Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 september 2023 kl. 21:02:37Spännande minst sagt. Anmärkningsvärt engagemang och synd man inte kan stötta Dubbningshemsidan på något sätt. :(
Kan man inte? ;)

https://www.dubbningshemsidan.se/donationer.php

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2023 kl. 20:22:59Under aftonen har jag letat igenom en del av mina utbrända DVD-skivor, och ett par intressanta skivor lyckas jag tyvärr inte att läsa - de verkar ha blivit skadade eller felbrända, och går inte läsa... :(
Aj då, jag misstänker att de påverkade skivorna har drabbats av "bit rot" med det du beskriver...
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Jabberjaw

Citat från: Zebastian skrivet 18 september 2023 kl. 21:04:28Kan man inte? ;)

https://www.dubbningshemsidan.se/donationer.php
:-[ Hade jag totalt missat. Men nu är det iväg en slant för allt slit med röstcredits på Dubbningshemsidan samt Archive. Har varit en super kul sysselsättning nu när jag legat sjuk en vecka.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 18 september 2023 kl. 21:05:19Aj då, jag misstänker att de påverkade skivorna har drabbats av "bit rot" med det du beskriver...
Skivor kan försämras med tiden,en troligtvis 15 år gammal skiva började hacka när vi spelade upp den CD spelaren. Spelade upp den på datorn istället,har int tittat på alla DVD:er vi äger men dom jag sett funkar bra efter 10 år

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 september 2023 kl. 20:27:23Alla Burbanks animerade filmer med TV1000-dubbningarna. VHS köpfilmer innehåller omdubbningar.
*Golden Films animation movies (48minuters)
*Classic Animation långfilmerna (Full movies)
Fast är Alla Burbanks animerade filmer bara dåliga Dusney ripp offs ? ???
No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet 18 september 2023 kl. 22:05:48Fast är Alla Burbanks animerade filmer bara dåliga Dusney ripp offs ? ???
Snälla gstone, använd det du har mellan öronen ibland. Någon måste ju komma på alla sagor och sägner innan dom blir till film. Detta sträcker sig såklart över flera generationer och kulturer. Så det är inte alltid en ripoff från Disney när ett mindre bolag producerar något.

Ja deras bibliotek består mest av lågbudget filmer. Men trots det så finns det flera väldigt sevärda animerade filmer. Och dom flesta har inte sänts sedan början och mitten av 90-talet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 18 september 2023 kl. 21:05:19Aj då, jag misstänker att de påverkade skivorna har drabbats av "bit rot" med det du beskriver...
Ja, tyvärr misstänker jag också det...

Det allra mesta har jag dock skickat kopior till en gång i tiden, så det kan finnas hopp om att få nya kopior av egengjorda skivor som inte fungerar.

Citat från: gstone skrivet 18 september 2023 kl. 22:05:48Fast är Alla Burbanks animerade filmer bara dåliga Dusney ripp offs ? ???
Att filmer bygger på samma folksagor som Disneys filmer behöver inte nödvändigtvis betyda att det är plagiat av Disney.

I vissa fall kan man väl för all del misstänka att de kan tänkas ha sneglat en aning på Disneys filmer också, men inte alltid.

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 september 2023 kl. 22:16:37Snälla gstone, använd det du har mellan öronen ibland. Någon måste ju komma på alla sagor och sägner innan dom blir till film. Detta sträcker sig såklart över flera generationer och kulturer. Så det är inte alltid en ripoff från Disney när ett mindre bolag producerar något.

Ja deras bibliotek består mest av lågbudget filmer. Men trots det så finns det flera väldigt sevärda animerade filmer. Och dom flesta har inte sänts sedan början och mitten av 90-talet.
Sluta vara otrevlig >:(
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2023 kl. 23:15:34I vissa fall kan man väl för all del misstänka att de kan tänkas ha sneglat en aning på Disneys filmer också, men inte alltid.
Jag tänkte att detta var några av dom dör biliga filmerna som släppets på DVD/VHS för lura okuniga vuxna att köpa vad dom tror är en Disney film till sina barn.

Förstår ni vad jag menar ?

Typ någon mormor eller farfar som inte vet bättre ;D

That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 september 2023 kl. 23:17:49Sluta vara otrevlig >:(
Jag håller med om att kommentaren var onödigt elak, på gränsen till personangrepp, men Jabberjaw har inte fel i sak i det här fallet.

Citat från: gstone skrivet 18 september 2023 kl. 23:20:09Jag tänkte att detta var några av dom dör biliga filmerna som släppets på DVD/VHS för lura okuniga vuxna att köpa vad dom tror är en Disney film till sina barn.

Förstår ni vad jag menar ?

Typ någon mormor eller farfar som inte vet bättre ;D
Visst finns det väl alltid en risk att folk råkar köpa filmer i tron att det rör sig om Disney-filmer, men Burbank Films har ju faktiskt producerat närmare ett 70-filmer filmer innan de gick i konkurs 2008 - varav merparten är baserade på folksagor eller böcker som Disney inte har gjort film på.

I några fall ligger dock Burbanks filmer lite för nära Disneys filmer tidsmässigt, så att det därför finns onödig risk för förväxling - de släppte ju exempelvis filmversioner av Ringaren i Notre Dame, Herkules och Mulan samma år som Disney släppte sina versioner; och det är gissningsvis ingen tillfällighet...

Men flertalet av deras filmer är ganska charmiga och välgjorda ändå, men man ska ju inte förvänta sig någon budget i Disneys storleksordning; så animationen är inte direkt världsklass.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2023 kl. 23:41:43Jag håller med om att kommentaren var onödigt elak, på gränsen till personangrepp, men Jabberjaw har inte fel i sak i det här fallet.
Visst finns det väl alltid en risk att folk råkar köpa filmer i tron att det rör sig om Disney-filmer, men Burbank Films har ju faktiskt producerat närmare ett 70-filmer filmer innan de gick i konkurs 2008 - varav merparten är baserade på folksagor eller böcker som Disney inte har gjort film på.

Bara att du förklarade ☺️👍

Nu förstår jag mycket bättre 😁
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2023 kl. 23:41:43Jag håller med om att kommentaren var onödigt elak, på gränsen till personangrepp,
Ja det känns ju inte alls trevligt när han skrev det 😩☹️😢
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 september 2023 kl. 22:16:37Snälla gstone, använd det du har mellan öronen ibland. Någon måste ju komma på alla sagor och sägner innan dom blir till film. Detta sträcker sig såklart över flera generationer och kulturer. Så det är inte alltid en ripoff från Disney när ett mindre bolag producerar något.

Ja de kan int vara en ripoff om den släpptes före Disneyversionen

gstone

Citat från: MOA skrivet 19 september 2023 kl. 09:55:33Ja de kan int vara en ripoff om den släpptes före Disneyversionen
Det kan det vist.

Om om har insider info att Disney håller på att göra sin egen version ;)
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 september 2023 kl. 20:27:23Nötknäpparen och muskungen (Nucracker Prince) SVT-dubbningen. Ej VHS dubbningen/DVD
Ja det skulle verkilgen var kul om Daniel la upp den ! :D
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!