Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 18:58:12Vilket är varför jag tycker vi borde skaffa en egen hemsida där vi kan bevara material.
Med störst sannolikhet så kommer nog allt som läggs upp på Archive tas ned.
Det är förmodligen mera riskabelt att driva en egen hemsida med Disneys originaldubbningar än att lägga upp dem på Archive. Det man lägger upp på Archive kan komma att tas ner, och man kan bli av med sitt konto. Men det är i stort sett inte troligt att något allvarligare än så kan hända.

Men om man driver en egen hemsida kan man bli åtalad, få böta, betala stora skadestånd eller t.o.m. hamna i fängelse beroende på hur allvarligt brottet anses vara. Då är man direkt personligt ansvarig.

För att undvika det måste man vara väldigt noga med behörighetskontroll och bara släppa in en väldigt liten och begränsad skara, så att filmbolag, upphovsrättsorganisationer och myndigheter inte kommer åt datat, eller ens kan se att det finns. Men hur användbart skulle det vara?

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 april 2024 kl. 19:40:32Det är förmodligen mera riskabelt att driva en egen hemsida med Disneys originaldubbningar än att lägga upp dem på Archive. Det man lägger upp på Archive kan komma att tas ner, och man kan bli av med sitt konto. Men det är i stort sett inte troligt att något allvarligare än så kan hända.

Men om man driver en egen hemsida kan man bli åtalad, få böta, betala stora skadestånd eller t.o.m. hamna i fängelse beroende på hur allvarligt brottet anses vara. Då är man direkt personligt ansvarig.

För att undvika det måste man vara väldigt noga med behörighetskontroll och bara släppa in en väldigt liten och begränsad skara, så att filmbolag, upphovsrättsorganisationer och myndigheter inte kommer åt datat, eller ens kan se att det finns. Men hur användbart skulle det vara?
Hur ska man bevara originaldubbningar och filmer som film företag vill radera då från exsistens då?

Disney är ju stenhårda och dom tar hänsyn till väldigt lite tyvärr.
Det enda som typ får ligga uppe som dom äger är kortare klipp från filmer, Disney vhs öppningar, Disney reklamer och sådant.

Warner är inte lika hårda men mycket dom äger rättigheterna tar dom också ned, exempelvis så blev en super sliten vhs som någon digitaliserat av Änglahund nedtagen.

Jag ser dessa originaldubbningar som ett viktigt kulturarv som bär bevaras, för folk som vill se dom och framtida generationer.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 19:35:10Respekterar din åsikt.

Pinocchios omdubbning förbättrade en del grejer MEN Jan Modin är fruktansvärd som Benjamin, vilket gör att omdubben är fruktansvärd att se på.
Torsten Winge som Benjamin gör i princip 1/2 filmen och när man byter ut Benjamin Syrsa mot en super dålig röst så förstörs hela nöjet med filmen.
Jan Modin pratar i princip som en vanlig person och han är inte rolig.
Nu tycker jag att Jan Modin varit bra i ganska många roller men Benjamin är han hemsk som.
Negativa med originaldubben är att Inga inte passar Pinocchio och att Benjamin har ett röstbyte MEN detta kompenseras av att jag tycker båda rösterna till Benjamin är bra och i omdubben så är röstbytet betydligt tydligare.

Personligen så skulle jag vilja säga att Jan Modin som Benjamin Syrsa är en av dom sämsta röstinsatserna som någonsin har gjorts inom svensk dubbning!
Iallafall top 10 sämsta, Dom sämre är typ E.H. Brochmann, dom hemska tjej rösterna i Bambi (originaldubb), Louise Ræder som Luna och dom skräck dålig insatserna jag hört.

Vad jag ogillar med Peter Pan är följande.
Billigt oihopslängd och dåligt gjord först och främst ett röstbyte som alltid ger stora minus, Alice faller typ under samma skit som jag förklarat tidigare.
Det där med Jan Modin som Benjamin Syrsa håller jag inte alls med om, tvärtom: tycker hans röst passar perfekt som Benjamin Syrsa.

(däremot var han inte riktigt lika lyckad som Långben där han är konstlad och tillgjord och inte nämnvärt lik Bill Farmer, han låter mer som Bärgarn än som Långben, både Hans Lindgren före honom och Johan Lindqvist efter honom slår honom med hästlängder, även om jag anser att både Ted Åström, Folke Rydberg och i synnerhet Bernt Dahlbäcks insatser är svagare än Jannes)

Jan Modins roligaste roll enligt mig är nog Bärgarn i Bilar, även om jag inte är ett lika stort fan av franschisen, men den är absolut inte dålig för det, underhållningsvärdet är bra även om jag anser att den inte riktigt är lika på topp som de flesta andra Pixar-filmerna, de svenska dubbningar är iallafall fantastiska, speciellt Martin Stenmarck.

Skulle säga att Jan Modins Benjamin Syrsa tar andra plats efter Bärgarn bland hans roller.

(hans insats som Kusken Barker i samma dubbning var dock inte lika lyckad då han låter ljusare än originalrösten)

(förutom Inga Tidblads Pinocchio och E.H. Brochmanns Kalle Anja som jag nämnde förut så skulle jag även säga att mina även är exempelvis Gustavs Levins Kapten Krok & Pumbaa, väljer dock att inte kommentera Björn Andrésens Ior då karaktären bara har en ynka replik)

(men många av de svenska dubbnings-prestationer genom tiderna som jag inte är något fan av är jag nuförtiden ganska tolerabel till)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 april 2024 kl. 20:00:15Det där med Jan Modin som Benjamin Syrsa håller jag inte alls med om, tvärtom: tycker hans röst passar perfekt som Benjamin Syrsa.

(däremot var han inte riktigt lika lyckad som Långben där han är konstlad och tillgjord och inte nämnvärt lik Bill Farmer, han låter mer som Bärgarn än som Långben, både Hans Lindgren före honom och Johan Lindqvist efter honom slår honom med hästlängder, även om jag anser att både Ted Åström, Folke Rydberg och i synnerhet Bernt Dahlbäcks insatser är svagare än Jannes)

Jan Modins roligaste roll enligt mig är nog Bärgarn i Bilar, även om jag inte är ett lika stort fan av franschisen, men den är absolut inte dålig för det, underhållningsvärdet är bra även om jag anser att den inte riktigt är lika på topp som de flesta andra Pixar-filmerna, de svenska dubbningar är iallafall fantastiska, speciellt Martin Stenmarck.

Skulle säga att Jan Modins Benjamin Syrsa tar andra plats efter Bärgarn bland hans roller.

(hans insats som Kusken Barker i samma dubbning var dock inte lika lyckad då han låter ljusare än originalrösten)

(förutom Inga Tidblads Pinocchio och E.H. Brochmanns Kalle Anja som jag nämnde förut så skulle jag även säga att mina även är exempelvis Gustavs Levins Kapten Krok & Pumbaa, väljer dock att inte kommentera Björn Andrésens Ior då karaktären bara har en ynka replik)

(men många av de svenska dubbnings-prestationer genom tiderna som jag inte är något fan av är jag nuförtiden ganska tolerabel till)
Jag är ganska ensam med min åsikt men jag tycker Jan Modin är den bästa som gjort Långben och att det är en av hans bästa roller efter Bärgarn.

Tycker Bilar är väldigt bra dock så är jag VÄLDIGT missnöjd med Bengt Järnblad som Kungen.
Anledningen till detta är att i nästan alla länder så gjorde någon stor racinglegend rösten till Kungen vilket jag tycker är en rolig kändiscameo som Sverige inte hade😭😭😭😭😭.
Originalrösten görs av Richard Petty en Amerikansk racinglegend.
Tyska rösten görs av Niki Lauda och nästan alla länder har gjort en kändis cameo till rollen vilket Sverige inte gjorde.
Jag önskar att Håkan Carlqvist eller någon stor Svensk racinglegend hade gjort rösten till Kungen på Svenska också😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭☹️.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 19:55:42Hur ska man bevara originaldubbningar och filmer som film företag vill radera då från exsistens då?
Jag har inga patentlösningar på det problemet. Så länge Disney äger upphovsrätten till ett verk har de sin fulla rätt att bestämma att det inte får spridas. I så fall måste lagstiftningen ändras, t.ex. om en majoritet av Sveriges befolkning plötsligt bestämmer sig för att rösta på Piratpartiet.

Annars går all upphovsrätt ut förr eller senare, och när det väl inträffar för en film är den allmän egendom som får spridas fullt lagligt utan att Disney eller någon annan har några möjligheter att hindra det. Men beroende på vilken film det gäller kan det dröja 20-30-40-50 år eller mer. Dessutom bör man i så fall inte synka ljudet till någon restaurerad bildkälla av senare datum, eftersom själva restaureringen kan ha längre upphovsrätt än originalverket.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 april 2024 kl. 20:18:51Jag har inga patentlösningar på det problemet. Så länge Disney äger upphovsrätten till ett verk har de sin fulla rätt att bestämma att det inte får spridas. I så fall måste lagstiftningen ändras, t.ex. om en majoritet av Sveriges befolkning plötsligt bestämmer sig för att rösta på Piratpartiet.

