Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Thomas Hellberg (1941-2023)

Startat av Beck, 30 januari 2023 kl. 18:23:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

#15
Citat från: E skrivet  3 februari 2023 kl. 23:31:36Enligt om här Flashback-trådarna verkar han ha åtalats runt 2004
https://www.flashback.org/t3276902
https://www.flashback.org/t102018

Det kanske var därför han blev utbytt som Tiger efter bara 4 år
Tidigare typ 2002-2003 slutade han som Tiger.

E

Citat från: Marcusen skrivet  4 februari 2023 kl. 10:07:10Tidigare typ 2002-2003 slutade han som Tiger.
Ja men min bästa gissning är att han fick besked om att han var just misstänkt runt år 2003. Sånt brukar komma ett år innan åtal börjar

Disneyfantasten

Citat från: E skrivet  4 februari 2023 kl. 12:15:14Ja men min bästa gissning är att han fick besked om att han var just misstänkt runt år 2003. Sånt brukar komma ett år innan åtal börjar

Rolf Lydahl hade redan börjat spela Tiger i samband med att Disney Channel lanserades i Sverige, nämligen när KM Studio dubbade om avsnitt av Nya Äventyr med Nalle Puh som redan var dubbade av MediaDubb, detta var alltså innan Nasses Stora Film hade Sverigepremiär vilket var september 2003.

Nu är jag inte helt säker på när avsnitten dubbades om, men det bör iallafall definitivt ha varit antingen slutet av 2002 eller tidigt 2003 eller kombination av båda eftersom Disney Channel lanserades i Sverige våren 2003.

Om jag minns rätt spelade iallafall Thomas Hellberg Tiger i samtliga avsnitt av Boken om Puh, två volymer gavs ut i Sverige: den första var Hjärliga Historier (april 2002 på VHS & DVD) och den andra var Kul med Vänner (april 2003 på VHS), fast jag antar att avsnitten redan var dubbade vid det här laget, annars kanske Nalle Puhs Jul som gavs ut på VHS & DVD i Sverige december 2002.

Steve Kratz var tänkt att spela Tiger i Tigers Film 2000 (som var den första dubbningen med Thomas Hellberg) då Peter Wanngren fått lämna rollen, men det gick inte vägen och då gick istället rollen till Thomas Hellberg som var deras andrahandsval.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2023 kl. 16:49:02Steve Kratz var tänkt att spela Tiger i Tigers Film 2000 (som var den första dubbningen med Thomas Hellberg) då Peter Wanngren fått lämna rollen, men det gick inte vägen och då gick istället rollen till Thomas Hellberg som var deras andrahandsval.
Antar att det e nåt som Oscar Isaksson sagt?

Disneyfantasten

Citat från: E skrivet  4 februari 2023 kl. 17:14:53Antar att det e nåt som Oscar Isaksson sagt?

Nej det kommer från Monica Forsberg som berättade det för Daniel Hofversberg som sedan berättat det för oss på forumet.

Beck

Här är ett litet klipp från Fievel i vilda västen, där Thomas Hellberg gjorde rösten till Wille Slurp.