Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2023 kl. 02:24:00Jag tycker också det är tråkigt att Snobben dubbats om, men uppriktigt sagt tror jag nog att merparten föredrar en ny dubbning. I och med Snobben och hans vänner, Snobben i rymden och de nyproducerade specialerna så är det ju nödvändigt med nya röster, för skådespelarna från 1990-talet skulle ju omöjligen kunna anlitas nu då deras röster förändrats för mycket under decennierna som gått - och då skulle det nog för många upplevas inkonsekvent och irriterande om de äldre specialerna har en uppsättning röster medan nyproduktioner har helt andra röster. Då blir det förmodligen minst klagomål med nya röster så man kan få konsekventa röster genom samtliga produktioner på Apple TV+.

De flesta av dagens barn lär ju heller aldrig ha sett (eller hört) SVT-dubben, som användes senast på Barnkanalen 2013; plus släpptes i viss mån på DVD 2009 - ganska precis tio år sedan innebär ju att ingen under 10 års ålder har upplevt den dubben, och det är förstås en viktig målgrupp i sammanhanget... :(
Det är det som gör det så tråkigt, det dom växte upp med när SVT visade Snobben med eurotroll dubbningen med dom rösterna. karaktärerna låter helt fel om man är växte upp med den tidigare dubben, det låter helt fel i öronen på en som kollar och lyssnar på dubben.

Scoobydoofan1

Har What A Nightmare, Charlie Brown! dubbats till svenska eller? Eurotroll dubbningen är fokuset och inte den nya dubbningen av Apple TV.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 augusti 2023 kl. 11:42:53Har What A Nightmare, Charlie Brown! dubbats till svenska eller? Eurotroll dubbningen är fokuset och inte den nya dubbningen av Apple TV.
Ja och nej. What A Nightmare, Charlie Brown! har dubbats till svenska av Gothenburg Sound i Göteborg under 1980-talet, i regi av Urmas Plunt, och fanns med på den femte VHS-volymen som Din Video gav ut 1986. Den svenska titeln var Vilken mardröm, lille Karl, och på samma VHS-utgåva fanns även It's an Adventure, Charlie Brown. :)

Avsnittet har inte dubbats av Eurotroll eller SDI Media, så den har alltså helt lyst med sin frånvaro sedan 1986 och har inte sänts på TV eller släppts på DVD. :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2023 kl. 17:15:56Ja och nej. What A Nightmare, Charlie Brown! har dubbats till svenska av Gothenburg Sound i Göteborg under 1980-talet, i regi av Urmas Plunt, och fanns med på den femte VHS-volymen som Din Video gav ut 1986. Den svenska titeln var Vilken mardröm, lille Karl, och på samma VHS-utgåva fanns även It's an Adventure, Charlie Brown. :)

Avsnittet har inte dubbats av Eurotroll eller SDI Media, så den har alltså helt lyst med sin frånvaro sedan 1986 och har inte sänts på TV eller släppts på DVD. :(
Hur svårt skulle det vara att få tag på Vilken mardröm, lille Karl? Om den är utgiven på VHS så är det bara att söka efter den. Här är länken om nån vill köpa den.

https://www.tradera.com/item/302150/591965878/snobben-tre-vhs-filmer-

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 augusti 2023 kl. 07:50:07Hur svårt skulle det vara att få tag på Vilken mardröm, lille Karl? Om den är utgiven på VHS så är det bara att söka efter den. Här är länken om nån vill köpa den.

Ladda upp på Archive.org?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 augusti 2023 kl. 07:50:07Hur svårt skulle det vara att få tag på Vilken mardröm, lille Karl? Om den är utgiven på VHS så är det bara att söka efter den. Här är länken om nån vill köpa den.

Vilken mardröm, lille Karl finns med i den här annonsen.
https://www.tradera.com/item/604085801

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:16:59Vilken mardröm, lille Karl finns med i den här annonsen.
https://www.tradera.com/item/604085801
Kan nån köpa den VHS utgåvan? Nån som har möjligheten och programmen för att fixa ljudet och lägga up avsnittet.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:21:50Kan nån köpa den VHS utgåvan? Nån som har möjligheten och programmen för att fixa ljudet och lägga up avsnittet.
Jag har för mig att Daniel har de flesta Din Video utgåvorna så han kanske redan har digitaliserat den...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:21:50Kan nån köpa den VHS utgåvan? Nån som har möjligheten och programmen för att fixa ljudet och lägga up avsnittet.
Jag kanske redan har volym 5 av Snobben, men då jag inte är hemma förrän på onsdag kväll kan jag inte kolla förrän efter att auktionen redan gått ut. :(

Så jag kan tänka mig att lägga bud på auktionen för säkerhets skull, men kan förstås inte lova att jag får den. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:30:10Jag har för mig att Daniel har de flesta Din Video utgåvorna så han kanske redan har digitaliserat den...
Jag har merparten av Din Videos utgåvor, men minns tyvärr inte vilka på rak arm... Ingen av dem är digitaliserade än, tror jag.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:48:13Jag kanske redan har volym 5 av Snobben, men då jag inte är hemma förrän på onsdag kväll kan jag inte kolla förrän efter att auktionen redan gått ut. :(

