Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 augusti 2023 kl. 14:08:4028.38-30.05

Pippi

Ohhh!, - Tommy, throw some more. Hurry!

Fru Bengtsson/Miss Bannister

Well, go and get 'em!,

Head Girl/rödhåriga barnhemsflickan

Yes, Miss Bannister.

Get 'em!

Tommy och Annikas pappa

Tommy!

Pippi

I think 've done enough shopping for today., I'll be right back.

Keep your eyes peeled.

Tommy och Annikas pappa

Annika! Tom...

You dirty rat!

Pippi

Okay, Mr. Neilson, time to do your stuff.

Apan

Here we go

You do something!, Arrest somebody!

Polis

Yes, ma'am.

Tommy och Annikas pappa

Annika!
Tommy!
Eh, watch it!
Tommy!

Would you get out of my... Get...
Tommy!

40.20-42.12

Pippi

And that's the bully tree. You should be, ashamed, picking on a poor little girl.

Bloom

Ohhh! (Faller ner från trädet)

Pippi

No sense wasting, such a nice day.

Dunder-Karlsson

You little monster, you!

Pippi

Let's play find the hat.

Dunder-Karlsson

Come here, you!

Pippi

Come and get it!

Bloom

Let's get the gold, and get out of here.

Dunder-Karlsson

What? With her yelling her head, off in full view of everyone?

Get that ladder!

Pippi

That's the idea., The view's lovely up here.

Dunder-Karlsson

I'm gonna get that strong-armed little, freak if it's the last thing I do.

Bloom

Then what? They've seen our faces.

Dunder-Karlsson

Here's what we'll do.

We'll put her in the sack, and when, it gets dark, we'll get rid of her.

Pippi

Here. Don't want you to get sunstroke.

Dunder-Karlsson

Get up there!
Go on!

Pippi

Bravo! Well done.

Dunder-Karlsson

Here I come

Pippi

Isn't this fun? I do it every day.

Dunder-Karlsson

You little brat! I'm going to pull, those pigtails clear to China.

Come on, kid!

Get off! Get off me! Let go! Let go!

You've had your fun!

Pippi

What's wrong? I thought, it was just a game.

When we're finished, we can have, a feast of Coke and cookies.

Bloom

Put the ladder here kid and we'll call it a day.
?

Dunder-Karlsson

Hurry! Come on! Move it!, Get out of my way!

You idiot! Why, you little...

You go for her., Get her off that horse

?

55.56-59.25

Tommy

What are we gonna eat, Pippi?

Annika

What have you got in there?

Pippi

Catch. I don't feel, like hunting tonight.

Annika

What would you hunt here, anyway, Pippi?

Pippi

Oh, lions, tigers... and cannibals.
I'm very good with cannibals.

Annika

Cannibals? Here?

Pippi

Just in case.

Tommy

It's very quiet. You don't, think it's too quiet, do you?

Pippi

I promise you, with this old gun, I'll be able to defend us. Even if we should, be attacked by a splunk!

(Skratt)

Oh, I'm gonna go take a nap. Wake me if you need me.

And keep your eyes peeled.

Annika

Pippi! Pippi!

Pippi! There is something out there

Pippi

There. What did I tell you?
It, could be a cannibal snooping. You can never be too careful.

Wouldn't be much use running away if, we're just to be served up for dinner with carrots and parsley.

I'll bet they're looking through their cookbooks right now learning how to make us, in a special stew.

But I'll tell you this: If they ever put me on the same plate as spinach... Yech! I will never, ever forgive them.

Annika

Oh, Pippi, don't talk like that.

Jeepers! What was that?

Tommy

She shot it!

Pippi

Three of them just bit the dust.

Tommy

Pippi, when I grow up, I'm gonna, be a pirate, just like you.

Pippi

Swell. And we'll be the, terrors of the Caribbean. And we'll plunder gold and jewels and, hide our treasures in a cave with three skeletons, guarding it!

And we'll sing...

Pippi, Tommy & Annika

Life, is a breeze We live it for fun. No apologies to anyone.We live on the seas, We do as we please.

Pippi

You've got it! And everyone would turn, pale and throw themselves into the sea... to escape our bloody bloody revenge!

Annika

What about me? I don't, dare become a pirate.

Pippi

Well, you can come along, for the ride and dust the piano.

Annika

Dust the piano?

Pippi

Look what I found...

From a shipwrecked sailor's secret stash

Annika

Thanks!

Pippi

Sleep tight, Don't let the bedbugs bite.