Annars går all upphovsrätt ut förr eller senare, och när det väl inträffar för en film är den allmän egendom som får spridas fullt lagligt utan att Disney eller någon annan har några möjligheter att hindra det. Men beroende på vilken film det gäller kan det dröja 20-30-40-50 år eller mer. Dessutom bör man i så fall inte synka ljudet till någon restaurerad bildkälla av senare datum, eftersom själva restaureringen kan ha längre upphovsrätt än originalverket.
Har för mig att saker blir public domain efter 100år?
Vid den tidpunkt lär mycket Disney aldrig släppt på hemmamedia format vara lost.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 20:40:05Har för mig att saker blir public domain efter 100år?
Vid den tidpunkt lär mycket Disney aldrig släppt på hemmamedia format vara lost.
Därför behövs en annan lösning hittas.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 20:40:05Har för mig att saker blir public domain efter 100år?
Reglerna är inte samma i hela världen.

I Sverige, liksom i övriga EU, gäller upphovsrätten under upphovsmannens hela livstid och därefter 70 år till.

För filmer räknas regissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och musikkompositören som upphovsmän. Så när alla fyra är döda gäller upphovsrätten under ytterligare 70 år.

Personligen tycker jag att regeln dels är alldeles för krånglig, dels att tiden är alldeles för generöst tilltagen. Lagstiftningen skulle behöva en grundlig översyn. Tiden borde räknas från den dag ett verk publiceras, inte från upphovsmännens död. De allra flesta inkomsterna från ett kreativt verk kommer under de första åren när verket är nytt, låt oss säga under fem år. Därför borde 25 år räcka mer än väl för alla praktiska behov.

Man kan jämföra med patent som oftast gäller i 20 år, men aldrig mer än 25.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 20:40:30Därför behövs en annan lösning hittas.
Lycka till med att hitta en annan lösning!

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 18:58:12Vilket är varför jag tycker vi borde skaffa en egen hemsida där vi kan bevara material.
Tanken är god i teorin, men i praktiken finns det några stora problem:

För det första, var ska man få tag i ett webbhotell eller serverleverantör, som tillåter sådant material; då de allra flesta webbhotell inte accepterar olagligt material? Även om man hittar något mindre kinkigt webbhotell, så återstår problematiken att man ogärna vill betala med kort; för då kan ju webbhotellet direkt se vem man är även om man registrerat sig under falskt namn - om de skulle bli ålagda av domstol att lämna ut alla uppgifter de har, så ligger ju den som stått för kreditkortet väldigt risigt till. I så fall måste det alltså vara något webbhotell eller serverleverantör där det går att betala med presentkort eller något annat sätt så att de inte har tillgång till ens riktiga namn.

Alternativet är förstås att någon som har en dator till övers själv har en server hemma, men det lär ingen vilja eftersom dennes IP-adress då går väldigt enkelt att spåra.

Nästa problem är att man för att registrera domännamn som regel måste uppge namn och adress, som blir sökbart för vem som helst i Whois-register.

Båda punkterna finns säkert sätt att komma runt, men fråga mig inte hur...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 april 2024 kl. 19:40:32Det är förmodligen mera riskabelt att driva en egen hemsida med Disneys originaldubbningar än att lägga upp dem på Archive. Det man lägger upp på Archive kan komma att tas ner, och man kan bli av med sitt konto. Men det är i stort sett inte troligt att något allvarligare än så kan hända.

Precis, fördelen med Archive och andra externa sajter är just att det är högst osannolikt att något värre händer än att kontot tas bort - risken för åtal är i stort sett noll.
(Även om risken inte är helt obefintlig, så skulle det som regel krävas mer ansträngning än något filmbolag tycker är värt; då det skulle innebära att stämma Archive inför rätta och i domstol begära att de lämnar ut e-postadresser och IP-adresser; för att utifrån den informationen sedan försöka spåra individerna. Högst osannolikt att något filmbolag skulle lägga ner så mycket arbete - advokatarvodena skulle bli skyhöga, då det skulle röra sig om veckors heltidsarbete för en enda video)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 20:40:30Därför behövs en annan lösning hittas.
Det håller jag med om, men lättare sagt än gjort att hitta en annan lösning som är säker såtillvida att ingen riskerar att bli åtalad.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 april 2024 kl. 23:09:49Personligen tycker jag att regeln dels är alldeles för krånglig, dels att tiden är alldeles för generöst tilltagen. Lagstiftningen skulle behöva en grundlig översyn. Tiden borde räknas från den dag ett verk publiceras, inte från upphovsmännens död. De allra flesta inkomsterna från ett kreativt verk kommer under de första åren när verket är nytt, låt oss säga under fem år. Därför borde 25 år räcka mer än väl för alla praktiska behov.

