Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

salle

Jag funderar på Tintin Belvision serien (Tintins äventyr) som släpptes som en sammansatt film med en annan dubbning på VHS av Esselte.
Tänker framförallt på
- Enhörningens hemlighet/Rackham den rödes skatt (släpptes på samma vhs). Det såldes ett exemplar på tradera för ett par år sedan. Omslaget fanns kvar vid bildsökning på google ett tag därefter, men tyvärr inte längre.
- Den svarta ön/Den mystiska stjärnan (släpptes på samma vhs)Denna vhs har jag aldrig sett.

Dessa hade varit roliga att få höra dubben till.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet 13 augusti 2023 kl. 15:16:59Oj, tackar, vilket jobb! Då kan vi nästan börja sätta igång, hade dock gärna funnit någon annan som kan spela in, för jag låter så extremt stel med min röst.
Hur går det med det här projektet?

Goliat

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 september 2023 kl. 17:33:58Hur går det med det här projektet?
Dialogerna ska spelas in och sedan fixa text. Så inte mycket kvar men sjuk idag.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  2 september 2023 kl. 17:51:52Dialogerna ska spelas in och sedan fixa text. Så inte mycket kvar men sjuk idag.
Så detta projekt har inte lagts ner nu när @Ovanliga dubbningar inte har någon kontroll över sitt konto?

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 september 2023 kl. 18:24:08Så detta projekt har inte lagts ner nu när @Ovanliga dubbningar inte har någon kontroll över sitt konto?
Nejdå, klart blir det sedan vad som händer sen vet jag inte. Gör detta enbart för att bevara och sedan vad Ovanliga dubbningar gör med materialet är upp till henne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 september 2023 kl. 18:24:08Så detta projekt har inte lagts ner nu när @Ovanliga dubbningar inte har någon kontroll över sitt konto?
Citat från: Goliat skrivet  2 september 2023 kl. 18:30:47Nejdå, klart blir det sedan vad som händer sen vet jag inte. Gör detta enbart för att bevara och sedan vad Ovanliga dubbningar gör med materialet är upp till henne.
Nej då, på något sätt ska Pippi Långstrump - Starkast i världen kunna komma alla till dels, liksom Pinocchio, Bambi, Dumbo (1972 års version), Peter Pan och Pongo och valptjuvarna. Med lite pysselarbete borde även Pluto, Ferdinand och Tre små grisar och Jan Långbens olympiska spel gå att lösa, även fast jag dessvärre inte känner till någon högkvalitativ bildkälla av "filmerna" som helhet (det vill säga vad som helst bättre än VHS-kvalité). Om det sen blir på Archive.org eller någon annanstans kan jag inte lova just nu, men på något sätt ska vi lösa det. :)

Jag har pratat med min väninna (hon med Lucky Luke, ni vet), och har bett henne att registrera ett nytt konto på Archive.org - sen är planen att vi delar på det kontot och båda två lägger upp material dit. Allt som inte kommer från Disney (såsom Pippi Långstrump samt julkalendrar) medför förmodligen inte samma risk, och så ska jag testa min teori att lägga upp Taran och den magiska kitteln med ett förspel i början - jag hoppas att det kan göra att filmen får ligga kvar, när det blir lite besvärligare för juristerna att hitta åt själva långfilmen i videon (även om det bara handlar om 40 sekunders arbete för advokaterna, så kan det göra skillnad om de har tusentals videor att gå igenom). Det är förstås en vild chansning, men det är värt ett försök innan en undersöker helt andra tjänster än Archive.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2023 kl. 09:20:56Kom gärna på någon slags lösning om Alice i Underlandet också, som blick sig klagan två gånger förra året.
Självklart, om Taran och den magiska kitteln med förspel får ligga kvar, så kommer jag i så fall göra samma sak med Alice i Underlandet och lägga upp även den med förspel. Jag kan förhoppningsvis hitta åt passande kortfilmer att infoga som förspel till filmerna. :)

Om dom inte får ligga kvar trots förspel så får jag lov att undersöka andra tjänster som alternativ. Dailymotion kan vara ett alternativ, men som herr Hofverberg påpekat måste en då komprimera ner bitraten ganska påtagligt, plus att hela videon sannolikt kodas om från uppladdningen. Inte direkt optimalt, men kan duga som en nödlösning.

