Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Som jag misstänkte så vann Birkir, trots att Jacqline utan tvekan passade bättre för vinnarlåten. Dessutom hörde man ju att Birkirs röst lät ansträngd, plus att han kom av sig ett par textrader under vinnarlåten. Ärligt talat hade ingen kvinnlig deltagare någonsin haft en chans att komma undan med det och ändå vinna, men tyvärr bedöms kvinnliga och manliga deltagare inte efter samma måttstock - det är den bistra sanningen. :(

Utifrån kvällens prestationer tycker jag faktiskt att Jacqline hade förtjänat att vinna. Hon tycker jag dessutom har utvecklats mest under hösten, och känns oerhört professionell, medan Birkir mer varit kvar på samma nivå.

Missförstå mig inte nu - jag tycker mycket om Birkir och han är absolut en värdig vinnare, men särskilt utifrån kvällens prestationer så var Jacqline helt klart strået vassare (dock förstås delvis beroende på att Birkir uppenbarligen var förkyld och hade problem med rösten); och ser man på hela hennes utveckling tycker jag också att hon förtjänat att vinna. Men båda finalisterna var helt klart väldigt bra, så man får väl ändå vara nöjd; det är långt ifrån jämt som båda finalisterna faktiskt varit så här bra...

Vize

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2021 kl. 02:48:46
Som jag misstänkte så vann Birkir, trots att Jacqline utan tvekan passade bättre för vinnarlåten. Dessutom hörde man ju att Birkirs röst lät ansträngd, plus att han kom av sig ett par textrader under vinnarlåten. Ärligt talat hade ingen kvinnlig deltagare någonsin haft en chans att komma undan med det och ändå vinna, men tyvärr bedöms kvinnliga och manliga deltagare inte efter samma måttstock - det är den bistra sanningen. :(

Utifrån kvällens prestationer tycker jag faktiskt att Jacqline hade förtjänat att vinna. Hon tycker jag dessutom har utvecklats mest under hösten, och känns oerhört professionell, medan Birkir mer varit kvar på samma nivå.

Missförstå mig inte nu - jag tycker mycket om Birkir och han är absolut en värdig vinnare, men särskilt utifrån kvällens prestationer så var Jacqline helt klart strået vassare (dock förstås delvis beroende på att Birkir uppenbarligen var förkyld och hade problem med rösten); och ser man på hela hennes utveckling tycker jag också att hon förtjänat att vinna. Men båda finalisterna var helt klart väldigt bra, så man får väl ändå vara nöjd; det är långt ifrån jämt som båda finalisterna faktiskt varit så här bra...

Tyckte Birkir darrade lite på rösten.

Men när Agnes vann 2005 så var hon hes från en förkylning, så man kan vinna trots att man har en problematisk hals.

Vize

#152
Någon som kan tolka låttexten till vinnarlåten och skriva ned den?

Vize

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2021 kl. 02:48:46
Som jag misstänkte så vann Birkir, trots att Jacqline utan tvekan passade bättre för vinnarlåten. Dessutom hörde man ju att Birkirs röst lät ansträngd, plus att han kom av sig ett par textrader under vinnarlåten. Ärligt talat hade ingen kvinnlig deltagare någonsin haft en chans att komma undan med det och ändå vinna, men tyvärr bedöms kvinnliga och manliga deltagare inte efter samma måttstock - det är den bistra sanningen. :(

Utifrån kvällens prestationer tycker jag faktiskt att Jacqline hade förtjänat att vinna. Hon tycker jag dessutom har utvecklats mest under hösten, och känns oerhört professionell, medan Birkir mer varit kvar på samma nivå.

Missförstå mig inte nu - jag tycker mycket om Birkir och han är absolut en värdig vinnare, men särskilt utifrån kvällens prestationer så var Jacqline helt klart strået vassare (dock förstås delvis beroende på att Birkir uppenbarligen var förkyld och hade problem med rösten); och ser man på hela hennes utveckling tycker jag också att hon förtjänat att vinna. Men båda finalisterna var helt klart väldigt bra, så man får väl ändå vara nöjd; det är långt ifrån jämt som båda finalisterna faktiskt varit så här bra...
Birkir hade en större power is in röst i vinnarlåten än Jacqline.

Den finalist som aldrig hängt löst brukar vinna.

E

Citat från: Vize skrivet 21 mars 2022 kl. 12:44:13
Den finalist som aldrig hängt löst brukar vinna.
Tusse hängde löst en gång 2019 men han vann ändå. Sen är det så att den ena som hänger löst och sen går vidare brukar inte vara den som fått näst minst röster eftersom det räknas upp utan inbördes ordning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Vize skrivet 21 mars 2022 kl. 12:44:13
Den finalist som aldrig hängt löst brukar vinna.
Som regel sant, men för 2021 vet vi ju inte vilka som har hängt löst - för i och med det nya upplägget med att de presenterar vilka som fått tillräckligt många röster för att få sjunga, vilket innebär att alla presenteras utan inbördes ordning. De två som är kvar sist är alltså inte de två som fått minst röster, utan det är bara den som inte fått sjunga som vi vet fått minst röster. Således är det bara TV4 som vet vilka som hängt löst, då de inte ens presenterat det efter finalens slut. :(

Så till och med Idol 2020 vet vi ju att de två som hängt löst fått minst antal röster, men så var ju inte fallet 2021 i och med det nya upplägget.

Vize

Bara jag eller är det någon som inte gillade Elin Bergman när hon var med i Idol 2013? Tyckte hon sjöng ganska svagt. Hon sjöng lite falskt också. Hon var kass när hon framförde vinnarlåten.

Vize

Nike vann. Hon ansökte även 2014 och fick göra audition, men blev inte vidareskickad.

Daniel Hofverberg

Jag tycker det var helt rättvist och bra att Nike vann - hon var klart bäst, och av de två finalisterna var hon vida överlägsen. Hon har ju också varit väldigt stark och jämnbra hela hösten, och såvitt jag kan minnas inte haft ett enda svagt framträdande.

Men Albin har jag aldrig varit så jätteimponerad av, så jag förstår inte riktigt hur han kunde komma till final. Visst, han är absolut inte dålig och sjunger bra, men det har varit flera bättre än honom under hösten. Jag tycker det är skandal att Julien åkte ut så tidigt, som var väldigt bra och som jag var stensäker på skulle stå i final tillsammans med Nike - där förstår jag absolut inte vad som hände, och hur han kunde åka ut först bland killarna när han var överlägset bäst av killarna...

Av de som kom till semifinal hade jag hellre velat se Klara i final, som inte var alltför märkvärdig i början men som har växt och blivit bättre och bättre under hela hösten; och som under de sista veckorna var väldigt bra. Hon hade förtjänat en finalplats mer än Albin, i mina ögon.

Vize

Personligen tycker jag vinnarlåten var sådär. Verserna var bra, men refrängen ganska tråkig. Det är få vinnarlåtar som varit "vinnarlåtar", t.ex "Dreams are Coming True" och "Every Bit of Me".

Vize

Vem tycker ni är den bästa i Idol någonsin? Eller bästa vinnaren någonsin?

Bäst någonsin och bästa vinnaren skulle jag ge till Kevin Borg.

Daniel Hofverberg

Vad har ni för favoriter i årets Idol, som ju är inne på semifinal under fredagen?

Min absoluta favorit i år är utan tvekan Cimberly Wanyonyi, och det inte (bara) för att hon kommer från Skellefteå. Hon är verkligen fantastisk, och förtjänar att vinna. Som god tvåa placerar jag Saga Ludvigsson, som har blivit bättre och bättre och är väldigt bra; om än kanske något smalare i genrerna än Cimberly. Men hon vore för all del också en värdig vinnare, och båda två har jag tyckt mycket om ända sedan första audition.

Jag tyckte tidigare också om Isak Uddström, som ju tyvärr åkte ut för ett par veckor sedan - vilket var rättvist utifrån den veckans prestationer, då han varit lite ojämn.

Simon Näslund måste jag medge att jag är lite kluven till - han sjunger utan tvekan väldigt bra, och känns proffsig och scenvan. Men samtidigt får jag en viss distans till honom, och blir inte så berörd av hans prestationer; vilket är ett stort aber i vissa fall medan det gör mindre i andra fall (beroende på låt och genre).

Louisa Hoxha har varit lite ojämn, men blivit bättre och bättre på sistone; men om inget oförutsett inträffar tror jag inte att hon har en chans att ta sig till finalen nästa vecka.

Daniel Hofverberg

Jippi!!! Mycket rättvist och välförtjänt att årets två bästa deltagare gått till final, som jag tyckt varit bäst och stabilast ända sedan kvalveckan. :)

Men finalen nästa vecka kommer verkligen bli en rysare - enligt oddsen har ju både Cimberly och Saga varit favorittippade om vartannat under hösten, så vem som kommer vinna känns vidöppet.

Men jag hejar (förstås) på Cimberly, som känns strået vassare och dessutom bredare än Saga. Hon har också bättre sångröst än Saga, även om hon delvis kompenserar det genom att vara oerhört proffsig och bra på scen; en oerhört skicklig showartist. Jag tycker mycket om Saga, men Cimberly känns trots allt strået vassare och har varit väldigt bra hela hösten; medan Saga har varierat lite beroende på genre.

Ovanliga dubbningar

Jag hejar också på Cimberly i finalen, otroligt bra. :)

gstone

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 25 november 2023 kl. 12:17:51Jag hejar också på Cimberly i finalen, otroligt bra. :)
Så du göra andra saker på forumet med ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.