Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Disneyfantasten, Zach66 och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2022 kl. 16:52:07
Jag har själv ett slitet exemplar av hyr-VHS:en, men jag har inte provspelat den på flera år så jag minns faktiskt inte hur kvaliteten var... Om kvaliteten är någorlunda okej digitaliserar jag den gärna och laddar upp till Archive.org, men jag har som sagt inte möjlighet att digitalisera något just nu så det kommer i så fall dröja lite. :)
Det får du gärna göra när det går. Tänker mest för att skulle vara kul att få höra Gaby Stenberg som Harpan, samt skådisarna för Edgar Bergen och buktalardockorna. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Mathilda Gustafsson

Kalle Ankas röst i den dubbningen kan man använda för att tortera någon

Lillefot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 juli 2022 kl. 20:47:35
Kalle Ankas röst i den dubbningen kan man använda för att tortera någon
Det är så sant, men det kan knappast E.H Brochmann (vem det nu kan ha varit) få skulden för.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Marcusen

Citat från: Lillefot skrivet 14 juli 2022 kl. 20:50:55
Det är så sant, men det kan knappast E.H Brochmann (vem det nu kan ha varit) få skulden för.
Vem annars? Det är ju den personens röst

Lillefot

Citat från: Marcusen skrivet 14 juli 2022 kl. 20:52:53
Vem annars? Det är ju den personens röst
Förvrängd på elektronisk väg dock.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 juli 2022 kl. 20:47:35
Kalle Ankas röst i den dubbningen kan man använda för att tortera någon
Kalle Ankas röst är förvisso ingen höjdare, särskilt inte med dagens mått mätt, men istället är resten av ensemblen desto bättre - framförallt alla andra förutom Musse och Långben, som är avsevärt bättre än i omdubben. :)

Och för övrigt kan man väl knappast anse att Hans Lindgren som Kalle Anka i Grand Canyonscope (finns på Disney+) är särskilt mycket bättre än E.H. Brochmann...?

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 juli 2022 kl. 20:47:35
Kalle Ankas röst i den dubbningen kan man använda för att tortera någon
Ja de e nåt av de värsta som världen har skådat

MOA


Viktor

Jag vet inte om någon nämnt detta tidigare för jag har bara läst sida 1. Men är det någon som kan ladda upp originaldubbningen av Bröderna Daltons Hämnd i bra kvalitet? Omdubbningen finns ju på Youtube i bra kvalitet men inte originaldubbningen den finns bara rippad från VHS och uppdelat i flera delar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Viktor skrivet 15 juli 2022 kl. 00:27:46
Jag vet inte om någon nämnt detta tidigare för jag har bara läst sida 1. Men är det någon som kan ladda upp originaldubbningen av Bröderna Daltons Hämnd i bra kvalitet? Omdubbningen finns ju på Youtube i bra kvalitet men inte originaldubbningen den finns bara rippad från VHS och uppdelat i flera delar.
Jag äger VHS-filmen, men har inte digitaliserat den än. Men om det finns intresse kan jag absolut digitalisera den när jag har möjlighet. :)

Citat från: MOA skrivet 14 juli 2022 kl. 23:46:51
Ladda upp Agent Kurre
Om du syftar på den separata serien The Secret Squirrel Show från 1965, så har jag tyvärr inte den. Jag måste medge att jag inte ens visste om att den hade dubbats till svenska. :(

Citat från: MOA skrivet 14 juli 2022 kl. 23:32:49
Ja de e nåt av de värsta som världen har skådat
Som jag skrev innan: Rösten är onekligen inte behaglig, men är E.H. Brockmanns insats verkligen så mycket värre än när Hans Lindgren knappt ens förställer rösten och spelar Kalle Anka i Grand Canyonscope...?

Men man får sätta in de här dubbningarna i rätt historisk kontext - på den tiden var ju ingen godkänd att spela Kalle Anka, och i jämförelse med att inte dubba Kalle Ankas röst alls (som förekom i flera kortfilmssamlingar under 1970-talet) så måste även en dålig röst vara bättre än att behålla Kalle Anka på engelska (oftast t.o.m. utan text).

BPS

Citat från: Viktor skrivet 15 juli 2022 kl. 00:27:46
Jag vet inte om någon nämnt detta tidigare för jag har bara läst sida 1. Men är det någon som kan ladda upp originaldubbningen av Bröderna Daltons Hämnd i bra kvalitet? Omdubbningen finns ju på Youtube i bra kvalitet men inte originaldubbningen den finns bara rippad från VHS och uppdelat i flera delar.
Jag ska inte ljuga och säga att det här är bra kvalitet men den sitter i alla fall ihop.
https://youtu.be/BlH7nVWllIQ

Viktor

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2022 kl. 00:45:43
Jag äger VHS-filmen, men har inte digitaliserat den än. Men om det finns intresse kan jag absolut digitalisera den när jag har möjlighet. :)
Intresset finns, eftersom att dina digitaliseringar av VHS håller riktigt bra kvalitet även fast det är VHS det kan man se på dubbningshemsidans Archive.org.

Marcusen

Citat från: Viktor skrivet 15 juli 2022 kl. 01:09:30
Intresset finns, eftersom att dina digitaliseringar av VHS håller riktigt bra kvalitet även fast det är VHS det kan man se på dubbningshemsidans Archive.org.
Jag har inte tänkt på det men det stämmer nog hans digitaliseringar är på något sätt bättre än andra.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 15 juli 2022 kl. 00:49:07
Jag ska inte ljuga och säga att det här är bra kvalitet men den sitter i alla fall ihop.
https://youtu.be/BlH7nVWllIQ
Det är minsann inte vackert - det är förmodligen delvis en effekt av YouTubes omkomprimering, men bitraten gör ju att det knappt går att se alls; de flesta normala VHS-rippar torde hålla högre kvalitet än så... :(

Citat från: Viktor skrivet 15 juli 2022 kl. 01:09:30
Intresset finns, eftersom att dina digitaliseringar av VHS håller riktigt bra kvalitet även fast det är VHS det kan man se på dubbningshemsidans Archive.org.
Det beror förstås på hur bra kvalitet originalbandet har, men A och O är att man digitaliserar med en hyfsad bitrate i och med att VHS har en så pass dålig kvalitet så att en för låg bitrate resulterar i enorma komprimeringsartefakter (då brus och störningar kräver mycket utrymme).

Allt jag hittills laddat upp på Archive.org är digitaliserat med en DVD-recorder i något av de två bästa kvalitetslägena (HQ eller SP; d.v.s. 1 eller 2 timmar per skiva). Så ingen direkt märkvärdig utrustning, utan de flesta borde kunna åstadkomma liknande resultat. :)

Goliat

Citat från: BPS skrivet 15 juli 2022 kl. 00:49:07
Jag ska inte ljuga och säga att det här är bra kvalitet men den sitter i alla fall ihop.
https://youtu.be/BlH7nVWllIQ

Den var väldigt extremt beskuren. Skickat PM.