Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 16:54:23Varför be om ursäkt? Hur ska man annars tolka när någon skriver "Lena Endre är ju dock inte känd"?

Jag vet inte om du kan läsa tankar men för mig och kanske andra med verkar det som att DingoPictures2005 skriver att Lena Endre inte alls är känd tvärtemot vad artikeln säger. Vilket ju inte stämmer.
Precis, det är väldigt svårt att tolka hens uttalande på något annat sätt - och det är ju helt uppåt väggarna.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 16:54:23Det behöver du inte alls, det är ingen som förväntar sig att man ska veta vem Adolf Jahr är idag. Som Daniel skrev så dog Jahr i början på 60-talet och många av hans filmer finns inte ens tillgängliga längre.
Och även de filmer som finns tillgängliga är väl inget som gemene man ser på idag - en del sänds visserligen på SVT mitt på dagen nån gång då och då, men gamla svenska filmer från 1940- och 1950-talet är liksom inget som Netflix eller HBO Max prioriterar att lägga upp...

De enda i dagens läge riktigt kända filmerna som Adolf Jahr medverkat i är väl i stort sett bara Swing it, magistern! och Rännstensungar - och även om Adolf Jahr spelar en av huvudrollerna i båda överskuggas han väl ärligt talat av Alice Babs i den förstnämnda; medan 1944 års filmversion av den sistnämnda inte alls är lika välkänd som 1970-talsversionen i dagens läge. Och även om båda filmerna faktiskt finns på betalversionen av TV4 Play (f.d. C More), så lär väl svenska filmer från 1940-talet inte vara det första någon tänker tanken att se på; i synnerhet inte för yngre generationer...

De två verkar såvitt jag kan se vara i stort sett de enda filmerna han medverkat i som finns på någon streamingtjänst eller som digital hyrfilm, även om några till har släppts på numera utgångna DVD-utgåvor.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 21:47:40Precis, det är väldigt svårt att tolka hens uttalande på något annat sätt - och det är ju helt uppåt väggarna.
Och även de filmer som finns tillgängliga är väl inget som gemene man ser på idag - en del sänds visserligen på SVT mitt på dagen nån gång då och då, men gamla svenska filmer från 1940- och 1950-talet är liksom inget som Netflix eller HBO Max prioriterar att lägga upp...

De enda i dagens läge riktigt kända filmerna som Adolf Jahr medverkat i är väl i stort sett bara Swing it, magistern! och Rännstensungar - och även om Adolf Jahr spelar en av huvudrollerna i båda överskuggas han väl ärligt talat av Alice Babs i den förstnämnda; medan 1944 års filmversion av den sistnämnda inte alls är lika välkänd som 1970-talsversionen i dagens läge. Och även om båda filmerna faktiskt finns på betalversionen av TV4 Play (f.d. C More), så lär väl svenska filmer från 1940-talet inte vara det första någon tänker tanken att se på; i synnerhet inte för yngre generationer...

De två verkar såvitt jag kan se vara i stort sett de enda filmerna han medverkat i som finns på någon streamingtjänst eller som digital hyrfilm, även om några till har släppts på numera utgångna DVD-utgåvor.
Hen? Det är väl en kille som har användarnamnet DingoPictures2005, då jag alltid har trott det.

Och håller väl med dig om att yngre generationen inte prioriterar äldre filmer, och till och med inte äldre generationen heller (40-50 år). Men jag gillar faktiskt väldigt mycket 40-50-60 tals filmer, då när en gammal film går på SVT brukar jag när jag kan se hela filmen och det blir ännu mer roligt när det är svart vit bild. Gillar det mer en färg.

Jag är väl lite speciell när det gäller det iförsig, men för mig har det alltid varit äldre filmer jag har gillat, äldre tider. 
Jag gillar inte alls nya saker även om det ser gammalt ut så stör jag mig på att det är nytt. Därför gillar jag när SVT kan sända 60-70 år gamla svenska filmer. Även om man har svårt att höra vad som sägs så brukar det gå bra med undertext.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 maj 2024 kl. 00:46:21Hen? Det är väl en kille som har användarnamnet DingoPictures2005, då jag alltid har trott det.
Jag vet inte med säkerhet, och valde därför att ta det säkra före det osäkra. :)

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 maj 2024 kl. 00:46:21Hen? Det är väl en kille som har användarnamnet DingoPictures2005, då jag alltid har trott det.
Yes, jag är en kille.