Så jag kan tänka mig att lägga bud på auktionen för säkerhets skull, men kan förstås inte lova att jag får den. :)
Du har i en annan tråd nämnt att du bara saknar volym 1 och 2.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:48:13Jag kanske redan har volym 5 av Snobben, men då jag inte är hemma förrän på onsdag kväll kan jag inte kolla förrän efter att auktionen redan gått ut. :(

Jag har merparten av Din Videos utgåvor, men minns tyvärr inte vilka på rak arm... Ingen av dem är digitaliserade än, tror jag.
Gör det för säkerhetsskull då det är bättre att du köper den och inte behöver oroa dig för den VHS utgåvan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:50:01Du har i en annan tråd nämnt att du bara saknar volym 1 och 2.
Det är mycket möjligt. Jag har sedan dess fått tag i volym 1, men tyvärr visade det sig att någon har spelat över 10 minuter av Snobben med TV-program... :(

kan förstås vara fallet med fler volymer, då jag tyvärr inte har tittat igenom alla dessa...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2023 kl. 02:24:00Jag tycker också det är tråkigt att Snobben dubbats om, men uppriktigt sagt tror jag nog att merparten föredrar en ny dubbning. I och med Snobben och hans vänner, Snobben i rymden och de nyproducerade specialerna så är det ju nödvändigt med nya röster, för skådespelarna från 1990-talet skulle ju omöjligen kunna anlitas nu då deras röster förändrats för mycket under decennierna som gått - och då skulle det nog för många upplevas inkonsekvent och irriterande om de äldre specialerna har en uppsättning röster medan nyproduktioner har helt andra röster. Då blir det förmodligen minst klagomål med nya röster så man kan få konsekventa röster genom samtliga produktioner på Apple TV+.

De flesta av dagens barn lär ju heller aldrig ha sett (eller hört) SVT-dubben, som användes senast på Barnkanalen 2013; plus släpptes i viss mån på DVD 2009 - ganska precis tio år sedan innebär ju att ingen under 10 års ålder har upplevt den dubben, och det är förstås en viktig målgrupp i sammanhanget... :(
Betyder det här att dubbingen på Scanbox DVD utgåvorna är lika bra som bort glömt eller? Menar alltså att det finns ingen chans eller möjlighet att kolla på dom dubbningarna om man inte har tillgång till DVD boxarna i sin egen samling osv. För om det förblir så med tanken på att allting går till streaming så är det här verkligen den STÖRSTA nackdelen med streaming.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 augusti 2023 kl. 13:05:21Hittade nyss det här annonserna på Tradera när det gäller Snobben. Det är blandat mellan box 1 och box 2 men hur sällsynta är dom här DVD utgåvorna enskilda jämfört med hela box 1 och box 2 med DVD omslaget?

https://www.tradera.com/item/302156/594543632/snobben-halloween-dvd-2006

https://www.tradera.com/item/302154/600847383/tillfalle-snobben-samlingen-fran-60-talet-svenskt-tal-ovanlig-att-hitta-

https://www.tradera.com/item/302154/602064116/snobben-skolstart-svenskt-tal

https://www.tradera.com/item/302154/602719049/snobben-karlek-dvd-tecknad-snoopy-
Snobben - Samlingen från 60-talet kommer ju från Warner Home Video, och borde rimligtvis vara lite mindre "sällsynt" och lättare att få tag i än Scanbox DVD-utgåvor - detta då DVD-utgåvan gavs ut några år senare än Scanbox utgåvor (2010 respektive 2006), och även lär ha utgått från förlaget långt senare.

Men annars är det ju hopplöst att svara på frågor av typen hur "sällsynt" något är - det beror ju helt på hur man definierar begreppet, vad man jämför med, vilka vägar man har att tillgå, var man bor, hur mycket man ligger i, hur mycket tur man har, och så vidare.

Men en grundregel är väl: ju äldre DVD-utgåvan är, ju svårare att få tag i den. Men det är också svårare om man bara söker på nätet, och lättare om man både kollar på nätet och fysiskt (second hand-butiker, loppisar, o.s.v.). Bor man på orter där det inte finns second hand-affärer hamnar man ju exempelvis genast i en svårare situation än om man bor på en ort med dussintals second hand-affärer. Jag skulle exempelvis gissa att det överlag lär vara lättare att hitta åt en viss film på second hand om man bor i centrala Stockholm jämfört med om man bor några mil utanför Arjeplog...

Men eftersom second hand-affärer är beroende av att folk lämnar in varor de inte själva vill ha kvar, så handlar det ju mycket om slumpen - vid exempelvis utstädning av dödsbon kan det ju ibland lämnas in mängder av filmer till en viss second hand-affär, men det händer liksom knappast dagligen.