Man kan jämföra med patent som oftast gäller i 20 år, men aldrig mer än 25.
Jag håller fullständigt med. Det är orimligt att upphovsrätt ska gälla så mycket längre än patent, som ju ändå inte är helt olikt.

Plus då som sagt att reglerna är krångliga, när det utgår ifrån upphovsmannens död istället för när verket faktiskt publicerades; som bör vara det relevanta i sammanhanget. Plus då att det vid film blir riktigt besvärligt att ens reda ut när dessa 70 år börjar räknas, då det inte är alltför ovanligt att filmer kan ha 4 - 5 olika manusförfattare...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 april 2024 kl. 20:18:51I så fall måste lagstiftningen ändras, t.ex. om en majoritet av Sveriges befolkning plötsligt bestämmer sig för att rösta på Piratpartiet.
Men högst osannolikt att det skulle ske, när Piratpartiet har fört en väldigt tynande tillvaro under senare år - till den grad att få ens känner till partiet längre, och de får så få röster att ingen valbevakning ens bryr sig om att redovisa dem längre... :(

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 april 2024 kl. 20:00:15Det där med Jan Modin som Benjamin Syrsa håller jag inte alls med om, tvärtom: tycker hans röst passar perfekt som Benjamin Syrsa.

Om jag kan fråga.
Har du någonsin tänkt på att många unga killar i diverse tecknat har vuxna kvinnor som röstskådespelare?
Förstår inte varför du just hängt upp dig på Inga Tidblad, finns betydligt värre, lyssna på typ Masumi Gotō röst till Pinocchio i den Japanska dubben från 1986. Pinocchio låter som en anime tonårstjej i den dubbningen.

Värt att nämna är att Bart, Ash i Pokemons Japanska och Engelska röst, Jimmy Neutron, mfl har kvinnliga röstskådespelare.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 april 2024 kl. 14:26:28Om jag kan fråga.
Har du någonsin tänkt på att många unga killar i diverse tecknat har vuxna kvinnor som röstskådespelare?
Förstår inte varför du just hängt upp dig på Inga Tidblad, finns betydligt värre, lyssna på typ Masumi Gotō röst till Pinocchio i den Japanska dubben från 1986. Pinocchio låter som en anime tonårstjej i den dubbningen.

Värt att nämna är att Bart, Ash i Pokemons Japanska och Engelska röst, Jimmy Neutron, mfl har kvinnliga röstskådespelare.
Jo, det finns många fall där kvinnor fungerar som pojkar, det varierar från fall till fall, det finns fall där det fungerar och så finns det fall där det inte gör det.

Jag betvivlar inte att det finns värre exempel i andra länders dubbningar, men där är jag mindre insatt.

Värt att nämna att Inga Tidblad testade för Snövit i originaldubbningen, jag är mer än övertygad om att Inga hade gjort en mycket bättre prestation som Snövit än som Pinocchio.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 april 2024 kl. 14:26:28Om jag kan fråga.

Fast på svenska spelas Jimmy av Linus Whalgren (som gör en bra insats, men låter för "vuxen")
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  2 april 2024 kl. 15:58:07Fast på svenska spelas Jimmy av Linus Whalgren (som gör en bra insats, men låter för "vuxen")
På Engelska gör dock en tjej Jimmy.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 april 2024 kl. 15:21:56Jo, det finns många fall där kvinnor fungerar som pojkar, det varierar från fall till fall, det finns fall där det fungerar och så finns det fall där det inte gör det.

Jag betvivlar inte att det finns värre exempel i andra länders dubbningar, men där är jag mindre insatt.

Värt att nämna att Inga Tidblad testade för Snövit i originaldubbningen, jag är mer än övertygad om att Inga hade gjort en mycket bättre prestation som Snövit än som Pinocchio.
https://youtu.be/wWRC55vM_lY?si=xMCJxyVmJGgw-1oN
Här kan du höra Masumi Gotõ.
Tycker hon är ett exempel på en hemsk tjej röst till en manlig karaktär.

MOA

Har någon denna digitalt?

https://www.youtube.com/watch?v=-Mh13go94dI&t=2720s
Finlandssvenska är förövrigt väldigt ovanligt i dubbningar