Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blockhaj

Mycket modern svensk dubb är smaklös i min åsikt, men något riktigt dåligt röstskådespelarval är svårfunnen.

Jag kommer ihåg att Pokémonserien blev mycket svår att se på när rösten för Meowth och Jessie byttes ut runt generation 5-6 (runt 2012 kanske?). Å ena sidan var serien ett skal av sitt forna jag vid den tidpunkten (borde slutat efter gen 4 som planerat), men det var väldigt ledset inombords när man hörde Dick Eriksson (Ash) och Andreas Nilsson (James) kämpa vidare utan ursprungliga Rocket-trion. Det blir liksom inte samma sak när en ikonisk röst byts ut.

Steffan Rudvall

Citat från: Blockhaj skrivet 25 september 2023 kl. 17:44:32Mycket modern svensk dubb är smaklös i min åsikt, men något riktigt dåligt röstskådespelarval är svårfunnen.

Jag kommer ihåg att Pokémonserien blev mycket svår att se på när rösten för Meowth och Jessie byttes ut runt generation 5-6 (runt 2012 kanske?). Å ena sidan var serien ett skal av sitt forna jag vid den tidpunkten (borde slutat efter gen 4 som planerat), men det var väldigt ledset inombords när man hörde Dick Eriksson (Ash) och Andreas Nilsson (James) kämpa vidare utan ursprungliga Rocket-trion. Det blir liksom inte samma sak när en ikonisk röst byts ut.
Jessies röst blev aldrig utbytt egentligen utan Annelie Berg Bhagavan har bara tillfälligt byts ut när hon varit mammaledig.

Blockhaj

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 september 2023 kl. 17:48:04Jessies röst blev aldrig utbytt egentligen utan Annelie Berg Bhagavan har bara tillfälligt byts ut när hon varit mammaledig.
Jahopp, då var det väl dålig timing för de avsnitt jag såg.

MOA

Här kan vi hata VA som vi annars älskar,skriva om roller som vi inte står ut & höra dom i
Tänkte starta ett ämne om de men jag tror ni fattar

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 12 november 2023 kl. 09:57:12Här kan vi hata VA som vi annars älskar,skriva om roller som vi inte står ut & höra dom i
Tänkte starta ett ämne om de men jag tror ni fattar
Du menar typ till exempel Hasse Jonsson som Mario? Därför att Hasse brukar vara talangfull, men inte passar som Mario?

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 12 november 2023 kl. 19:09:36Du menar typ till exempel Hasse Jonsson som Mario? Därför att Hasse brukar vara talangfull, men inte passar som Mario?
Ja jag kan bara hata Hasse när han e Mario.han e helt malplacerad som Fuskgubben. Fruktansvärt

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 12 november 2023 kl. 19:14:45Ja jag kan bara hata Hasse när han e Mario.han e helt malplacerad som Fuskgubben. Fruktansvärt
Skulle dock inte säga att jag hatar en person bara för att de gör en dålig roll, det är nog snarare insatsen jag tycker är dålig, såklart.

Disneyfantasten

Personen i sig är inte dålig bara för att hen är malplacerad, utan det är snarare det att insatsen är mindre bra, personen som fått rollen har säkert gjort vad de kunde.

Förresten så skulle jag säga att Håkan Mohede och framförallt Roger Storm är sämre som Mario, båda är duktiga skådespelare men passar tyvärr inte i denna roll, Hasse var inte heller perfekt i rollen.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 november 2023 kl. 19:54:38Personen i sig är inte dålig bara för att hen är malplacerad, utan det är snarare det att insatsen är mindre bra, personen som fått rollen har säkert gjort vad de kunde.

Förresten så skulle jag säga att Håkan Mohede och framförallt Roger Storm är sämre som Mario, båda är duktiga skådespelare men passar tyvärr inte i denna roll, Hasse var inte heller perfekt i rollen.
Jag föredrar Håkan framför Hasse men Steve Kratz e den enda som låter bra

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 november 2023 kl. 19:57:14Jag föredrar Håkan framför Hasse men Steve Kratz e den enda som låter bra
Ja, Steve Kratz är bäst i denna roll, även Oscar Harryson är mycket duktig här.

MOA

Jag hatar också Johan Hedenberg när han e Kung Koopa & Toad,Gunnar Ernblad när han e Luigi.Staffan Hallerstam när han e Tails & Mattias Knave när han e Coconuts. Kommer inte på fler nu

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 november 2023 kl. 20:39:46Jag hatar också Johan Hedenberg när han e Kung Koopa & Toad,Gunnar Ernblad när han e Luigi.Staffan Hallerstam när han e Tails & Mattias Knave när han e Coconuts. Kommer inte på fler nu
Hata och hata, det är väl elakt att säga att man "hatar" någon bara för att hen inte passar rollen, det är ju inte skådespelarens fel, de gör säkert sitt bästa.

Jag älskar till exempel Monica Forsberg, men är inte förtjust i hennes insats som Ariel, men det är inte för att hon är dålig, utan för att hennes tolkning helt enkelt inte alls passar karaktären även om hon säkerligen gjorde sitt bästa (det är alltså inte alls personen som jag vänder kritiken mot, utan tycker snarare att insatsen inte fungerar);

https://www.youtube.com/watch?v=oFWtZU4pvcw

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 november 2023 kl. 20:44:28Hata och hata, det är väl elakt att säga att man "hatar" någon bara för att hen inte passar rollen, det är ju inte skådespelarens fel, de gör säkert sitt bästa.
Jag håller fullständigt med. "Hata" är ett oerhört starkt ord, som alltför många slänger sig med på tok för lättvindigt; både här på forumet och på annat håll...

Gustav Jonsson

Vet inte om någon har sagt det innan men Per Erik Hallin som Joakim von Anka passar inte alls! Inget dåligt med insatsen fet är hans vanliga Kalle röst men Joakim ska inte låta så

Disneyfantasten

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 13 november 2023 kl. 22:46:05Vet inte om någon har sagt det innan men Per Erik Hallin som Joakim von Anka passar inte alls! Inget dåligt med insatsen fet är hans vanliga Kalle röst men Joakim ska inte låta så
Instämmer, varför Per-Erik valde att använda sin Kalle-röst till Joakim är bortom mitt förstånd.