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 september 2023 kl. 11:20:23Nej då, på något sätt ska Pippi Långstrump - Starkast i världen kunna komma alla till dels, liksom Pinocchio, Bambi, Dumbo (1972 års version), Peter Pan och Pongo och valptjuvarna. Med lite pysselarbete borde även Pluto, Ferdinand och Tre små grisar och Jan Långbens olympiska spel gå att lösa, även fast jag dessvärre inte känner till någon högkvalitativ bildkälla av "filmerna" som helhet (det vill säga vad som helst bättre än VHS-kvalité). Om det sen blir på Archive.org eller någon annanstans kan jag inte lova just nu, men på något sätt ska vi lösa det. :)

Jag har pratat med min väninna (hon med Lucky Luke, ni vet), och har bett henne att registrera ett nytt konto på Archive.org - sen är planen att vi delar på det kontot och båda två lägger upp material dit. Allt som inte kommer från Disney (såsom Pippi Långstrump samt julkalendrar) medför förmodligen inte samma risk, och så ska jag testa min teori att lägga upp Taran och den magiska kitteln med ett förspel i början - jag hoppas att det kan göra att filmen får ligga kvar, när det blir lite besvärligare för juristerna att hitta åt själva långfilmen i videon (även om det bara handlar om 40 sekunders arbete för advokaterna, så kan det göra skillnad om de har tusentals videor att gå igenom). Det är förstås en vild chansning, men det är värt ett försök innan en undersöker helt andra tjänster än Archive.
Självklart, om Taran och den magiska kitteln med förspel får ligga kvar, så kommer jag i så fall göra samma sak med Alice i Underlandet och lägga upp även den med förspel. Jag kan förhoppningsvis hitta åt passande kortfilmer att infoga som förspel till filmerna. :)

Om dom inte får ligga kvar trots förspel så får jag lov att undersöka andra tjänster som alternativ. Dailymotion kan vara ett alternativ, men som herr Hofverberg påpekat måste en då komprimera ner bitraten ganska påtagligt, plus att hela videon sannolikt kodas om från uppladdningen. Inte direkt optimalt, men kan duga som en nödlösning.
Hoppas på att Lucky Luke dyker upp snart då, postar du länk när den är uppe isf? :)

Steffan Rudvall

Någon annan har laddat upp Taran och den magiska kitteln nu dock verkar det vara Josefins version men i sämre kvalitet. 

Jag vet inte om jag ska länka till den eller inte då den ju är snodd från Josefin.

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2023 kl. 18:54:13Någon annan har laddat upp Taran och den magiska kitteln nu dock verkar det vara Josefins version men i sämre kvalitet.

Jag vet inte om jag ska länka till den eller inte då den ju är snodd från Josefin.
Jag hittade den också efter en sökning, och det är samma användare som tidigare lade upp originaldubbningen av Pinocchio.

I beskrivningen skriver de dock att de har fått tag på den från någon annan.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2023 kl. 18:54:13Någon annan har laddat upp Taran och den magiska kitteln nu dock verkar det vara Josefins version men i sämre kvalitet.

Länka gärna till den ändå - det är betydligt bättre än ingenting tills dess att Josefin förhoppningsvis kan lägga upp sin nya version. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2023 kl. 19:43:24Länka gärna till den ändå - det är betydligt bättre än ingenting tills dess att Josefin förhoppningsvis kan lägga upp sin nya version. :)
Okej, här är då länken.

https://archive.org/details/taran-och-den-magiska-kitteln-svensk-originaldubb_202309

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2023 kl. 19:50:35Okej, här är då länken.

https://archive.org/details/taran-och-den-magiska-kitteln-svensk-originaldubb_202309
Tack. Jag skulle spontant gissa att det där är Archives automatiskt nedkomprimerade version av Josefins video som har lagts upp, vilket då innebär ingen HD-upplösning och betydligt lägre bitrate - men att det utan tvekan är Josefins version råder ju ingen tvekan om; inte minst genom titelskylten som ju uppenbart är tagen från VHS plus den extra skylten med röster efter sluttexterna (som inte fanns med på bio)...

Avsevärt sämre kvalitet som sagt - den här filen ligger bara på 400 MB, medan jag vill minnas att Josefins video var på några gigabyte...? Men betydligt bättre än ingenting, så det duger ju tills Josefin får klart sin nya version.
(Jag vill minnas att jag laddade hem Josefins version när det begav sig, men kommer inte åt den just nu då jag fortfarande håller på att installera min nya stationära dator; och ett par av mina hårddiskar inte fungerar just nu av någon anledning...)

Goliat

Pippi kommer börja dubbas under veckan. Om ni undrar.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  7 september 2023 kl. 17:38:36Pippi kommer börja dubbas under veckan. Om ni undrar.
Hoppas att projektet går bra! :)