DingoPictures2005

MOA

Kloppstock

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 januari 2024 kl. 21:08:43Internet Archive är i princip som Youtube när det kommer till copyright nuförtiden, Antagligen så har dom mutat sången för att undvika rättsliga åtal och liknande.

Vet ej om detta stämmer men var någon på Discord som nämnde att Internet Archive hade blivit stämda på million belopp, i något åtal för ett tag sedan och sedan dess så är det svårt att överhuvudtaget lägga upp något upphovsrättsskyddat material på Archive.
Archive har även börjat med Ai algoritmer som yt använt länge som känner av upphoskyddat material så det blir nedplockat på direkten. För att Archive inte ska bli stämda igen så följer dom copyright lagar blint och om Disney eller liknande säger "Take this down or we will take this to court" så lyssnar dom för att inte bli stämda igen. Tyvärr så skiter Warner, Disney och liknande i om dubbningar inte visats utanför bio, dom är rädda för att dom kommer tappa prenumeranter från Disney+, Hbo och liknande om deras filmer ligger uppe online "Gratis" då bilden är det som är upphovsrättskyddat. Enligt mig så vore det bästa om ALLA originaldubbningarna kunde släppas på Disney+, Hbo, Netflix eller liknande så att alla kunde tillgå dom.
Men hur fasen editerar dom ut sångrösten enbart medans instrumentela delen blev kvar? (Shack Brell skrev musiken, men knappast lyriken va?)  och inte kunde dom göra det ordentligt heller isåfall, med tanke på att Lang återkommer vid "ormar sig vrida"

Zorinos och Maitas sång, Tjack Skrälls andra sång, har iaf inget pillat på, varför inte jämnställd behandling av två låtar?

MOA

Nu har jag inte sett allt men är denna film plagierad från någon uppladdning här?

https://www.youtube.com/watch?v=2U-jGYCYvcM

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 29 maj 2024 kl. 16:08:56Nu har jag inte sett allt men är denna film plagierad från någon uppladdning här?

https://www.youtube.com/watch?v=2U-jGYCYvcM
Nej, men antagligen från den här:

https://youtu.be/UcCJxw0hETY?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 maj 2024 kl. 16:12:32Nej, men antagligen från den här:

https://youtu.be/UcCJxw0hETY?
Varför plagiera när den redan ligger ute? MER OORIGINELLT än att plagiera på andra sidor

Bib

Varför anses inte Eurotrolls gamla dubbning av Snobben som ovanlig? Den har ju dubbats om och alla DVD utgåvor som har den är utgångna

MOA

Kan någon ladda upp Rex & Hans Vänner? Versionen på Viking är bara 46 minuter lång & vad jag minns var filmen över en timme. Såg den på Youtube för 4 år sedan men nu är den borttagen. Jag måste se slutet av denna film

BPS

Citat från: MOA skrivet  2 juni 2024 kl. 11:37:39Kan någon ladda upp Rex & Hans Vänner? Versionen på Viking är bara 46 minuter lång & vad jag minns var filmen över en timme. Såg den på Youtube för 4 år sedan men nu är den borttagen. Jag måste se slutet av denna film
Finns redan på Internet Archive.

https://archive.org/details/rex-och-hans-vanner-svenskt-tal

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet  2 juni 2024 kl. 10:57:59Varför anses inte Eurotrolls gamla dubbning av Snobben som ovanlig? Den har ju dubbats om och alla DVD utgåvor som har den är utgångna
Vem är det som anser att den inte är ovanlig...? Det är väl en definitionsfråga, men jag anser nog att SVT-dubben av Snobben bör ses som ovanlig då de flesta DVD-utgåvor med Snobben inte är helt lätta att få tag i längre. Några av Scanbox volymer finns förvisso på Tradera för tillfället, men åtminstone vissa av dem till kraftiga överpriser; och Warners DVD-utgåvor hittar jag inte åt alls där just nu.