Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 november 2023 kl. 22:51:51Instämmer, varför Per-Erik valde att använda sin Kalle-röst till Joakim är bortom mitt förstånd.
Instämmer det är ju helt befängt.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Man får ju dock ha i åtanke att det inte fanns en originalröst att utgå ifrån då många musiksagorna ju var skrivna av Monica Forsberg själv.

Det hjälper ju inte att musiksagan är från 1985 och att Joakim von Anka endast hade haft en svensk röst tidigare och karaktären hade ingen etablerad röst tills John Harrysson tog över.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 november 2023 kl. 23:01:17Man får ju dock ha i åtanke att det inte fanns en originalröst att utgå ifrån då många musiksagorna ju var skrivna av Monica Forsberg själv.

Det hjälper ju inte att musiksagan är från 1985 och att Joakim von Anka endast hade haft en svensk röst tidigare och karaktären hade ingen etablerad röst tills John Harrysson tog över.
Precis, vi kan inte bedöma musiksagor från 1980-talet utifrån dagens glasögon, och på den tiden hade ju inte många hört Joakim von Anka tala.

Så i dagens läge framstår det som helt uppåt väggarna, men 1985 tror jag inte att så många tänkte i de banorna.

Även om jag håller med att det känns lite märkligt, när ju den enda referensramen som fanns att tillgå i Sverige 1985 var Johannes Brost - men antingen kände inte Monica Forsberg till Musse Piggs julsaga, eller också tänkte hon att gemene man inte skulle tänka på just Joakim von Anka där när han ju är "i karaktär" och "spelar" Ebenezer Scrooge.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 12 november 2023 kl. 20:39:46Jag hatar också Johan Hedenberg när han e Kung Koopa & Toad,Gunnar Ernblad när han e Luigi.Staffan Hallerstam när han e Tails & Mattias Knave när han e Coconuts. Kommer inte på fler nu
Problemet med dessa är att: Hasses röst ä' för ljus för Mario, Johans röst ä' för mörk för Toad, och Gunnars röst ä' för mörk för Luigi och får honom att låta korkad...

Dock så tyckte jag själv att Johan var okej som Kung Koopa/Bowser, men han slår inte Gunnar i rollen. Dock så är Sture Ström svagast i rollen. Men han är inte en dålig dubbare för det. Problemet är att Sture passar mer för snällare typer, och plus så låter Koopa mer som en gammal man än något annat i denna rollen... Att Staffan är Tails är nog för att han brukade ju dubba unga pojkar förr i tiden, dock så är det ju sant att Tails har ändå en barnröst även i denna serien på engelska så Leo Hallerstam kan jag hålla med dig om att han skulle vara vassare i rollen... Och Mattias som Coconuts... Uppenbarligen för att du hatar karaktären och att han har en irriterande röst, men det är väl meningen att han annars ska låta så... Annars kanske Peter Sjöquist vore något bättre i rollen...

Men i hela fall, det är insatserna som sagt som är fel, inte dubbarna. Jag hatar inte dom bara för att de var i malplacerade roller. Men jag annars antar att du faktiskt menade att de inte passade i rollerna eller att rösterna lät hemska i dessa fallen...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 november 2023 kl. 00:57:34Men i hela fall, det är insatserna som sagt som är fel, inte dubbarna. Jag hatar inte dom bara för att de var i malplacerade roller. Men jag annars antar att du faktiskt menade att de inte passade i rollerna eller att rösterna lät hemska i dessa fallen...
Instämmer, det kan aldrig skådespelarna lastas för, de gör bara sitt jobb.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 14 november 2023 kl. 00:57:34Och Mattias som Coconuts... Uppenbarligen för att du hatar karaktären och att han har en irriterande röst, men det är väl meningen att han annars ska låta så... Annars kanske Peter Sjöquist vore något bättre i rollen...
Jag tror inte de hade hjälpt,hade hatat honom lika mycket ändå. Lite orelaterat men jag kan inte hata Kenneth Milldoff när han e speakerröst i Dot & Jultomten, han e bara bäst

MoonFace

Men snälla hata folk för specifika roller XD
Man kan ju inte hata någon för att den gör en roll XD

gstone

Citat från: MoonFace skrivet 14 november 2023 kl. 13:32:25Men snälla hata folk för specifika roller XD
Man kan ju inte hata någon för att den gör en roll XD
Bra poäng.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Björn Andrésen som Ior i Det Var En Gång En Filmstudio, inget fel alls på skådespelaren, men hans insats känns mer som en fandub-version av karaktären.

I samma film var inte heller Leif André som Herr Padda och Ole Ornered som Maui speciellt lyckade i sina roller trots att båda är duktiga skådespelare, så jag hade bytt plats på karaktärernas röster här, Kaas röst var heller inte helt lyckad.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2023 kl. 19:21:48Björn Andrésen som Ior i Det Var En Gång En Filmstudio, inget fel alls på skådespelaren, men hans insats känns mer som en fandub-version av karaktären.
Rösttypen är rätt alltså den mörka men själva inlevelsen och röstläget är fel han låter inte dyster...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 december 2023 kl. 20:54:27Rösttypen är rätt alltså den mörka men själva inlevelsen och röstläget är fel han låter inte dyster...
Precis, det är därför han inte riktigt passar rollen.

Om jag minns rätt var han heller inte så värst lyckad som Klasse heller, rösten som han använder hade definitivt passat bättre till Mortimer.

MOA

Va bra att nån skrev här. Blir fruktansvärt irriterad på att Nina Gunke låter så inlevelselös i alla roller hon spelar! BLIR SNART GALEN!!!

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 28 december 2023 kl. 23:31:34Va bra att nån skrev här. Blir fruktansvärt irriterad på att Nina Gunke låter så inlevelselös i alla roller hon spelar! BLIR SNART GALEN!!!
Du får ju tänka på att det har gått som på rullande band när alla de där lågbudget dubbningarna gjordes.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 28 december 2023 kl. 23:31:34Va bra att nån skrev här. Blir fruktansvärt irriterad på att Nina Gunke låter så inlevelselös i alla roller hon spelar! BLIR SNART GALEN!!!
Var snäll nu, hon har det svårt just nu med sin alzheimer alltså demens.

Dessutom är det inte hennes fel, utan det har mer att göra med budget och tidskrav.

För min del är det mest Krang i Turtles, hon var visserligen inte någon höjdare i hennes andra roller i samma serie, men just Krang är det mest fruktansvärda i hela dubbningen, visst det FINNS vissa bra saker i dubbningen, som vissa röster, men översättningen är där den verkligen fallerar totalt, tänker mest på att Shredder har döpts till Strimlaren.

Nina var dock bra i till exempel Bilar och Djungeldjuret Hugo.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 december 2023 kl. 23:35:09Du får ju tänka på att det har gått som på rullande band när alla de där lågbudget dubbningarna gjordes.
Precis, det kan inte skådespelarna lastas för det är inte deras fel.

Lillefot

Jag håller med dig till viss grad, men är det ändå inte lite att överdriva att hennes inlevelse alltid är bristande? Ofta är det också budgeten och frekvensen som dubbningar som har inverkan på resultatet.

Även bland lågbudgetdubbningar som hon har varit med i har hon ibland gjort skapligt ifrån sig, exempelvis Snövit - Äventyret fortsätter där är hennes insatser över förväntan i mitt tycke. Håkan Mohede och Kenneth Milldoff var mer jämna på den fronten, men Nina har visat att hon verkligen kan skådespela med jämna mellanrum.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran