Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Har Sverige någonsin gjort ett animerat verk?

Startat av TBT_STR_QR, 25 augusti 2013 kl. 20:29:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: MOA skrivet  5 juli 2023 kl. 18:01:28I den första svenska filmen e hon över 20 år
Pippi eller Inger Nilsson? Nej för det tror jag knappast. Hon säger hon är ett barn och det här är mitt hem. Barnhem. Så över 20 år är knappast Pippi mellan 10-13 år kanske.  :P ::)

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  5 juli 2023 kl. 17:52:43Svetlana var 13 år när hon spelade Pippi i den filmen. Inger Nilsson var mellan 10 - 14 år när hon spelade Pippi.
Var kanske en rätt märklig bild att ta isåfall. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  6 juli 2023 kl. 07:17:18Pippi eller Inger Nilsson? Nej för det tror jag knappast. Hon säger hon är ett barn och det här är mitt hem. Barnhem. Så över 20 år är knappast Pippi mellan 10-13 år kanske.  :P ::)
Nu har du inte läst tillräckligt noga - MOA skrev den första filmen, och den första Pippi Långstrump-filmen var Per Gunvalls svartvita film från 1949. Där spelades Pippi av Viveca Serlachius, som var 26 år gammal vid inspelningstillfället.

Den filmen är ju dock inte jättekänd i dagens läge, så det är förmodligen långt ifrån alla som ens har hört talats om den...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juli 2023 kl. 09:13:48Nu har du inte läst tillräckligt noga - MOA skrev den första filmen, och den första Pippi Långstrump-filmen var Per Gunvalls svartvita film från 1949. Där spelades Pippi av Viveca Serlachius, som var 26 år gammal vid inspelningstillfället.

Den filmen är ju dock inte jättekänd i dagens läge, så det är förmodligen långt ifrån alla som ens har hört talats om den...
Har hört talas om den. Men jag syftade på thumbnailen på den ryska filmen Lilla My skickade här uppe.  ::)

gstone

Det finns inte så många bara svenska animerad verk.

Även om det nog är mest tack vare budget begränsningar och Sveriges. Kulturella klimat och åsikter  :) :)

Det inte så mycket att göra med animationernas själva talang eller kvaliteten på röstskådespelarna och deras insattet.

Sen jag inte sett så många svenska animerad filmer även om jag äger en del.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Går det nånstans att se den äldre Pippi Långstrump filmen?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  7 juli 2023 kl. 12:11:33Går det nånstans att se den äldre Pippi Långstrump filmen?  ???
Inte i sin helhet, Astrid Lindgren avskydde den och därför har den försvunnit.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  6 juli 2023 kl. 15:35:10Har hört talas om den. Men jag syftade på thumbnailen på den ryska filmen Lilla My skickade här uppe.  ::)
Thumbnailen ÄR från filmen. Bara för att du tycker hon ser ut som vuxen på den bilden betyder det inte att hon är det.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2023 kl. 14:16:34Thumbnailen ÄR från filmen. Bara för att du tycker hon ser ut som vuxen på den bilden betyder det inte att hon är det.

Men det har jag aldrig sagt att hon är vuxen. 
Sa bara att jag tyckte det såg ut så.
Kan ha varit från just den vinkeln.  8)

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juli 2023 kl. 13:54:33Inte i sin helhet, Astrid Lindgren avskydde den och därför har den försvunnit.
Kan man ju förstå. Tänker mest bara på rasismen i filmen. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  7 juli 2023 kl. 12:11:33Går det nånstans att se den äldre Pippi Långstrump filmen?  ???
Jag är nästan hundra på att en av mina kontakter ska ha hela filmen, som samlar på svenska filmer och har lyckats få tag i det mesta. Problemet är bara det att jag inte vet om han ens lever fortfarande, då han inte har svarat på meddelanden eller SMS på några månader; och hans mobiltelefon tycks vara avstängd...

Det är alltså samma person som jag nämnde i tråden om Brisby och NIMHs hemlighet, så det känns väldigt oroväckande även om vi kanske inte ska dra alltför brutala slutsatser riktigt än.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juli 2023 kl. 15:32:43Jag är nästan hundra på att en av mina kontakter ska ha hela filmen, som samlar på svenska filmer och har lyckats få tag i det mesta. Problemet är bara det att jag inte vet om han ens lever fortfarande, då han inte har svarat på meddelanden eller SMS på några månader; och hans mobiltelefon tycks vara avstängd...

Det är alltså samma person som jag nämnde i tråden om Brisby och NIMHs hemlighet, så det känns väldigt oroväckande även om vi kanske inte ska dra alltför brutala slutsatser riktigt än.
Borde inte vara svårt att ta reda på. Är du vän med han på Facebook? Då borde det ju åtminstone stå någonting där.
Annars kan du alltid kolla upp på ratsit så står där man kan hitta där det står om en person har avlidit eller så kan du alltid ringa till skatteverket och höra om han är i livet?  ???

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juli 2023 kl. 15:32:43Jag är nästan hundra på att en av mina kontakter ska ha hela filmen, som samlar på svenska filmer och har lyckats få tag i det mesta. Problemet är bara det att jag inte vet om han ens lever fortfarande, då han inte har svarat på meddelanden eller SMS på några månader; och hans mobiltelefon tycks vara avstängd...

Har du inte något sätt att ta reda på om hen lever?

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 juli 2023 kl. 21:56:42Har du inte något sätt att ta reda på om hen lever?
Hela tanken e bara så obehaglig,bäst för oss & tänka på nåt annat innan ämnet spårar ur

Elios

Citat från: MOA skrivet  7 juli 2023 kl. 23:37:14Hela tanken e bara så obehaglig,bäst för oss & tänka på nåt annat innan ämnet spårar ur
Brukar vara som så att om någon gått bort så borde man fått veta det. Är märkligt varför man bara helt plötsligt skulle försvinna hur som helst.