Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djungelboken påbörjad omdubbning 1993?

Startat av Dubintrested, 18 augusti 2023 kl. 22:10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 februari 2024 kl. 14:44:14Enligt Mikael Roupé i Ett Gott Snack eller om det var den andra YouTube-intervjun så nämnde han att han flera år försökte att få dubba något hos Disney och när världens första datoranimerade storfilm Toy Story kom så gick det vägen, där behövde dock endast de två huvudrollerna godkännas och i övrigt fick studion fria händer att casta hur de ville.
Hon menar väl dock Taran och den magiska kitteln och Mary Poppins som inte har något med Pixar att göra.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 februari 2024 kl. 14:20:43Lasse Svensson kan vi nog absolut utesluta han har aldrig dubbat något direkt för Disney...
DuckTales, Räddningspatrullen, Bonkers, mfl

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 februari 2024 kl. 17:56:35DuckTales, Räddningspatrullen, Bonkers, mfl
Som jag sa inte åt Disney, de två första är ju dubbade åt TV3 och den sistnämnda åt Filmnet utan inblandning av Disney förutom godkänning av större karaktärer som Kalle Anka.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 februari 2024 kl. 17:59:20Som jag sa inte åt Disney, de två första är ju dubbade åt TV3 och den sistnämnda åt Filmnet utan inblandning av Disney förutom godkänning av större karaktärer som Kalle Anka.
Aladdin serien gjordes ju av Lasse Svensson och Eurotroll.
Den är ju officiell den har ju dels släppts på VHS och DVD och även använts på SVT:S Disney dags.

Lasses dub av Bonkers och DuckTales har ju också blivit använd på både VHS och DVD och även blivit visad på SVT.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 februari 2024 kl. 18:22:39Aladdin serien gjordes ju av Lasse Svensson och Eurotroll.
Den är ju officiell den har ju dels släppts på VHS och DVD och även använts på SVT:S Disney dags.

Lasses dub av Bonkers och DuckTales har ju också blivit använd på både VHS och DVD och även blivit visad på SVT.
Disney har bara köpt upp rättigheterna till dubbningarna från de som beställde Filmnet eller TV3 i det här fallet.

DingoPictures2005

Har kontaktat Eddie Axberg och Mari-Anne Barrefelt angående Djungelboken och jag hoppas att dom har något svar att ge.

Eventuellt tror jag Lasse Svensson kan ha varit involverad om inte Eddie eller Mari-Anne vet något om dubben.

Vet att någon skrev att Monica Forsberg inte visste något om omdubben.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 22:40:23Har kontaktat Eddie Axberg och Mari-Anne Barrefelt angående Djungelboken och jag hoppas att dom har något svar att ge.

Eventuellt tror jag Lasse Svensson kan ha varit involverad om inte Eddie eller Mari-Anne vet något om dubben.

Vet att någon skrev att Monica Forsberg inte visste något om omdubben.
Lasse Svensson dubbade inte biofilmer så tidigt runt 1993 dubbade han mest för Filmnet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juni 2024 kl. 22:42:14Lasse Svensson dubbade inte biofilmer så tidigt runt 1993 dubbade han mest för Filmnet.
Och har hursomhelst aldrig direkt jobbat för Disney, så det är som sagt helt uteslutet

Sen kan vi ju som sagt heller inte utesluta möjligheten att Olof Thunberg blandat ihop med något annat eller mints fel, då ingen annan än han än så länge tycks ha något minne av denna planerade omdubb. Nog för att han verkade skärpt när jag pratade med honom, men han var ju ändå inte purung och ingen är vi ju mer än människa...

Fast jag måste medge att det verkar rimligt att det skulle ha varit på gång en omdubb, i och med att det var just 1993 som man verkar ha hittat åt en arbetskopia i dåligt skick som gjorde att någon omdubbning i slutändan inte "behövdes"; med tanke på kvaliteten var det sannolikt inte Disneys förstahandsval. När Djungelboken gick upp på bio 1987 var den ju fortfarande i mono, och hade då utmärkt ljudkvalitet.

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 augusti 2023 kl. 19:05:31Självklart, jag har monoversionen av Djungelboken och ska framöver lägga upp den på Archive.org. :)

Till och med för mina otränade öron är kvalitetsskillnaden som natt och dag mellan monoversionen och surroundversionen som nu används på VHS, DVD, Blu-Ray och streaming.

Men då måste jag först få en fungerande dator, och sen behöver jag eller någon annan kunna digitalisera VHS-utgåvan för att få den svenska bildversionen därifrån (blir nog tyvärr svårt att kunna rekonstruera bildversionen manuellt, då det är rörliga bilder hela tiden under introt, och jag inte känner till någon neutral textlös bildversion någon stans).
Vill du fortfarande ha bild version från vhs? Kan digitalisera det under nästa vecka isåfall.

Bara en sak värd att fråga, om du ställer in vhs spelaren på linear mono ljud hörs inte Mono mixen då?
Många vhs spelare var ju Mono spelaren och på många spelare som min Panasonic Super VHS spelare så går det att ändra ljudspår med ett tryck på fjärrkontrollen.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 09:55:52Vill du fortfarande ha bild version från vhs? Kan digitalisera det under nästa vecka isåfall.

Bara en sak värd att fråga, om du ställer in vhs spelaren på linear mono ljud hörs inte Mono mixen då?
Många vhs spelare var ju Mono spelaren och på många spelare som min Panasonic Super VHS spelare så går det att ändra ljudspår med ett tryck på fjärrkontrollen.
Det är ju det som är meningen att få fram Mono versionen som inte har defekterna som Stereo/5.1 versionerna har.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juni 2024 kl. 10:52:01Det är ju det som är meningen att få fram mono versionen som inte har defekter.
Men om du spelar Mono spåret på vhs bandet?
Finns ju linear stereo, linear mono och Hifi på vhs.
Om du spelar linear mono ljudet menar jag.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 10:55:12Men om du spelar Mono spåret på vhs bandet?
Finns ju linear stereo, linear mono och Hifi på vhs.
Om du spelar linear mono ljudet menar jag.
Men versionen på VHS har Stereo ljud så byter man till Mono spåret är det samma fast i Mono. Detta hjälper inte om man vill få tag på en version med bra ljud utan defekter.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juni 2024 kl. 10:59:00Men versionen på VHS har Stereo ljud så byter man till Mono spåret är det samma fast i Mono. Detta hjälper inte om man vill få tag på en version med bra ljud utan defekter.
Ok så endast biokopior har Mono mixen.
Om detta är fallet har en stulen biokopia blivit hittad?, eller kom Djungelboken på 16mm för skolor, uthyrning och liknande?

gstone

Tror nog inte vi kommer få fram info om detta.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 12:13:40Tror nog inte vi kommer få fram info om detta.
Så då har en stulen biokopia läckt?
Stulen då Disney var stenhårda med returnering och då dom aldrig tillåtit kopior av biofilmer att läcka ut till allmänheten.

Skolfilmer kan ha hamna i allmänhetens händer då skolor ibland skänker saker till second hand eller liknande istället för att slänga. Lärare kan också ha tagit med prylar som ska slängas.
Exempelvis så har jag hittat lite elektronik prylar det stått inbränt i plasten i efter skolor.