köpte ju en VHS utgåva som man antog hade den bättre versionen och vi får väl se hur det blir med det.

gstone

Jag hoppas någon kan lägga upp Elmos äventyr i Grouchland !

Jag vill höra den svenska dybbningen :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2023 kl. 18:22:25Samt Änglahund.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2023 kl. 18:24:17Ja, dock inte i versionen som Daniel påstår att han sett som barn. Daniel köpte ju en VHS utgåva som man antog hade den bättre versionen och vi får väl se hur det blir med det.
Utifrån en första snabbtitt på laptopen kan jag inte bedöma om versionen av ÄnglahundArchive är i stereo eller mono, men det är faktiskt från den kompletta versionen med hela Hasse Anderssons låt - men tyvärr har personen som lagt upp den kapat videon/sången i förtid - så man hinner höra en vers och en halv refräng som inte finns med på köp-VHS-utgåvan, men sen tar det slut... :(

Då vet vi i alla fall att jag inte inbillat mig om att jag sett en utgåva som barn som innehåller hela sången, även om det var irriterande att personen som lagt upp det här har avbrutit videon 40 sekunder efter att det blir svart efter sluttexterna. Har jag inte räknat fel borde det vara en dryg minut av sången som återstår, som är bortkapat från den här videon.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2023 kl. 13:55:02Utifrån en första snabbtitt på laptopen kan jag inte bedöma om versionen av ÄnglahundArchive är i stereo eller mono, men det är faktiskt från den kompletta versionen med hela Hasse Anderssons låt - men tyvärr har personen som lagt upp den kapat videon/sången i förtid - så man hinner höra en vers och en halv refräng som inte finns med på köp-VHS-utgåvan, men sen tar det slut... :(

Då vet vi i alla fall att jag inte inbillat mig om att jag sett en utgåva som barn som innehåller hela sången, även om det var irriterande att personen som lagt upp det här har avbrutit videon 40 sekunder efter att det blir svart efter sluttexterna. Har jag inte räknat fel borde det vara en dryg minut av sången som återstår, som är bortkapat från den här videon.
Jag har bara kollat igenom lite men på vissa ställen låter det som att det är ett "Hifi" spår som har blivit förvrängt.