Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

tkabt06 och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2024 kl. 00:29:33Med tanke på att det är olagligt att sälja inspelade VHS-band, så lär nog alla seriösa second hand-affärer som får in inspelade VHS-band kasta bort dem; tyvärr (såvida inte någon anställd är intresserad och själv tar hand om dem). :(

Är det originalfilmer på VHS bör förhoppningsvis de flesta second hand-affärer lägga ut dem för försäljning, men inte om de ser uppenbara tecken på att det är inspelat.
Räknas det som sälja om det inte kostar något?

Alltså om det är gratis för kunderna, då ibland så ser jag varor som det står "gratis" så då känns det som att det inte räknas som sälja om det kostar 0 kr.

"ge bort" skulle jag kalla det om det är gratis men vet inte om butikerna få ge bort inspelade band till folk, borde dom får göra iförsig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 maj 2024 kl. 00:41:45Räknas det som sälja om det inte kostar något?

Alltså om det är gratis för kunderna, då ibland så ser jag varor som det står "gratis" så då känns det som att det inte räknas som sälja om det kostar 0 kr.

"ge bort" skulle jag kalla det om det är gratis men vet inte om butikerna få ge bort inspelade band till folk, borde dom får göra iförsig.
Nu är jag ingen jurist, men jag skulle gissa att det är okej om det är gratis för kunderna.

De flesta second hand-affärer brukar väl dock inte huvudsakligen ge bort varor, utan bara som nödlösning om något inte blir sålt och de behöver utrymmet. Eller åtminstone är det min erfarenhet här uppe i Norrland, vet inte om det är annorlunda söderöver...?

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2024 kl. 00:45:52Nu är jag ingen jurist, men jag skulle gissa att det är okej om det är gratis för kunderna.

De flesta second hand-affärer brukar väl dock inte huvudsakligen ge bort varor, utan bara som nödlösning om något inte blir sålt och de behöver utrymmet. Eller åtminstone är det min erfarenhet här uppe i Norrland, vet inte om det är annorlunda söderöver...?
Jo det är väl så, det var en tidning om pyssel som var i en låda så det är ju inte märkvärdiga saker som ges bort.

Och personerna som jobbar i second hand butikerna tror inte jag är personer som försöker bevara historia och gillar gammalt, utan är nog vanliga personer som även dom söker sig till nytt och kastar gammalt även om dom jobbar i en butik som säljer antikt och gammalt.

Såg en trä gungstol på en soptipp och tyckte det var jättesynd att den bara kastas då den var hel så förstår inte vad som flyger i huvudet på folk när man bara ska kasta hela tiden även fungerande grejer.

Blev även lite arg när jag såg ett avsnitt av Husdrömmar då dom sade att dom kastade flera ton, var nog 10 ton skräp i soptippen. Det gillade jag inte att höra alls, då det skulle vara bättre att ge bort det till folk som verkligen vill ha det.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 maj 2024 kl. 00:52:10Och personerna som jobbar i second hand butikerna tror inte jag är personer som försöker bevara historia och gillar gammalt, utan är nog vanliga personer som även dom söker sig till nytt och kastar gammalt även om dom jobbar i en butik som säljer antikt och gammalt.
Det varierar nog väldigt mycket från fall till fall. En person som jobbar på en större second hand-affär i Skellefteå (i uppriktighetens namn finns det bara tre second hand-affärer, så "större" säger kanske inte så mycket...) vet jag samlar på VHS-filmer (original), och där man kan kanske misstänka att hen ibland "snor" filmer på eget bevåg och inte lägger ut dem för försäljning i affären...

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 maj 2024 kl. 00:52:10Blev även lite arg när jag såg ett avsnitt av Husdrömmar då dom sade att dom kastade flera ton, var nog 10 ton skräp i soptippen. Det gillade jag inte att höra alls, då det skulle vara bättre att ge bort det till folk som verkligen vill ha det.
Jag har inte sett just Husdrömmar, men det låter väldigt olyckligt - förutom själva beteendet så är det ju minst lika allvarligt att populära TV-program "lär ut" sådant; då finns risken att fler tar efter det beteendet. TV-program nuförtiden borde givetvis lära ut att det inte minst för miljon är viktigt med återbruk i möjligaste mån, och att man aldrig ska kasta bort något som är helt och fungerande, oavsett vad det är för något; utan att sådant bör antingen ges bort, säljas eller skänkas till second hand-affärer.