Tommy

Darn it! We forgot, to brush our teeth.

Pippi

Go to sleep.

1:14.54-1:15.04

Den elaka lärarinnan

You see that little hut?, That's called the sweat box, where really bad children are put.
Oj, tackar, vilket jobb! Då kan vi nästan börja sätta igång, hade dock gärna funnit någon annan som kan spela in, för jag låter så extremt stel med min röst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 13 augusti 2023 kl. 07:59:23Jag tror inte ni riktigt hänger med. Talet/orden är inte genererat alls. Det är fortfarande min röst.

Det räcker med ett par minuter tal att träna en modell på. Den modifierar och pitchar min röst så den låter som en annan person. Lite som en vocoder.

Det är alltså röst till röst, inte text till röst.

Ni får gärna göra en insats och spela in era egna repliker. :) 
Okej, då förstår jag - så det är alltså beroende av att någon pratar med bra inlevelse och rätt dialekt, då inlevelsen eller dialekten alltså inte blir bättre än vad som matas in?

Men det måste väl ändå ta oerhört lång tid och kräva mycket resurser att göra så med hela avsnitt? Då lär det ju inte bara röra sig om enstaka rollfigurer (som fallet kanske är med Pippi Långstrump?), utan om dussintals rollfigurer som lär behöva tränas på var för sig...?

Citat från: Goliat skrivet 13 augusti 2023 kl. 15:16:59Oj, tackar, vilket jobb! Då kan vi nästan börja sätta igång, hade dock gärna funnit någon annan som kan spela in, för jag låter så extremt stel med min röst.
Jag kan för all del göra ett försök, men ärligt talat är nog min inlevelse inte världens bästa heller - jag har åtminstone haft ganska stora svårigheter att få det att låta bra när jag dubbat ett mindre antal repliker för Peter Tägtströms dubbprojekt av Transformers... :(

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2023 kl. 17:50:02Okej, då förstår jag - så det är alltså beroende av att någon pratar med bra inlevelse och rätt dialekt, då inlevelsen eller dialekten alltså inte blir bättre än vad som matas in?

Men det måste väl ändå ta oerhört lång tid och kräva mycket resurser att göra så med hela avsnitt? Då lär det ju inte bara röra sig om enstaka rollfigurer (som fallet kanske är med Pippi Långstrump?), utan om dussintals rollfigurer som lär behöva tränas på var för sig...?
Jag kan för all del göra ett försök, men ärligt talat är nog min inlevelse inte världens bästa heller - jag har åtminstone haft ganska stora svårigheter att få det att låta bra när jag dubbat ett mindre antal repliker för Peter Tägtströms dubbprojekt av Transformers... :(
Det är en del arbete för att få en modell som funkar, men så fort det är klart kan rösten sedan användas till det den behövs, och redan klar med alla röster till Pippi. :) Som här har jag fått klippa ut varje röst från början till slut tills jag har runt 10 minuters ljud på varje. På mumin så gick vissa karaktärer fort som Sniff och Berätterskan, de andra krävde lite mer som snusmumriken (som talar extremt kort) och my.

Det stämmer, den gör alltså om min röst till den rösten som modellen är tränad på. Så pratar jag med brittisk dialekt så kommer så klart karaktären låta brittisk.

Matade in ett kort klipp från en musik-saga och körde sedan modellen på dessa som exempel, det är alltså samma input på alla, ingen av dessa är ursprungliga ljudet:

Inte ett giltigt ID på en bilaga.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2023 kl. 20:38:12Inlevelsen var kanske inte hundraprocentig, och lyssnar man noga hör man en svag antydan till syntetiskt tal, men förutom det låter det ganska naturligt och bra. Klart bättre än väntat, och imponerande att utvecklingen kommit så långt.
Ja, det är både intressant och imponerande. Samtidigt kan det också missbrukas. Skådespelarna i USA strejkar väl (förutom för att få bättre betalt) just för att få en reglering av hur AI används i film- och tv-produktioner.

Jag förmodar att det måste gälla såväl utseende som röst, personlighet och allt annat som definierar en viss skådespelare. Om det inte regleras skulle filmbolag, radio- och TV-stationer m.m. kunna använda digitala avbilder av skådespelare utan vare sig deras medgivande eller ekonomisk kompensation.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 augusti 2023 kl. 20:18:32Ja, det är både intressant och imponerande. Samtidigt kan det också missbrukas. Skådespelarna i USA strejkar väl (förutom för att få bättre betalt) just för att få en reglering av hur AI används i film- och tv-produktioner.

