Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 september 2022 kl. 12:08:17Dubbade Apple TV med eurotroll?
Ja Apple TV dubbningarna av Snobben är också gjorda av Eurotroll.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 september 2022 kl. 12:13:48Ja Apple TV dubbningarna av Snobben är också gjorda av Eurotroll.
Hur mäter man kvalitén med den nya dubbningen jämfört med scanbox dvd utgåvorna? Samma sak med den nya dubbningen för dom gamla avsnitten som Apple TV dubbade om igen? Dom köpte ju loss äldre avsnitt som fanns på scanbox utgåvorna och dom blev omdubbade eller?

gstone

Hans Ernback
Tommy Nilsson
Hans Lindgren
Sif Ruud

Bert-Åke Varg
Tomas Bolme
Åke Lindström
Stig Engström
Robert Sjöblom
Benny Haag
Mia Benson
Elisabeth Bolme

Agneta Prytz
Monica Nordquist
Elisabeth Grönqvist
Maria Weisby
Josefin Ahlquist
Torsten Wahlund
Hans Lindgren
Marie Robertson
Shebly Niavarani
Steve Kratz
Bengt Järnblad
Ana-Gil de Melo Nascimento
Andreas Nilsson
Annika Herlitz
Charlie Elvegård
Karl Borén Borde varit med
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Scoobydoofan1

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2021 kl. 01:12:38Såvitt jag kunnat läsa mig till verkar det enda i Snobben-väg som finns på amerikanska HBO Max vara den fransk-italienska animerade serien Peanuts by Schulz från 2014. Såvitt jag vet har väl den serien aldrig visats i svensk TV, så om den skulle dyka upp även på nordiska HBO Max lär den ju behöva nydubbas (om den nu inte bara släpps i textad originalversion).

I USA verkar Snobben-specialerna vara uppdelade mellan Apple TV+, Amazon Prime och Hulu, så ingen av dessa finns alltså på HBO Max. Några av specialerna finns ju på Apple TV+ i Sverige (omdubbade), men såvitt jag vet inte någon annan tjänst. Problemet är förstås att Warner Bros. inte äger rättigheterna till Snobben, trots att de har distribuerat DVD-utgåvor med Snobben.

Hulu finns ju inte i Norden, men ägs av Disney; även om en del av Hulus serier (bl.a. The Handmaid's Tale) i dagsläget finns på HBO Nordic. Så möjligen kanske de fåtal Snobben-specialer som Hulu innehar rättigheterna till (vilket innebär tre specialer och en långfilm) kan dyka upp på antingen HBO Max eller Disney+ i de nordiska länderna. Men det återstår att se...
När det gäller specialerna på Apple Tv eller andra streamingstjänster så är frågan hur låter omdubbningarna jämfört med Eurotroll Dubbningen?  Är det nån som kan dela med hur det är? Det skulle vara intressant att få höra delar av den nya dubbningen av dom äldre specialerna som var i Scanbox utgåvorna.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 mars 2023 kl. 08:04:09När det gäller specialerna på Apple Tv eller andra streamingstjänster så är frågan hur låter omdubbningarna jämfört med Eurotroll Dubbningen?
Det är en smaksak vilket man föredrar men de omdubbningarna är också gjorda av Eurotroll så kvalitetsmässigt är det bra.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2023 kl. 08:07:00Det är en smaksak vilket man föredrar men de omdubbningarna är också gjorda av Eurotroll så kvalitetsmässigt är det bra.
Men hur är rösterna jämfört med den tidigare dubb som var utgiven från scanbox?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 mars 2023 kl. 01:49:23Vilken dubbning är i den här DVD utgåvan?

https://www.tradera.com/en/item/302154/587217160/charlie-browns-christmas-tales-snobbens-julsagor-dvd-svensk-text-utgatt-
Det finns bara en dubbning av Snobbens julsagor, och den gjordes av SDI Media speciellt för den DVD-utgåvan.

Bonusavsnittet Is This Goodbye, Charlie Brown? är ju däremot ett av de "avsnitt" (TV-specials) som Eurotroll dubbade för SVT, så det avsnittet gissar jag borde ha fått behålla Eurotrolls dubbning. Jag har dock inte skivan tillgänglig här och nu, och kan därför inte säga med 100% säkerhet.
(Snobbens julsagor räcker bara 18 minuter, så därför är det absolut nödvändigt att fylla ut med ett bonusavsnitt för att komma upp i en någorlunda acceptabel längd på DVD-utgåvan)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2023 kl. 02:20:36Det finns bara en dubbning av Snobbens julsagor, och den gjordes av SDI Media speciellt för den DVD-utgåvan.

Bonusavsnittet Is This Goodbye, Charlie Brown? är ju däremot ett av de "avsnitt" (TV-specials) som Eurotroll dubbade för SVT, så det avsnittet gissar jag borde ha fått behålla Eurotrolls dubbning. Jag har dock inte skivan tillgänglig här och nu, och kan därför inte säga med 100% säkerhet.
(Snobbens julsagor räcker bara 18 minuter, så därför är det absolut nödvändigt att fylla ut med ett bonusavsnitt för att komma upp i en någorlunda acceptabel längd på DVD-utgåvan)
På tal om andra dubbningar har nån kollat på det här?

https://www.youtube.com/watch?v=UH6A80539C4

Dubbningen är... den är så där, det finns ingenting att säga om den om man ska jämföra den med Eurotroll dubbningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 mars 2023 kl. 09:45:27På tal om andra dubbningar har nån kollat på det här?

https://www.youtube.com/watch?v=UH6A80539C4

Dubbningen är... den är så där, det finns ingenting att säga om den om man ska jämföra den med Eurotroll dubbningen.
Gott nytt år, Gullan är dock dubbad av Eurotroll; så rent formellt sett är det ju "Eurotroll-dubbningen". Jag har nämnt den tidigare i den här tråden, och jag tycker att den är bra - liksom övriga nya dubbningar som Eurotroll utfört för Apple TV+. Visst är det lite obekant jämfört med Eurotrolls äldre SVT-dubb, men likväl håller den hög klass med bra röster och en lyckad översättning.

Skillnaden mot SDI Medias nydubbningar av Snobben är påtaglig, som helt klart känns som en mer lågbudgetdubb.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2023 kl. 11:57:47Gott nytt år, Gullan är dock dubbad av Eurotroll; så rent formellt sett är det ju "Eurotroll-dubbningen". Jag har nämnt den tidigare i den här tråden, och jag tycker att den är bra - liksom övriga nya dubbningar som Eurotroll utfört för Apple TV+. Visst är det lite obekant jämfört med Eurotrolls äldre SVT-dubb, men likväl håller den hög klass med bra röster och en lyckad översättning.

Skillnaden mot SDI Medias nydubbningar av Snobben är påtaglig, som helt klart känns som en mer lågbudgetdubb.
Obekvämt är en underskattning, inget emot den nya dubbningen för Apple Tv Specialen, men dubbningen når inte samma punkt som den tidigare Eurotroll dubbningen utgiven av Scanbox. Den nya serien kan man kolla på för nyfikenhets skull eller om man gillar det, även om animationen ser renare ut så kan den ändå inte nå samma höjdarpunkt som dom äldre avsnitten.

Scoobydoofan1