Rör det sig om väldigt trasiga kläder som inte skulle gå att sälja eller elektronik som är stendött och hopplöst att kunna laga kan man väl kanske köpa att det får lov att gå i graven, men i övriga fall bör det allra mesta vara användbart i rätt händer så att det bör gå att ge bort till valfri second hand-affär eller (som med inspelade band) att ge bort till någon intresserad.

(Nu menar jag förstås inte att programmet i sig faktiskt lär ut att man "ska" göra så, men om ingen uttryckligen säger motsatsen kan det ändå uppfattas så av tittarna)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2024 kl. 00:29:33Med tanke på att det är olagligt att sälja inspelade VHS-band, så lär nog alla seriösa second hand-affärer som får in inspelade VHS-band kasta bort dem; tyvärr (såvida inte någon anställd är intresserad och själv tar hand om dem). :(

Är det originalfilmer på VHS bör förhoppningsvis de flesta second hand-affärer lägga ut dem för försäljning, men inte om de ser uppenbara tecken på att det är inspelat.
Olagligt?
Ser ofta inspelade band på Marketplace, Blocket, osv.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 maj 2024 kl. 07:25:54Olagligt?
Ser ofta inspelade band på Marketplace, Blocket, osv.
Marketplace och Blocket räknas inte, de handlar om faktiska butiker då piratkopiering är olagligt.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 maj 2024 kl. 07:33:52Marketplace och Blocket räknas inte, de handlar om faktiska butiker då piratkopiering är olagligt.
Men privatpersoner tjänar ju på banden då😉

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 maj 2024 kl. 08:03:13Men privatpersoner tjänar ju på banden då😉
@Steffan Rudvall och hur förklarar du att många second hand och liknande säljer skräp kassettband i massor?
Med Skräp kassettband så menar jag massvis med Vikingarna och liknande skit kopierad från LP skivor, Radio och liknande till vanliga typ 1 Ferro band.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 maj 2024 kl. 08:11:44@Steffan Rudvall och hur förklarar du att många second hand och liknande säljer skräp kassettband i massor?
Med Skräp kassettband så menar jag massvis med Vikingarna och liknande skit kopierad från LP skivor, Radio och liknande till vanliga typ 1 Ferro band.
Är det andra lagar för Musik som är inspelad?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 maj 2024 kl. 08:12:09Är det andra lagar för Musik som är inspelad?
Nej, det är det inte - men förmodligen är det en del som slinker igenom, om second hand-affärerna inte kollar upp tillräckligt.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 maj 2024 kl. 08:11:44@Steffan Rudvall och hur förklarar du att många second hand och liknande säljer skräp kassettband i massor?
Bara för att något olagligt innebär inte det att folk faktiskt vet om att det är det eller så vet de men bryr sig inte. Det är ju ingen som åker runt på alla Second Hand butiker för att se om de har inspelade band.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 maj 2024 kl. 07:33:52Marketplace och Blocket räknas inte, de handlar om faktiska butiker då piratkopiering är olagligt.
Rent tekniskt sett är det ju olagligt att ta betalt för inspelade band även för privatpersoner på Marketplace och Blocket, men det är knappast något som efterlevs eller beivras på samma sätt som med faktiska butiker.

Sannolikheten att bli åtalad som privatperson för något du lägger upp på nätet lär vara liten, medan sannolikheten för butiksinnehavare av fysiska butiker att bli åtalade är betydligt större.

DingoPictures2005

@Jabberjaw 
Skulle du kunna dela avsnitt 12 och 19 av MediaDubbs dubbning av Räddningspatrullen du hade?
Vill väldigt gärna se dom och en i tecknat Discorden nämnde att du hade dom 2 avsnitten jag saknar.
Mvh.

Jabberjaw

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 maj 2024 kl. 18:59:24@Jabberjaw
Skulle du kunna dela avsnitt 12 och 19 av MediaDubbs dubbning av Räddningspatrullen du hade?
Vill väldigt gärna se dom och en i tecknat Discorden nämnde att du hade dom 2 avsnitten jag saknar.
Mvh.
Vet inte vilka avsnitt 12 och 19 är. Tror inte vi går efter samma listor.
Har postat i tråden för insamling vilka episoder jag har. Och tror inte det saknas någonting i dagsläget? För mig salle har alla avsnitten hittade. Så fråga honom :)

Jonas9881

Citat från: Jabberjaw skrivet 13 maj 2024 kl. 19:42:32Vet inte vilka avsnitt 12 och 19 är. Tror inte vi går efter samma listor.
Har postat i tråden för insamling vilka episoder jag har. Och tror inte det saknas någonting i dagsläget? För mig salle har alla avsnitten hittade. Så fråga honom :)
Vilken tråd och vilket ämne?