Jag förmodar att det måste gälla såväl utseende som röst, personlighet och allt annat som definierar en viss skådespelare. Om det inte regleras skulle filmbolag, radio- och TV-stationer m.m. kunna använda digitala avbilder av skådespelare utan vare sig deras medgivande eller ekonomisk kompensation.
Det stämmer. Förstår dock problemet, men jag kommer inte publicera några modeller öppet eller berätta hur man går till väga (helt), pga att det inte ska missbrukas. Sedan vill jag inte allt ska vara exakt som orginalet utan det ska vara ett komplement när det saknas ljud. Alltså i restaureringaläge. Inte för att tjäna pengar på andra (får absolut ingenting för det här)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet 13 augusti 2023 kl. 20:58:31Det stämmer. Förstår dock problemet, men jag kommer inte publicera några modeller öppet eller berätta hur man går till väga (helt), pga att det inte ska missbrukas. Sedan vill jag inte allt ska vara exakt som orginalet utan det ska vara ett komplement när det saknas ljud.
När det saknas ljud? Så när något inte har dubbats som med Mumin?

BPS

Här kommer Pokémon - Mewtwo Återkomsten det är en tv-film/special som följer upp händelserna efter den första Pokémon filmen. I Sverige har den givits ut på VHS men inte på DVD.

https://archive.org/details/pokemon-mewtwo-aterkomsten

ph

Citat från: BPS skrivet 13 augusti 2023 kl. 23:38:31Här kommer Pokémon - Mewtwo Återkomsten det är en tv-film/special som följer upp händelserna efter den första Pokémon filmen. I Sverige har den givits ut på VHS men inte på DVD.

https://archive.org/details/pokemon-mewtwo-aterkomsten
Härligt att du fortsätter lägga ut Pokémon-filmerna. 

Är det några du saknar som du skulle ha lust att lägga ut på Archive? Hör av dig i så fall :) 

Dubintrested

Har någon tillgång till Why, Charlie Brown, Why? med dubbningen som visades i En gränslös kväll 1992?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Dubintrested skrivet 14 augusti 2023 kl. 12:53:04Har någon tillgång till Why, Charlie Brown, Why? med dubbningen som visades i En gränslös kväll 1992?
Jag tror den bara finns på Kungliga biblioteket

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 augusti 2023 kl. 17:28:34Jag tror den bara finns på Kungliga biblioteket
VHS var dock etablerat 1992 så att någon skulle spelat in galan är ju absolut inte omöjligt.

BPS

Citat från: ph skrivet 14 augusti 2023 kl. 10:02:04Härligt att du fortsätter lägga ut Pokémon-filmerna.

Är det några du saknar som du skulle ha lust att lägga ut på Archive? Hör av dig i så fall :)
Tack, jag har ju lagt ut de tre första filmerna och deras kortfilmer, Mewtwo Återkomsten samt alla dubbade avsnitten från säsong 3 och några episoder som tagits ur cirkulation. Så jag vet inte riktigt vad det skulle vara i sådana fall.

ph

Citat från: BPS skrivet 14 augusti 2023 kl. 17:43:03Tack, jag har ju lagt ut de tre första filmerna och deras kortfilmer, Mewtwo Återkomsten samt alla dubbade avsnitten från säsong 3 och några episoder som tagits ur cirkulation. Så jag vet inte riktigt vad det skulle vara i sådana fall.
Nu har jag inte så bra koll på vad som finns på archive, däremot så finns det ju väldigt många Säsonger samt filmer med Pokémon. 

Jag hade i tanke att du tänkte lägga ut allihopa, men då kanske jag tänker fel? :D 

BPS

Citat från: ph skrivet 14 augusti 2023 kl. 18:33:10Nu har jag inte så bra koll på vad som finns på archive, däremot så finns det ju väldigt många Säsonger samt filmer med Pokémon.

Jag hade i tanke att du tänkte lägga ut allihopa, men då kanske jag tänker fel? :D
Nej, det gör jag inte utan jag lägger bara upp sånt som inte går att få tag på lagligt.

BPS

Citat från: BPS skrivet 15 augusti 2023 kl. 00:12:11Nej, det gör jag inte utan jag lägger bara upp sånt som inte går att få tag på lagligt.
Jag hade tankar om att lägga ut film fyra men det är nog bara de första tre filmernas dubbningar som är ovanliga. Film fyra finns tydligen genom Musikservice så jag vet inte hur vid den skulle räknas som ovanlig eller inte.