Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om diverse Disney-dubbningar

Startat av TonyTonka, 2 augusti 2015 kl. 20:53:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 november 2023 kl. 23:07:55Vad det gäller Pongo och de 101 dalmatinerna  , Alice i Underlandet , Dumbo och Pinocchio 

Vad föredrar ni mest KMs tidaga musiksagor från 80/ tidigt90-tal eller KMs omdubbningar ?
Hos Dalmatinerna, Alice i Underlandet och Pinocchio är omdubbningarna vida överlägsna dubbningarna av musiksagorna.

Hos Dumbo är KMs omdubbning röstmässigt bättre än musiksagan men textmässigt sämre.

Citat från: Lillefot skrivet 26 november 2023 kl. 23:43:45Omdubbningarnas kvalitet och röstval kan diskuteras, men jag anser att de är bättre än deras motsvarigheter av musiksagorna.
Kvalitet och kvalitet, röstval och röstval, jag tycker iallafall att KMs dubbningar av Dalmatinerna, Pinocchio och Alice i Underlandet (samt Peter Pan som visserligen inte nämndes) överlag är riktigt välgjorda.

Medans KMs dubbning av Dumbo är desto sämre, framförallt vid sångtexterna, så där är Doreen Dennings omdubbning från 1972 vida överlägsen.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2023 kl. 23:51:02Hos Dalmatinerna, Alice i Underlandet och Pinocchio är omdubbningarna vida överlägsna dubbningarna av musiksagorna.

Hos Dumbo är KMs omdubbning röstmässigt bättre än musiksagan men textmässigt sämre.
Kvalitet och kvalitet, röstval och röstval, jag tycker iallafall att KMs dubbningar av Dalmatinerna, Pinocchio och Alice i Underlandet (samt Peter Pan som visserligen inte nämndes) överlag är riktigt välgjorda.
Det var för att jag inte tror just KM gjord någon musiksaga av Peter Pan innan dem egentligen dubbningen  ;)

Jsg kan dock ha fel.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 27 november 2023 kl. 00:30:19Det var för att jag inte tror just KM gjord någon musiksaga av Peter Pan innan dem egentligen dubbningen  ;)

Jsg kan dock ha fel.
Det gjorde det inte, men jag valde att nämna den i högen iallafall just för kompletteringens skull.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 november 2023 kl. 07:38:52Det gjorde det inte, men jag valde att nämna den i högen iallafall just för kompletteringens skull.
Der förklara saken :)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Så Jeanette Köhn var alltså med i båda Aladdin dubbningar( Original filmen och 1019 nyinspelingen) ?

Är det sammanträffande eller arkivljud ?

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 december 2023 kl. 10:15:26Jeanette Köhn var alltså med i båda Aladdin dubbningar( Original filmen och 2019 nyinspelingen) ?

Är det sammanträffande eller arkivljud ?
Jag tror det mest är ett sammanträffande.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 december 2023 kl. 10:24:55Jag tror det mest är ett sammanträffande.
Hon röst provade  också för mamman i Tummelisa ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Vist inne fatar väl Överiga Röster även kör sångare nu förtiden ?

Naturligt för en Disney musikal lät det som Önskan hade en stor kör :D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 december 2023 kl. 20:54:21Vist inne fatar väl Överiga Röster även kör sångare nu förtiden ?

Naturligt för en Disney musikal lät det som Önskan hade en stor kör :D
Det kan säkert finnas undantag, men generell praxis när det gäller Disney nuförtiden verkar vara att "Övriga röster" innefattar körsångare. I en del fall har det i alla fall stått utsatt som riktlinje i creditdokumenten från Disney som dubbningsstudiorna fyller i, och därmed förmodar jag att så gäller i samtliga fall.
(Nu var det visserligen ett par år sedan jag fick sådana creditsdokument från Disney Character Voices, men jag har svårt att tro att det skulle ha ändrats de senaste åren)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2023 kl. 21:06:46Det kan säkert finnas undantag, men generell praxis när det gäller Disney nuförtiden verkar vara att "Övriga röster" innefattar körsångare. I en del fall har det i alla fall stått utsatt som riktlinje i creditdokumenten från Disney som dubbningsstudiorna fyller i, och därmed förmodar jag att så gäller i samtliga fall.
(Nu var det visserligen ett par år sedan jag fick sådana creditsdokument från Disney Character Voices, men jag har svårt att tro att det skulle ha ändrats de senaste åren)
Det låter ju logiskt.

Någon måste ju göra kören man hör i många dubbningar ;D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Vem är nuvarande svensk röst till Klasse Häst ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Fick några tv serier i Norge och eller Finland omdubbningar i samband med Disney Plus ?

Jag är nyfiken  ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  7 december 2023 kl. 23:19:23Fick några tv serier i Norge och eller Finland omdubbningar i samband med Disney Plus ?

Jag är nyfiken  ;)
Jag undrar samma sak med dessa samt Danmark.

gstone

Vilka spelar Bagaren och Krukmakaren på svenska i dom två dubbningar av The Small One ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Hur många av korna i Pongo och de 101 dalmatinerna har dialog ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]