Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Torsten Wahlund (1938-2024)

Startat av Elios, 16 januari 2024 kl. 17:10:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Skådespelaren Torsten Wahlund har gått bort. Känd för att ha spelat Dumbledore men även varit berättarröst i många filmer.
Man såg han även i filmerna på Vi på Saltkråkan

Vila i frid för du är en f*cking legend.

Lillefot

Det här träffade mig riktigt hårt, då Torsten är en skådespelare som jag hållit väldigt nära under min uppväxt, särskilt som berättare eller Dumbledore i de svenska dubbningarna av Harry Potter. Nu får vi inte längre höra hans djupa, sköna röst i några fler filmer eller serier. :'(

Hur som helst är det här en riktigt stor förlust för hela gemenskapen för röstskådespel. Han förtjänar en riktigt fin och stillsam begravning när det är dags.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Erika

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Förresten, vilken blev Torstens sista dubbningsroll?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Beck

Vila i frid Torsten!  :'(

Jag minns hans röst från spelet Äventyret Flyget...

Han var även speaker på Kanal 5 under 90-talet, och läste in reklam.
Dessutom var han berättarröst på ett kassettband med Skönheten och odjuret.

Han gjorde också rösten till Pagemaster!

gstone

Jag har svårt att bearbeta att en av min favorit röstskådespelare har gått bort :'( :'(

Jag har inte riktigt ord :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Helt klart mycket sorgligt att läsa. Torsten var en mycket talangfull skådespelare. Han var också en av de allra bästa som berättare, så det finns en bra anledning till att han relativt ofta fick läsa in ljudböcker.

Citat från: Elios skrivet 16 januari 2024 kl. 17:10:52Vila i fri för du är en f*cking legend.
Är du medveten om att du har kallat varenda person som någonsin har gått bort för legend...? Skriver man det som rubrik i varenda tråd, så urholkas helt begreppet och innebörden...

Så jag har tagit mig friheten att ta bort det från rubriken - man respekterar bäst de döda genom att inte blanda in sådana ordval, som helt förlorar sitt värde när alltför många kommit att kallas för det.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2024 kl. 20:14:44Helt klart mycket sorgligt att läsa. Torsten var en mycket talangfull skådespelare. Han var också en av de allra bästa som berättare, så det finns en bra anledning till att han relativt ofta fick läsa in ljudböcker.
Är du medveten om att du har kallat varenda person som någonsin har gått bort för legend...? Skriver man det som rubrik i varenda tråd, så urholkas helt begreppet och innebörden...

Så jag har tagit mig friheten att ta bort det från rubriken - man respekterar bäst de döda genom att inte blanda in sådana ordval, som helt förlorar sitt värde när alltför många kommit att kallas för det.
Okej kanske skriver det här nere i inläggen framöver. Det är för en god sak och att skriva i inläggen går väl bra? Jag tycker faktiskt han här är en legendar. Det är på riktigt. Så jag måste ju ändå få säga det här?
Menar mest att man gjort en legendarisk presstation och det anser jag att Torsten gjort väldigt otaligt många gånger. 
Jag ser inte någon urholkning med att man vill hylla dom.  8)

Erik Friman

Skokaka

Åh nej! RIP! :'( 

Jag förväntade mig att det inte skulle ta så länge för honom, och jag var rädd för det... Kommer alltid att minnas honom för alla roller som han har gjort. Jag kommer alltid att minnas honom. Vila i frid... :'(

Grimner

Sveriges mäktigaste röst har för evigt tystnat. Min barndoms favoritskådespelare fattas mig. Och en sann kulturskatt har gått förlorad.
Vid 85 års ålder, efter nästan sjuttio år i film, television, teater och radio, går en sann legend till sin sista vila.
Farväl, avatar Roku och mäster Pakku. Farväl, Kerchak. Farväl, Albus Dumbledore. Farväl, trollkungen Pappsen. Farväl, Caius Bonus. Farväl, hundratals biroller. Farväl, berättarrösten som fört oss in i oräkneliga äventyr. Farväl, "ljudbokskungen", som gett liv åt hundratals berättelser. 
Farväl, och vet att din gärning är odödlig.
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Elios

7701: Diggar honom även som berättarrösten i Musse Pigg och hans vänner firar jul!  :o

E

Citat från: TonyTonka skrivet 16 januari 2024 kl. 19:33:54Förresten, vilken blev Torstens sista dubbningsroll?
Jag gissar på Pappsen i Frost 2. Men efter 2019 så har han läst in väldigt många ljudböcker. Den senaste jag hittar med honom spelades in år 2022